Arduino fjärrknapp

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

mrfrenzy_temp Auduino fjärrknapp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Arduino är nog aldrig fel
Själv fick jag hem några små gulliga joystick häromdagen.
Vad jag skall ha dem till är inte helt klart ännu.

här finns de:
http://www.ebay.co.uk/itm/180626451294? ... 1439.l2649
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Auduino fjärrknapp

Inlägg av mrfrenzy »

Välkommen tillbaka till forumet Digitum.

Första tre inlägen i denn tråd blir i fel ordnng eftersom jag återskapade Digitums borttappade inloggning.
Användarvisningsbild
Digitum
Inlägg: 153
Blev medlem: 9 februari 2006, 17:19:59

Arduino fjärrknapp

Inlägg av Digitum »

Just nu håller jag på med Auduino-projekt där jag tänkte försöka bygga en nätverksansluten fjärrknapp. För detta använder jag en "Arduino Ethernet" med PoE-modul så att man enkelt kan strömförsörja den via samma kabel som nätverket. Själva signalen skall till en början med skickas som ett okrypterat UDP-paket som skickas via nätverket när man trycker på en knapp på enheten, men när jag blir varm i kläderna så skall det även kunna skicka en HTTP-POST/GET-anrop och eventuellt krypterad data med synkron nyckel.

Paketet skall innehålla typ av tryckning, tex "keydown", "keyup", "click" och "doubleclick". Även "keypress" skall skickas med ett visst intervall som talar om att knappen fortfarande är nedtryckt. Varje knapptryckning kommer att få ett id-nummer som representeras av ett byte-värde som ökar med ett för varje knapptryckningscykel. På detta sätt skall mottagaren kunna avgöra om fördröjda paket skall behandlas eller ej.

Som mottagare har jag tänkt mig motsvarande enhet med en eller ett par reläer som skall reagera på knapptryckningarna. Kanske kan man utöka "instruktionsuppsättningen" med dimmerfunktioner och sådant. Även en WoL-funktion kanske skulle gå att göra.

Vad tror ni om detta projekt?
farbrorlarry
Inlägg: 247
Blev medlem: 10 mars 2006, 19:44:31
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Arduino fjärrknapp

Inlägg av farbrorlarry »

Spontant låter det lite avancerat för just en knapp :lol:
Men du har ju inte förklarat vad du egentligen skall göra så vi väntar med spänning o få se vad det blir. Själv hoppas jag min arduino ethernet kommer med posten idag så jag kan börja med lite temperaturövervakning. cat-5 kabeln genom källaren är inte så poppis där hemma...
Skriv svar