joystik styrd webcam

Berätta om dina pågående projekt.
Christian
Inlägg: 86
Blev medlem: 3 november 2003, 22:54:49

joystik styrd webcam

Inlägg av Christian »

håller på med mitt första bygga: En mekanism (styrd av 2 servon) som med hjälp av en bs2 och en hemmagjorde joystick, styr läget på webcamen. Joysticken är uppbyggd av två potentiometrar på 10K vardera som med hjälp av rctime kommandot i pbasic läser av värdet och flyttar servoarmen till motsvarande position.
Ska evetuellt fixa en knapp så man kan ta en bild direkt ifrån en knapp på joysticken. Styrningen skulle kunna ske trådlöst också!

roligt projekt :)


-bidra gärna med synpunkter! kanske gjort nåt liknande?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Vi vill se bilder...
Christian
Inlägg: 86
Blev medlem: 3 november 2003, 22:54:49

bilder

Inlägg av Christian »

har inte börjat med mekanismen än... bara gjort kretsen och programmet inte rigtigt färdigt.... kommer när jag har tid

tålamod :)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Din joystick; det är precis så vår joystick till roboten fungerar! (se sign). Fungerar bra, men man kunde ju dock önska sig lite bättre upplösning då vår joystick bara använder några grader av hela POTen.
Användarvisningsbild
Luff
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 oktober 2003, 12:32:58

Inlägg av Luff »

Lekte lite med att styra stegmotorer med datorn för ett tag sen. Som ett litet test satte vi fast en webkamera på en ställning och gjorde ett litet program med vilket vi kunde kontrollera vart kameran ska vara riktad.
Användarvisningsbild
fredde76
Inlägg: 117
Blev medlem: 28 oktober 2003, 21:17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av fredde76 »

$tiff skrev:Din joystick; det är precis så vår joystick till roboten fungerar! (se sign). Fungerar bra, men man kunde ju dock önska sig lite bättre upplösning då vår joystick bara använder några grader av hela POTen.
Upplösningen begränsas ju inte av pot:arna utan av A/D. ämdra referensen till den lägsta spänningen så får Du ut hela spannet. Sedan kan ju pot:en vara ostabil vilket ger mycket fladder iofs. Själv pular jag just nu med att bygga en joystick till en kretskortsborr som jag byggde i våras. Jag använder mig dock inte av pot:ar efterssom dessa slits utan har istället valt att använda induktion.

Fredde
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

vi använder inte oss av någon A/D omvandlare till den joystiken som $tiff refererar till pga att vi inte har fått igång nån pic som där finns sån inbyggd.

just nu räknar vi hur långt tid det tar att ladda ur en kondensator igenom pot:en och får då fram värdet.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hehe, såg joysticken ni ($tiff och mullemeck) använder till erat projekt. Har precis en sån och funderar på att använda den till min robot arm i framtiden. Förresten, den där första legobilen ni hade tänkt använda har jag också :D

christian: Ska det gå genom datorn eller stå separat? Tänkte så att man kan styra både med joystick och internet
Christian
Inlägg: 86
Blev medlem: 3 november 2003, 22:54:49

hmmm..

Inlägg av Christian »

saken är den att jag inte kan särskillt mycket basic alls, så det där med att styra från internet också vet jag inte... för tillfället är det tänkt att den ska stå separat utan pc oså... det är just det att jag inte kan få så stort utslag på servona med mina potentiometrar =( använder bara bs2 och rctime kommandot... det här med a/d om vandlare har jag tänkt på men jag har ingen aning om hur en sådan skulle användas? skulle någon som kan förklara för mig hur jag ska göra för att koppla a/d omvandlare till stampen och kanske få större utslag? gärna med bild :)

skulle vara bussigt!

/CHristian
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

EagleSpirit skrev:. Förresten, den där första legobilen ni hade tänkt använda har jag också :D

du menar den med axiell styrning (eller vad det heter)?
Den är inte byggd efter nån ritning, bara íhopbyggd med lite fantasi iof liknar den nog många andra bilar..


jag håller på och leker lite med fortfarande, funkade ganska fint tills den råkade ut för ett litet fall och allt gick i kras..
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

EagleSpirit menade nog den spejsade fyrhjulssvängda bilen. Fast den är ju nästan värdelös att försöka använda som stomme i ett robotprojekt p.g.a. den osmidiga hjuldrivningen (alldeles för hög friktion).

>> fredde76

Induktion? Låter tufft. Vilken komponent använder du dig av för att överföra de mekaniska rörelserna till induktiva differenser då?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

ja men jag tänkte mer på sorten. Såg däcken, hjulupphängningen och legosorten. Det är egentligen en stor svart bil som man kan göra en formel-1 bil av eller hur? Iaf om man gör efter ritningarna. Tror det var nr. 8888 eller nåt.

fredde76: Hur har du löst med induktionen. Behövs det inte en frekvens för att man ska kunna mäta var den är? Kan den inte lätt störas av omgivningen?
Användarvisningsbild
fredde76
Inlägg: 117
Blev medlem: 28 oktober 2003, 21:17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av fredde76 »

Appropå induktionsjoystick.

Jag hade ju naturligtvis tänkt att använda hall-element först men tyckte att det borde vara billigare att använd spolar.

Tanken är att mata själva joysticken (primärlindningen)med en triangelvåg för att sedan ha fyrs st. sekundärlindningar som tar upp "riktningen". Dessa signaler förstärks för att sedan likriktas till likspänning. Är inte helt färdig med detta ännu men skall ta tag i det ganska omgående efterssom tentaperioden är över nu...

Störning: Visst kan den lätt bli störd men med en plåtlåda så borde det klara sig. Ev så får man lägga på ett BP-filter (runt den aktuella frekvensen på triangelvågen) efter sekundärlindningarna.

Om intresse finns så kan jag lägga upp schema när jag är klar!

Fredde
Skriv svar