FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Berätta om dina pågående projekt.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Den koden var jag nära på att köra igår, men så hittade jag inte nån bra display först, sen blev jag hungrig, sen blev klockan mycket. Så det får kanske bli idag.

Men vid en snabb kik så har nåt knasat vid flytt av koden, det fattas mycket riktigt lite.
Kompilerande kod blir såhär:

Kod: Markera allt

    if (nrAxis > 0){
      lcd.setCursor(0, 0);
      lcd.print("X");
      lcd.setCursor(1,0);
      lcd.print(Xpos);
    }
    if (nrAxis > 1){
      lcd.setCursor(0, 1);
      lcd.print("Y");
      lcd.setCursor(1,1);
      lcd.print(Ypos);
    }
    if (nrAxis > 2){
      lcd.setCursor(9, 0);
      lcd.print("Z");
      lcd.setCursor(10,0);
      lcd.print(Zpos);
    }
    if (nrAxis > 3){
      lcd.setCursor(9, 1);
      lcd.print("A");
      lcd.setCursor(10,1);
      lcd.print(Apos);
    }
Så koden ska jag förhoppningsvis testa ikväll, kan om inte annat skicka till monitorn i IDEn bara för att se om jag får fatt i datan.

Sijoh ska heller inte ursäkta sig som grovmek då allt du gjort visar på mycket mer finmeks kunskap än så.
Plus att jag vet vad du är för grovmek, och det är jäkligt coolt! :)

Nu hoppas jag alla grejer kommer från CDON snarast så jag först på bänk kan koppla upp allt och testa. Sen bygga snyggt.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Lägger inga enorma mängder med tid på fräsen, så mycket annat man ska göra hela tiden, och sen vill jag ju kunna sitta i lugn och ro och pilla när andan faller på och det känns kul liksom.
Sen är jag sån som gillar att drömma och låta det växa fram. Och så är det kul att köpa saker och leka med dom först.

Så jag har lekt med mina nya DC-DC omvandlare, otroligt söta med en liten display för spänningsmätning på och allt. Inte den vackraste utspänningen, men 20mV brus med toppar på 50mV. Vad vet jag om det är bra eller dåligt? :)
Får helt enkelt använda dom på maskinen och se om det ställer till med nåt.

Sen har jag lekt lite med mina displayer som ska vara till DROn. De har en MAX7219 på sig och självklart fanns ett bibliotek till arduino för att skicka data till dessa.
Ansluter med 3 pinnar på arduinon men kan sen sitta i serie med varandra och funktionerna i biblioteket har input för vilken display man vill visa data på.
Så jag skrev ett enkelt testprogram som bara räknar millisekunder, för att se om den är snabb, och ja, det är den. :)
Kabeln kräver lite omtanke bara, med korta tåtar gick det bra att labba. Men när jag lödde på 40cm flatkabel så glitchar det rätt bra.

Fräsen i sig har rensats också, allt som var monterat på den är borta nu. Jag har också plockat bort home-switcharna och kommer bara ha limit-switchar.
Det sved ordentligt att plocka ur USBCNC-kortet ur Sijohs låda, en så attans välbyggd låda! Men, den var inte kompatibel med min plan.
Sen ska jag väl snygga till alla skruvhål i fräsen och bestämma mig för om den ska ha en låda under sig för elektroniken, eller en ny platta för det på baksidan.
Renare i låda under, coolare med platta på baksidan. Får kanske ordna en omröstning..

Nån som har tips på var man kan köpa såndär röd plast för att få bättre kontrast på LED-siffrorna?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Det går troll i mitt labb hemma..
De små LED-displayerna funkar finfint under rätt horribla förutsättningar på skrivbordet på jobbet.
Hemma lödde jag på en bit flatkabel och anslöt mot arduinon, det gå inte att få nåt att visas på displayerna alls i princip! Fullständig jibberish tills dom bara slutar visa nåt alls.
Har testat med 3 olika arduinos, ingen skillnad mellan dom. Men på jobbet funkade det..

Så jag la dom åt sidan och kopplade upp en vanlig LCD istället, vilket funkade.
Men så när jag sen anslöt arduinon mot USBCNC för att hämta datat där så stötte jag på nästa patrull, det går inte att läsa ut nåt förståeligt ur USBCNC-kortet..
Kollade med oscilloskopet, och det ser ut att vara en fin signal ändå, skopet klarar av att dekoda det som vanlig seriell data iallafall, men inte arduinon.

Började misstänka spänningsmatning via USB som bov i dramat, men efter att ha testat flera olika spänningskällor så är resultatet detsamma.

Så gjorde en ragequit för kvällen och nu får detta vila lite, en DRO är inte det viktigaste. Men fasen så irriterande!
Har fått hem lite grejer till maskinen, mest lite kabel och så. Skulle ha varit med en kabelkedja också, men den verkar ha restats.
Ska också snygga till lite av MDFen på maskinen, men snickeriet är under flytt, så det kan jag inte göra än då. Och det behöver jag göra innan jag bygger nåt annat. Alltid är det nåt!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Glenn »

FormerMazda skrev: 26 mars 2021, 07:52:03 Fräsen i sig har rensats också, allt som var monterat på den är borta nu. Jag har också plockat bort home-switcharna och kommer bara ha limit-switchar.
Va ?

Det är ju home man absolut vill ha, sen kan man ju köra softlimits om man vill.

Ska du göra en manuell home då ? det är ju skitbökigt.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Det var ingen komplett uppsättning home på den ens, sen är jag ingen stjärna i ämnet och vet faktiskt inte vad jag ska med home till?
Inför varje jobb jag gjort så har jag ändå utgått från en position som passar programmet, alltså kört till en position och nollat alla axlar där.
Gör jag fel? Garanterat. :)

Sen kan man väl använda limit till home också?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Glenn »

Jag är inte heller nån expert men home används väl för att fräsen ska veta var den är på ytan, sen gör man touchoff där man vilkl starta så att säga.

Att göra manuell home är tidsödande, skönt att kunna göra automhome.

Om jag minns rätt använder jag mina homeswitchar även som limit, men jag har inga i andra ändan utan kör softlimits där.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Men om maskinen tar fram sin home med switchar, så måste programmet man kör sen skrivas efter arbetsytan?
Så lägger man i ett ämne för bearbetning så måste ämnet antingen läggas vid XY=0 och programmet ta hänsyn till storleken på ämnet och då gå till startposition från XY=0 och köra på?
Alternativt ställer man maskinen där ens jobb ska starta och nollar där?
Detta är ju frästeknik man säkert lär sig om man utbildar sig, eller så kommer det med tiden. Men nu är det bara en fråga för mig. :)

Angående DROn, jag kikade lite mer på Sijohs bild på hans arduino och optokopplare.
Som jag kan se det så matas anod-katod via ett 230ohms motstånd direkt från USBCNC.
Men arduinon får signal på kollektorsidan, och emittern går till 0v? LEDen för indikering matas ju +5v - 230ohm - LED - emitter. Vad jag kan se.
Blir inte detta en invertering av signalen? Och kan det då vara mitt problem?
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Sijoh »

Ja, jäklar, där har du nog en poäng. Pinnen går ju mot jord och drar den låg mot 0 när CNC ger 1. Jag borde helt klart börja dokumentera bättre i framtiden... :vissla:

Sen om ny styrlåda så hade jag nog byggt en låda under för att spara så mycket plats som möjligt. Nackdelen är ju att maskinen är i vägen så fort man vill in och pilla på nåt men man får helt enkelt se till att göra rätt från början.

Jag nollade först på limitswitcharna så maskinen får sina maskinkoordinater så att soft limits hamnar på rätt ställe, och sen åkte jag och satte arbetskoordinaterna där jag ville ha nollan i programmet.

