Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av hubben »

Efter att ha byggt en mängd olika multirotorer tänkte jag ge mig på någonting jag kan leka med inomhus tillsammans med barnen. Det var ursprungstanken, men som vanligt spårar ju projekten ur och blir så mycket mer än man tänkt från början.
Tänkte lägga ut lite tankar och bilder på vad jag bygger, så kanske man får lite feedback och tips som vanligt.. det mottages alltid tacksamt!

Det hela började med en idé om att bygga en liten, enkel, långsam RC-bil - typ "table-top-racer" - att rejsa med på vardagsrumsgolvet eller köksbordet. Eftersom att jag har så mycket skrot hemma tänkte jag dessutom bygga detta som ett skrotbygge med överblivna prylar.

Jag har ett gäng modell-servon av lämplig storlek med rasad växellåda, så jag testade att plocka motor och förstadrev ur ett sådant. Motorn är av lämplig storlek vad det verkar, och när man kör den på 2s LiPo levererar den massor med kraft så jag tror nog att den ska orka med.
Första kvällen blev det ett litet chassie:

Bild

Bild

Blev inte helt nöjd med designen på chassiet eftersom att det blev svårt att få till styrservots placering på något bra sätt. Dessutom blir hjulhubbarna riktigt jobbiga att tillverka och fjädringen bak är väl... ja... obefintlig. ;-)
Så det blev en liten omkonstruktion igår:

Bild
Bättre styrhubbar där servot faktiskt ryms och kommer att fungera. Hela bakvagnen bilr gummiupphängd med en vanlig RC-bils stötdämpare som får hjälpa till att ta emot ojämnheter i parketten.

Bild
Tyvärr rymdes ju inte motorn mellan lagerbockarna på denna versionen, så det blir till att bredda bakvagnen en aning.

Bild

Bild
På bilden är en 2s 500mAh acc monterad, styrservot är ett HXT500 från kina. Hela bilen är 150mm lång, med 100mm hjulbas. Ganska precis 60mm bred.

Tänkte försöka fixxa till bakvagnen i veckan och eventuellt fräsa ut en första testmaskin till helgen, men det är nog lite optimistiskt som vanligt.

Jag tänkte bygga mig ett eget styrkort till bilen med fartreglage och ingång för satellitmottagare. I och med att det är en borstad motor borde det inte vara jätteavancerat, det jag klurar på nu är
väl egentligen hur man ska styra fram/back med så få komponenter som möjligt samt hur man löser bromsen.. En tanke är ju att helt sonika kortsluta motorlindningen över en liten resistans för att bromsa motorn, och köra som på köpesreglage att - första gången man backar efter att ha gasat så går bromsen i, andra gången går backen i...

Ang. fram/back är väl idén jag har att på något sätt AND:a ihop PWM-utsignalen med en dir-signal, för att styra vilka FET:ar som är aktiva.. Frågan är ju då ifall att man ska köra PWM på FET:arna både på + och - sidan, eller om man styr - sidan med dir-signalen och PWM:ar direkt till + sidan och väljer PWM-port beroende på riktning...
Visst, roligast vore det att bygga BLDC, men det har jag varken tid, ork eller prylar till just nu.. Det får bli i en uppgraderingsversion. ;-)

Tänkte även ge mig på att vakumforma karosser till denna. Så får man tillfälle att köra lite 3D fräsning.. ;-)
Är det någon som vet var man kan få tag i typ ABS-plast eller likannde som fungerar bra för vakumforning?

To be continued...
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av hubben »

Och som vanligt kommer man ju på en idé precis när man skrivit klart.
Styrkortet i servot har ju lösningen på fram/back problemet - där sitter det bara 4st transingar av någon kvalisort för att styra detta.... och det fungerar ju rätt bra. ;-)
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av gOry »

Kul projekt! Blir det stel bakaxel eller hur löser du diffen? Mini-z är rätt kniviga att köra med mycket diffbroms!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Allting som har med små bilar att göra, är både roligare och billigare ;-)
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av MNorrgren »

Riktigt kul idé, lite avis, nästan så man ska ge sig på ett bygge själv! Grymt kul o se...

