E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litium]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av LHelge »

Vi kommer säkert försöka pressa ur den några gånger i skogarna utanför Motala men tar jag ner den till Göteborg att åka till jobbet på, när jag är trött på elcykeln, så snackar vi mer "normala" hastigheter. Det skulle vara riktigt häftigt som sagt om man på något sätt kunde få den nya drivlinan besiktad och godkänd.

Tack bearing, de värdena ser rimliga ut. Nu har jag något att utgå från om jag ska simulera den.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av AndLi »

Stryp den till 20km/h och den går som cykel utan trampor, inga krav på maxeffekt. :)
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av labmaster »

Det ser ut som du limmat fast platsbitarna till hall-sensorerna. Vad händer om de skakar loss?
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av LHelge »

Hela motorfästet jag använder just nu är tillfälligt, mycket tejp, smältlim och krympslang. Det blir att ordna något mer permanent sen.

Det värsta som skulle kunna hända om sensorerna skakar loss är väl att motorn stannar, ev låser sig. Kanske inte så kul om den varit framhjulsdriven.

Jag funderar på att göra ett försök att montera sensorerna i statorn också.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av hummel »

JB-Weld är den epoxy som klarar högsta temperatur vad jag vet.
Har JB-Weld till salu om intresse finns.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av LHelge »

Jag har skaffat några LT1074HV som jag tänkte använda för att ta ned batterispänningen till 12 V för att driva lampor. Dessa verkar väldigt trevliga då de tål 60 V in och kan leverera upp till 5 A i buck-läge.

Jag har kollat igenom datablad och designexempel nu men jag blir inte klok på vad pinnen Vc fyller för funktion. I de exempel som finns verkar den vara koplad mot jord med ett 2k - 2,2k motstånd och en 10nF - 100nF konding. Det är lockande att ta ett 2.2k och en 100nF som jag har liggande, men jag vill ändå förstå vad pinnen har för funktion.

Någon som kan upplysa mig?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av svanted »

Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av LHelge »

Japp, den ligger på sidan jag länkade till också. Har läst igenom den ett par gånger, men det har inte klarnat ändå.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av bearing »

"Voltage compensation" gissar jag att det står för. Det brukar finnas en sån pinne på de här kretsarna. Jag förstår inte riktigt hur det funkar rent reglertekniskt (det verkar däremot vara ditt område =)). Databladet säger "open loop compensation" och innehåller mer info. Min teori är att filtret påverkar D-faktorn i en PID-regulator.

Jag har labbat med att byta komponenter på den pinnen (på en annan IC), och det påverkade stegsvaret rätt mycket. Jag trodde att eftersom att det är ett högpassfilter skulle det gå att byta R och C, fast behålla samma RC-produkt, och få samma egenskaper. Så var det inte. En halv dekads skillnad gjorde stegsvaret avsevärt sämre. En lastökning på 20% gjorde att utspänningen sjönk 10%. Då bytte jag en halv dekad åt andra hållet istället, och fick utmärkt stegsvar. Databladet borde innehålla formler för hur man ska räkna ut det där. Jag förstod dock inte alla parametrar när jag försökte räkna på det.
Användarvisningsbild
marr125
Inlägg: 657
Blev medlem: 25 september 2010, 19:32:05
Ort: Dalarna

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av marr125 »

Häftigt :tumupp: :)

Men en idiot fråga varför har man en sensor på sidan av motorn???? :roll:
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av LHelge »

Det är 3 st som sitter med 17,14 graders mellanrum. I normalfallet har man 3 st med 120 grader mellan, men eftersom det är 14 magneter, 7 nord- och 7 sydpoler så kan man lika gärna ha sensorerna med

120/7 = 17,14 grader

mellan
Användarvisningsbild
marr125
Inlägg: 657
Blev medlem: 25 september 2010, 19:32:05
Ort: Dalarna

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av marr125 »

ja men jag tänkte mer vad du mäter/eller nåt med dom???? :)
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av LHelge »

Det är en borstlös motor så lindningarna står stilla medan magneterna roterar. För att motorn ska snurra behöver motorstyrningen växla strömriktningen genom lindningarna baserat på magneternas position. Dessa 3 sensorer känner helt enkelt vart magneterna är.

Ett annat sätt att lösa det är att mäta motorns back-emf som de flesta RC-reglage gör men det ger väldigt dålig prestanda vid låga varvtal.
Användarvisningsbild
marr125
Inlägg: 657
Blev medlem: 25 september 2010, 19:32:05
Ort: Dalarna

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av marr125 »

där fick jag svaret jag svaret :) jag vet hur en borstlös motor fungerar men jag viste inte riktigt att man kunde bygga så :)
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av LHelge »

Det går på denna motor för den läcker magnetfält som ett såll. Går nog mindre bra på en motor av bättre kvalité, då får man ha sensorerna inne i motorn istället.
Senast redigerad av LHelge 13 april 2012, 23:18:24, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar