Bygga eget kärnminne

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av TomasL »

Anders
Hittade denna gamla tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=29346

Jag tror det räcker med att mäta strömmen genom ledaren och plotta denna, såsom beskrivs i näst sista inlägget i tråden ovan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av TomasL »

Hittade en länk med en DIY mättnadstestare
http://www.vk2zay.net/article/200
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av anders_bzn »

Det verkar ju fullt möjligt att göra ganska enkelt!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av Magnus_K »

Ska se om jag hinner starta en projekt-tråd under veckan men som en liten hint om vad den kommer handla om så har jag bifogat en bild på första delmomentet som det ser ut just nu.

Tack än en gång nablaman för tråd och toroider. :tumupp:
DSC_2805.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av nablaman »

Oj, du struntar i enbitstestet och går rakt på en hel array? Modigt :D
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av Magnus_K »

Hehe, eller korkat :wink:

Nej det kommer bli lite testande med mindre antal kärnor men ville komma igång med det här så jag kan väva lite när jag har lust. Det har tagit någon timma än så länge med pincett och tandpetare i högsta hugg.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av pbgp »

Riktigt snyggt blir i det iaf.

Finns det en tanke med vinklarna mellan dom?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av TomasL »

Om man sätter hälften av kärnorna i motsatt vinkel räcker det med hälften så många adressledningar.
Man byter polaritet på adressledningarna för att accessa andra hälften av ringarna.
Sen, om Magnus tänkt på det, eller det bara blivit så, det kan bara Magnus svara på.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av anders_bzn »

Jag tror du tänker på det som finns beskrivet i kapitel 5 i dokumentet som Mattis länkade till, men det är inte därför man vänder varannan kärna. Det gör man i alla minnen.

Man gör det för att optimalt kunna väva sense ledningen och minimera störningar får X-Y trådarna.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av Swech »

Om det inte funkar så har du iallafall byggt en mini kulram. :D

Swech
Konststudenten
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 oktober 2021, 09:52:43

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av Konststudenten »

Hej,
jag ser att detta är en väldigt gammal tråd men jag gör ett försök ändå...

Jag är konstnär som framförallt arbetar med vävning och jag har nu snöat in på kärnminnen och kopplingen mellan vävning och datorer. Jag skulle i mitt examensarbete vilja väva ett kärnminne och ha möjlighet att koda det med en mening eller ett ord eller något i den stilen. Till saken hör att jag är grym på vävning men totalt oteknisk och skulle behöva all vägledning jag kan få i hur jag ska göra eller vart jag kan vända mig för att få hjälp. Jag behöver också få hjälp att tolka vad för utrustning/material jag behöver köpa för att kunna göra själva kärnminnet. Finns det någon i detta forum som skulle kunna hjälpa mig? Och tror ni att projektet är genomförbart överhuvudtaget?

Jag undrar också om någon har ett färdigt kärnminne att sälja som jag skulle kunna ha och titta på?

Allt gott!
Med vänlig hälsning,
Amanda
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av nablaman »

Oj gammal tråd men som urtrådskapare ger jag mina tankar :)

Kul, världen behöver fler kärnminnen!

Du kommer behöva speciella ferritkärnor (de måste ha hög remanens). Och en liten heads-up - sådana som går att få tag på är brutalt små, så vävningen kommer troligen behöva ske under lupp el dyl. Du får använda den tunnaste isolerade koppartråden du kan få tag på, vi snackar nästan hårstråtjocklek.

Själva vävningen är bara en del av det hela, det kommer också behövas lite analogelektronisk "black magic" för att läsa och skriva till minnet. Det finns rätt hyfsat med scheman på nätet på så kallade "sense amplifiers" och drivare som man kan bygga. Men det är inte helt enkelt.

Färdiga kärnminnen är lite av troféer i vår värld, inget man gärna säljer :vissla: :D Men det brukar finnas på alla tekniska muséer som har en datoravdelning. Jag är säker på att tekniska museet i Stockholm kunde ha ett antal att visa upp, eller så kan du säkerligen besöka någon entusiast i din närhet och ta en titt på ett.

Om du är seriös med projektet och känner att du kan lösa analogdelen så kan du få ett gäng kärnor av mig.
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av Akai »

Jag har ett kärnminne liggande någon stans. Frågan är, vart.. såg det för något år sedan. Så kvar finns det. Ska leta!

Fick det när jag gick i skolan av en gubbe. Han hade lådvis och jag visade intresse för dem och visste vad det var, så då fick jag ett.

Det är länge länge sen. Måste varit 2006 eller möjligen tidigare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32726
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Färdiga kärnminnen är lite av troféer i vår värld, inget man gärna säljer :vissla: :D Men det brukar finnas på alla tekniska muséer som har en datoravdelning. Jag är säker på att tekniska museet i Stockholm kunde ha ett antal att visa upp, eller så kan du säkerligen besöka någon entusiast i din närhet och ta en titt på ett.
Stora byxfickor kan ju vara ett tips om du ska besöka ett teknikmuseum ... :badgrin:

Sedan är ju frågan om du vill ha ett fungerande minne eller bara den läckra strukturen.

Jag kollade på eBay ("core memory") och det finns en del därute allt från kärnorna till en minnesmatris till färdiga/hela kort. En (rysk) matris kostar några hundralappar och kan ju vara värt en investering kanske.
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av nablaman »

För att fortsätta på Huggbäverns tanke - det jobbiga med kärnminnen är oftast inte att skriva till dem utan att läsa från dem. Där kommer elektroniken in i bilden och det är även så att läsning är destruktivt, så man måste ha ett sätt att skriva tillbaka det man läst. Att bara skriva till minnet är inte så svårt, egentligen bara att skicka in tillräcklig ström åt rätt håll på rätt plats i matrisen.
Så om man i ett konstsammanhang kan nöja sig med vetskapen att "ordet" faktiskt finns i minnet utan direkt möjlighet att läsa tillbaka det, så reducerar man projektets komplexitet avsevärt. Kanske finns det nåt konstnärligt intressant i ett minne där man vet att data finns men man kan inte få ut det igen... Bara en tanke :)
Skriv svar