Som föregående skrivit är det vansinnigt svårt att köra med stel bakaxel även på dessa små. Du har stora bekymmer att hålla den på ett bra spår i kurvor. Visst, nu blir det dyrare men kolla efter reservdelar till små rc-bilar, finns i väldigt små modeller som använder en bakdiff. Så när du ändå lägger ner en del jobb på det, kanske kan lägga till diffen också. Blir vansinnigt mycket roligare och lättare att köra. Speciellt om barnen också ska köra den.

En annan spontan tanke är att även om servomotorn fungerar tror jag inte den är lämplig ändå. Den är inte gjord för konstant drift på det viset och inte med den lasten konstant. Skulle hellre rekommendera dig att köpa billigast möjligt borstlöst ESC och motor på exempelvis hobbyking. De klarar verkligen av driften och lasten under längre tid. Men klart, testa för tusan. Vet dock av erfarenhet av körning med stora RC-bilar skala 1/8 att ett billigt servo inte klarar av lasten. Hade ett enkelt "dyrt" fast billigare modell av Savöx-servo, skulle klara 16 kg/cm vid 6 volt. Kostade väl runt 500 kr, men knäckte det efter ett par rundor, relativ tuff körning men ändå. Och det var just motorn som brann. Fick köpa ett 800kronors borstlöst digitalt servo sedan för att det skulle hålla. Så av erfarenhet klarar inte de motorerna speciellt mycket.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av hubben »

Jag vill inte köpa färdiga lösningar till denna om jag slipper, så det jag kan bygga själv kommer med, resten får bero... ;-)
Har funderat lite på drev och diff dock, men har inte riktigt klurat ut hur jag ska lösa det. Jag har ju delningsskivor och kugghjulsfräsar till den manuella fräsen, men det vore ju trevligast att köra alltihop med CNC-maskinen. En liten kuldiff går ju att bygga med rätt "enkla" medel om det skulle visa sig att den är helt okörbar utan diff... men det är ju just det där med att fräsa drev.

Köper man färdiga drev och färdig elektronik kan man ju passa på att beställa med en färdig chassieplatta - och sen blev det inget projekt lixom. Halva nöjet med att bygga en pryl är ju att lära sig saker och klura ut nya lösningar som man inte tänkt på innan. ;-)

Ang. servot så går swashservona konstant i en helikopter, och med tanke på prestandan jag räknat med i den här bilen så lär det inte bli mycket belastning på motorn. Men visst, den kommer garanterat att brinna upp, särskilt eftersom att jag kör den på 2s LiPo, vilket är upp till 8,4V, när servot bara är specat till max 6v... men då borde den iallafall ha rullat lite kan man hoppas. ;-)
Letade faktiskt BL motor en aning, men hittade ingen som var liten nog.. denna är ~16mm diameter och 17mm lång, och den är på gränsen till att vara för stor.
Ett alternativ som jag faktiskt funderat på är att ta 4st micromotorer och ha en vid varje hjul istället. Då slipper man diffproblemet och får 4wd, men då gäller det att hitta motorer som är små och starka nog. Har några motorer till playstationhandkontrollsvibratorer som storleksmässigt skulle fungera, men jag tror att de är på tok för klena!

Detta kommer INTE att bli en bil som kan tävla med Mini-Z, jag har i stort sett inga krav på prestanda för tillfället.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av MNorrgren »

Ja nä håller med, bli ju inte samma sak, men är verkigen rädd att den blir nästan okörbar utan diff... men hoppas jag har fel :).

Motor och drivning kanske detta kan vara något?? http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... PS100.html och http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _ESC_.html,

Billig diff... kanske kan fräsa eget hus till den? http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 2023T.html
Dessutom är där med drev, så du kan dreva ner motorn ännu mer :).