Man kan ju köra med materialstopp i X0 och Y0 som många industrimaskiner för trä gör, särskilt när man kör plattmaterial, men jag ser mest bök med det på en sån här maskin. De "riktiga" maskinerna har ju vakuum som håller fast biten och pneumatiska materialstopp som försvinner från arbetsytorna när programmet startar.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Håller på att flyttar ett snickeri och ett förråd, som råkar vara mitt.
Har nästan fyllt 39m² med saker nu! :D
Det har iallafall inneburit att jag inte pillat på fräsen alls på ett tag nu. Det plus att jag måste göra lite träjobb på den och jag inte fått kabelkedjan än har skapat detta uppehåll.
Men snart är jag igång igen! :)

Under tiden så funderar man lite på saker.
Jag tänkte löda på ny kabel till stegmotorerna, och inte för att det behövs, men ur EMC synpunkt, hur ska man helst tvinna/fläta kablarna?
Hela bunten med alla 4 ledare?
Parvis?
Parvis, sen i par om varandra?

Meningslöst jobb, men ser lite snyggare ut kanske och .. varför inte?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Vet inte hur många som med intresse följer detta bygge? Särskilt nu när projekttråden misshandlas av uppehåll såhär.
Men nu är snickeriet flyttat, dock innebar det en akut rensning, vilken är gjord nu.

Nu har dock nästa förhinder dykt upp, ett hus. Ska kolla på onsdag och blir det affär så kommer inte snickeriet sättas upp alls i nya lokalen.
Och när då husrenoveringen startar så lär inte fräsen hamna högt upp på priolistan. Men, egentligen har jag ju byggt på den i 10år redan, så vad gör ett år till? :D

Blir det inte husaffär så blir det iallafall bättre fart på detta projekt igen.

Lite har hänt dock, mest med DROn som har bråkat så med mig.
Nu är jag iallafall klar med varför jag inte ens fick nåt ur den, och invertering av signal var ju problemet.
Studerade sijoh's koppling länge och kom fram till att via LED kom spänningen för en sedermera invertering av signal, typ. Mätt med oscilloskop så var det dock en klen signal, så därav lite hackig mottagning av värden i arduinon.
Så istället för att leta på en 74-inverterare så gjorde jag som vanligt, köpte. Efter nån dag kom det ett par 74HC04 från electrokit, och med en sån så tvekar den inte på signalen iallafall! :)

Nu ska koden gås igenom, den tar emot data, men värden hoppar runt i displayen, så den tolkar lite som den vill.
Slänger jag in ett program som bara puttar ut samma data på en annan serieport så ser jag att den tar emot en stadig dataström med korrekt bytes enlig dokumentationen, så det måste vara koden som inte hanterar det rätt.
Vilket jag nästan kan förstå, ska inte behövas delayer och grejer, ska gå att fixa med "interrupt", typ.
Problemet med att jobba i ett språk och leka med ett annat är att hjärnan ofta är lite mosig på kvällarna och inte alltid så sugen på att lösa nya funktioner..
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av tingo »

Prosjekttråder er ofte de mest interessante trådene på et forum synes jeg. Man både lærer om nye prosjekter, og om hvordan utfordringer (kan) løses. Så jeg leser ihvertfall.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Tackar tingo! :)
Jag tror själv att projekttrådarna har bäst följarkrets, men jag vet ju också att man måste underhålla dom för dom inte ska tappa sina följare.
Nu förvisso kanske det inte spelar den största rollen, det finns ju annat i livet, men visst, jag postar ju här för de glada hejaropen man får ibland! :) Och även om man har frågor förstås.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av SeniorLemuren »

Har inte fattat detta med DRO. All information fås ju via den dator som styr maskinen, såvida du inte har linjärgivare på axlarna och vill kolla att stegmotorerna går rätt.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Gimbal »

Jag kan ansluta mig till samma grupp, hänger inte heller riktigt med på varför du meckar med det. Är det för att ha lite extra bling bling?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Att jag överhuvudtaget ens pillar med maskinen är enbart för det är kul.
Inte för jag behöver.
Och där i faller DROn verkligen, bara bling bling och kul, inget annat. :)
Skriv svar