FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Berätta om dina pågående projekt.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Det har varit tyst ett tag nu, och tyvärr så hörs nog inget igen förrns slutet av veckan, men, en sak har jag funderat lite på och behöver svar på om jag fattat rätt.

Om jag tappar en puls till min drivkrets (på drivkortet) då kommer jag märka detta som ett tydligt hack i gången på stegmotorn. Men det kommer fortsätta som vanligt eftersom motor och drivkrets är "i fas" så att säga.

Men om jag tappar ett steg på grund av fel mellan krets och motor, eller om drivkresten strömbegränsat så borde motorn "stalla". Med andra ord stanna och låta konstigt.

Bara behöver bekräftelse/förklaring på detta för att ha det i bagaget vid felsökning.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av bearing »

Nu har inte jag visserligen inte så stor erfarenhet av sånt här, men min uppfattning är att om ett steg skulle tappas på vägen till drivkretsen skulle det nog kunna få motorn ur fas. Men, tack vare att drivkretsen inte flyttar motorn ett helsteg per puls kan motorn kanske klara tappade delsteg då och då, men inte flera delsteg i nära följd.

Drivkretsen strömbegränsar hela tiden. Drivspänningen är så hög att vid låga varv kommer strömmen i motorns lindningar stiga till maxströmmen direkt, och hållas där via PWM. Detta är normalt, och bra. När motorn går på så höga varvtal att strömmen inte hinner stiga till drivkretsens strömgräns, då ger motorn lägre moment än på låga varvtal.

När när jag lyckats få en stegmotor ur fas, då har det berott på att jag försökt accelerera motorn med konstant acceleration upp till nära maxvarvet(på aktuell spänning). Eftersom att vridmomentet sjunker vid höga varv, kan motorn inte accelerera lika snabbt på höga som på låga varv. Alltså; om accgränsen är fast, måste man därför ställa den konservativt, så att motorn klarar accelerationen även vid högt varvtal.

Inom ett visst varvtalsområde kan motorn hamna ur fas p.g.a resonansfenomen. För att minska effekten av resonans bör man köra halvsteg eller ännu tätare delsteg.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av POS »

Nu har jag och makervall provat hans posy-a4 med min drivare.
Vi gav oss vid 3500mm/min i snabbmatning, då var stegmotorn inte varm och både stegmotor-drivaren och nätaggen hade mer att ge.
Inga specialgrejer utan bara 1,25mm stigning.

Det ger en indikering på vad man kan få för fart om man plockar på kraftig drivare och hög spänning.

Vi låg på ca 45V och 3,71A

Max jag kan få är 53V & 6A men jag tycker redan vi uppnått en fart som gott och väl duger. :)

En helt kass mobilfilm på testet, man kan se 3642mm/min i slutet:
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av mippen »

Vilken typ av drivare användes i detta test?
Helt klart trevlig hastighet :)
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av POS »

Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Gimbal »

POS skrev:Vi gav oss vid 3500mm/min i snabbmatning, då var stegmotorn inte varm och både stegmotor-drivaren och nätaggen hade mer att ge.
:shock: Ojojoj, kanske ska se över mina inställningar i helgen...
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Ikväll har det testats (pågår i skrivande stund rent av..) en hel del!

Har testat på följande vis:
Ett digitalt skjutmått är fastklampat med tving på Z-lådan. Skjutmåtet löper fint, och sitter bra.
Bordet joggas fram så jag mäter mot en såndär mutter med djupstickan.
Sen nollar jag skjutmått och Mach3.
Sen kör jag ett program som kör Z mellan 0 och -2 100ggr.

Helt utan att göra annat så när programmet är kört och Mach3 visar att Z är i noll igen så visar skjutmåttet -0,66mm.