Små motorer som du kanske kan montera i hjulen:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 2_3g_.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Motor.html
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av hubben »

Den kan absolut bli okörbar utan diff, men då får man hitta på en lösning. Steg ett är att få en bil som rullar. ;-)

Den motorn med utväxling är på tok för stor. Drevet har större diameter än däcken är jag rädd, och då blir det ju inte sådär toppenbra. Dessutom tror jag att en inrunner är bättre i bilsammanhang..
Har en liknande diff som den du länkar till i min 1/16 bil, och det finns inte en susning att den är ens i närheten av att rymmas.

Som sagt, tänker man lite så borde man kunna knåpa ihop en egen kuldiff som blir rätt liten, jag måste bara komma på ett bra sätt att tillverka den på i fräsen. ;-)

Även hjulmotorerna är i största laget, och troligtvis på tok för klena för att monteras direkt på hjulet utan utväxling. Om vi snackar 7000kV på 2-3s setup, så blir det ju ett tomgångsvarv på 58800 varv med en 2s acc, rätt på hjulet. En hjuldiameter av 30mm ger en topphastighet på ungefär 332km/h vilket inte riktigt känns realistiskt att motor/drivlina/elektronik ska palla med.... ;-)
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av MNorrgren »

Ja nä sant sant. Tänkte bara komma med lite tips, men ja nä, kanske inte passar så bra i detta fallet ändå. Hur stora däck hade du tänkt dig? Problemet är att hitta en inrunner med lämpligt varvtalsområde i dessa storlekar för bil. De flesta är gjorda för flyg, och kommer därför ofta upp i varvtal på 4000-10000 rpm/volt medan en outrunner mer ofta kan gå ner mot 800-1200 rpm/volt även i små storlekar.

Nåja, du får se vad du klurar ut, önskar lycka till och ser fram emot bilder!
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av hubben »

Jag är tacksam för tipsen, det ska du veta!

Jo, jag har märkt problemet med inrunners jag med, och jag gillar outrunners... men det känns som att en outrunner är mer känslig för damm/skit än en inrunner, eller?

Helst skulle jag bygga en lösning med motorn monterad åt "andra hållet" och en vinkelväxel med diff på bakaxeln, men jag vet inte riktigt hur jag ska få till det...
Förutom - som du säger - att motorn inte kommer att hålla så är ett annat problem att den är lite för grov. Det blir problem att få bakaxeln att gå fri från motorhöljet, men det ser ut att kunna gå med en 2mm axel...

Däcken jag har nu är flygplanshjul, skumdäck på plastnav, och har 30mm diameter... Var rätt sugen på att fräsa egna fälgar, men hittar inte sånt foam som man gör däck av någonstans...
Det var ju någon här som fräst egna fälgar med ruskigt bra resultat, och sånt är alltid inspirerande!
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av MNorrgren »

Aahh, hul o höra. Vill bara hjälpa till så du får en så kul bil som möjligt :) .

Jaa, som du säger är dem mer känsliga för smuts, men om du nu o andra sidan bara kör inomhus på golvet så ska det nog inte vara några problem. Det är skillnad om du kommer köra ute på gator med grus och mer grov smuts... Vet en del som faktiskt kör med outrunners på enklare bilar, funkat helt ok. I värsta fall får du bara fräsa ett litet hus med ventilationshål, en liten fläkt eller nåt i :) . Mer kul o fräsa. Men funktionen är egentligen densamma. Normalt så används ju outrunner till flyg, och heli. Men där kommer in lite damm där också ändå, brukar överleva det.

Okay, men du kan ju välja vilken typ av drev du använder. Det finns stora plastdrev till rc-bilar, pinioner t.ex. Det är bara att välja en liten modell, skruva en på motorn och en på hjulaxeln. De finns i många olika storlekar så du kan lätt hitta en av lämplig modell. Bara säg till om du vill ha hjälp o leta upp en om inte annat! De är färdiga med stoppskruvar och nav så det är busenkelt att fästa på både motor- som drivaxel!

Ahh ok, flygplanshjul... bara för kännedom. DE brukar inte tåla mycket kraft, sabbat många såna också... :oops: . Men kan nog funka ett tag iaf!

Jag har använt armaflex rörisolering till ett antal däck, på 1/8 onroadbil. Armaflex är en riktigt seg och gummiaktig rörisolering. Alltså inte alls lik den gråa billiga på cheapy eller haraldnyborg. Utan denna är riktigt seg och stryktålig. Bilen som jag körde med hade 5000 watt motoreffekt och vägde 4 kg, toppfart på ca 80-90 knyck... kört en god stund på asfalt med dem. Höll inte mer än någon timme men det funka skitbra! Ett sjuukt grepp och gick som satan... Så det kommer funka kanon till denna lilla bil utan mycket vikt.

Bara gå in till närmaste rör och vvs-firma och fråga efter Armaflex i lämplig storlek, innediam på kanske 15-20 mm! Sätt sedan fast det på din egensvarvade fälg med superlim... kommer gå kanon!
Bild

Såhär såg mina hemmagjorda däck ut efter någon timmes körning på asfalt...
Bild
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av hubben »

Hmm, sån isolering har jag inte ens tänkt på! Det är ju suveränt!
Lär vara en hel del mer kraft på din 1:8 än på min 1:28, så håller det där så lär det funka! Frågan är om det finns så smått som ~20mm innerdia... men klart värt att kolla upp.

Såhär skulle jag VILJA bygga:
Bild

Bild

Men jag vet inte riktigt hur jag ska fräsa kuggkransen. Det är 125 kugg på den där i mod 0,5 om jag inte förstått fel (0,5mm tandhöjd, 0,5mm cc tand), det är iallafall samma delning som det är på kuggkransen jag har nu...
Om man bygger en 4:e axel och använder ett gravyrstift 30 grader med 0,2mm spets så borde man kunna få till någonting som liknar nåt.. eller om man kör 45 grader, passar säkert bättre.
Men då var det det där med att bygga en 4:e axel. Visserligen vill jag göra det, men ska man då skaffa en smoothstepper eller en paralellport till?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av MNorrgren »

Ja, det är ju lite skillnad i vikt och kraft där. Som jag skrev innan så hade min 1/8 bil ett värstingsystem från Tekin, med kontinuerlig ström på 120A samt toppar på 200A. Motorn drog det alltså. Mätte upp under körning en gång:). Och detta var på 22 volt...

Jag tyckte det fungerade fint iaf, men o andra sidan så var det på asfalt, där man har bra grepp. hur det kommer fungera inomhus... tror det ska gå men ej helt säker. O andra sidan får du köpa en meter för 50 kr hos lokala vvs-firman. Fick jag iaf.

Storleken ska finnas, tittar du på denna sidan ska den finnas ner till 12 mm ID: http://www.evbutiken.se/xgarmaflex-cell ... 14605.aspx

Ja men det ser ju riktigt bra ut alltså. Inte dumt alls. Hur löser du dreven inuti sen? En tanke som slog mig bara, hur skulle det funka om du använda envägs nållager ut från diffen? Hade det fungerat eller är det bara jag som snurrar som vanligt? Alltså ett sånt lager på var sida om diffen. Båda driver vi körning rakt fram, men driver olika när bilen svänger? Eller blir det fel?
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av gOry »

Kan du inte hitta ett drev där du kan fräsa ur mitten på och pressa på kransen på utsidan av din diff?
Måste den 4:e axeln vara så avancerad? Skulle de inte funka med pressa på materialet direkt på axlen på en stegmotor? Antar att de är nån slags plast du ska göra dreven av?
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av hubben »

Detta är en kuldiff, dvs slottar i drevet med kullagerkulor typ.
Plattorna på sidorna pressar in mot kulorna, och därav diffverkan. Hårdheten på diffen styr man genom att dra åt, eller lossa, skruven som håller samman plattorna.. ;-)
Dvs, man behöver inte fräsa några yttepytte kugghjul, bara yttre kransen.

Det där med 4:e axeln var ingen dum idé. 200 steg/varv och två steg per kugg, kan fungera. En drivare som man matar manuellt bara.. blir ett jäkla arbete.
Då är det nog bättre att göra som du skriver och köpa en lös kugge och fräsa ur mitten...
Skriv svar