Sen har jag testat nedan, och med nedan resultat:
* Strömbegränsning satt till 100% = Inget bra. Ställde ner till 75% igen.
* Halvsteg till 1/8steg = ingen skillnad. Men här behövde jag inte ens ändra step / mm?? Drivkort omstartat, men ingen skillnad.
* Bytt plats på Z och A = -0,68mm
* Feedrate från 400 till 200 = -0,64mm
* Accelerate från 30 till 2 = -0,65mm
* Kernel speed från 45k - 35k = -0,50mm!
* Kernel speed från 35k - 12k5 = -0,13mm!

Alltså fick jag inget skillnad i motortuning, men kernel speed gjorde stor skillnad!
Dock är det fortfarande en felmarginal som är alldeles för stor.

Konstaterande:
* Även en motor på bordet (körd som Z) tappar. Ett helt halvvarv.
* Efter avslutat test så kan jag alltid i Mach3 slå in att köra Z manuellt det felande måttet, och då visar sen skjutmåttet 0,00mm.
* Alltså är det i vändingarna det skiter sig, men alltid åt ena hållet, inom hundradelen och även när det går sakta som tusan.

Nu är jag sådär tom på idéer igen. Nån som har nån bra?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av tecno »

Alltså är det i vändingarna det skiter sig, men alltid åt ena hållet
OK, endera ser du till att få till ett mutterpaket med glapp kompensering som är det bästa att göra, det andra är att labba med 'Backlash' vilket inte är lika bra.
Läs på om detta i manualen.

Vändglapp/backlash skall alltid i första hand åtgärdas mekaniskt och i nödfall programvara.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Men eftersom en motor på bordet stannade ett halvvarv fel, borde inte problemet ligga nån annanstans?
Köper annars teorin om backlash.

Har provat X och Y nu också.
Y tappar som Z ungefär, men X tappar bara hälften mot de andra.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av 90kar08 »

Testa att skruva loss motorerna och kör dem ett halvt varv fram och tillbaka en massa gånger så ser du ju om du tappar steg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av tecno »

För klen drivning skulle jag tippa på.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av X-IL »

OM inget ändrades mellan 1/2 och 1/8 är det något som är tokigt. Kan man ställa det separat för varje kanal? Ställde du isåfall på rätt?

Strömbegränsningen borde väl inte försämra något så länge du inte överstiger motorns märkdata.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

X-IL: Något är konstigt.

Enligt min dokumentation så är SW5-6 för att ändra strömbegränsningen.
Testade olika inställningar nu på alla kanaler, mätte strömmen från mitt spagg och fick följande:
100% = 3,65A
75% = 2,2A
50% = 2,0A
25% = 2,0A

Detta är till att börja med väldig lite väl? Fördelat på fyra kanaler borde det ju inte mer än en halv amepere till varje motor.
Däremot verkade axlarna röra sig olika fort.

Så det är dags att reverse-engineera kortet och se vilken switch som är till vad. Litar inte på dokumentationen längre..
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av bearing »

Eftersom att drivkretsen är switchad drar den mindre ström från matningen än vad strömmen i motorn är. Om du har ett oscilloskop kan du mäta spänningen över de stora strömavkänningsmotstånden på kortet för att få veta strömmen genom motorn. Kanske går det till och med att mäta med en multimeter om motorn står stilla och "hålls fast" av drivströmmen.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Behöver nog nåt bättre att mäta med då.
För jag har 2st 0,15ohms-motstånd mot jord till varje drivkrets.
Spänningsfallet över dessa är "i snitt" 0,07volt. Med ohms lag ger detta 0,46A
Och det gånger fyra blir ungefär vad jag mäter totalt. Så jag kan inte mäta min ström med multimeter gissar jag då.

Jag har förresten hittat att dokumentationen inte stämmer, de switchar som enligt den är till strömbegränsingen går till val av hel/halv/mm-steg, och vice versa.
Och nu har jag dubbelkollat att kretsens igång 1 och 2 verkligen är dragrna mot jord = toshibas dokumentationen = 100%.

Nätagget kroknar inte, det är ett PULS 24V 20A. Och det är ständigt 24V på plinten in i drivkortet.
Skriv svar