Styra en bläckpatron (ingen tråkig tråd)

Berätta om dina pågående projekt.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Behöver du lite mer häftiga projekt att bita i, kan du utöka funktionen så att den skriver ut noter när man spelar musik via MP3-spelaren.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag skulle vilja ha en sån här pryl att airbruscha med. Då kan man t.ex få rutig färg, precis som på julafton. :D
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Inlägg av Walle »

Hittade precis den här tråden via en annan tråd.

Strombom, du är nog min nya idol :D

Jag hade nog gett upp redan i mätnings-stadiet...jag har tyvärr ganska dåligt tålamod ;)

Fick du någonsinn det att fungera med accelerometern?

Tänk vad häftigt det vore med en två-axlig accelerometer som både känner bredd och höjd, så man matar in en bild i ett PC-program, och sen kan man spraya ut den bilden lite som man vill. Man skulle altså inte behöva spraya rad för rad, utan även kunna dra "sneda" streck, men det som sprayas är det som ska vara vid just de koordinaterna :)

Känns som att jag måste experimentera lite mer med accelerometers, det vore intressant att se ifall det är hyffsat simpelt att kunna detektera och t.ex. plotta ut koordinater via ett grafiskt gränssnitt (som första steg altså, för att se hur bra det funkar).

Keep up the good work! :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det räcker inte med att bara känna av rörelser i X- och Y-led. Vinkeln måste med också, såvida man inte håller "pennan" i exakt samma vinkel hela tiden.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Inlägg av Walle »

Helt riktigt, vinkel runt tre axlar (även vridningen)och även avstånd till underlaget behövs egentligen. Men jag tänkte mig en något enklare variant ;)

Men "drömscenariot" är förstås att man känner både avståndet till ytan, lutningsvinkeln i två axlar och även vridningsvinkeln. Helst med en precision som gör att om man för "pennan" över en yta som redan är sprayad så ska spraydropparna landa i de gamla ;)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Sparkfun har ju några gyron:
http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ts_id=8190

Jag tror dock inte att precisionen blir särskilt bra :)

De som har lyckats har byggt sensorer som optiska möss med en bildsensor.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Här är en lite mer kompakt sammanfattning av tråden:
http://elektronikforumet.com/wiki/index ... n_styrning
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Inlägg av victor_passe »

Vilken tålmodighet och drift du har!

Du borde som sagt göra en ny variant med ett kort som man koppar till datorn och kan ladda över bilder/texter och välja från minnet i skrivaren vilken man vill skriva och lite sådant.

En sådan produkt kan du nog sälja och tjäna en del på.

Och det blev ju ett väldigt bra resultat även utan accerelometer.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8613
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Styra en bläckpatron (ingen tråkig tråd)

Inlägg av PeterH »

triii
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 augusti 2008, 23:39:13
Ort: Linköping

Re: Styra en bläckpatron (ingen tråkig tråd)

Inlägg av triii »

Nu när någon annan ändå har väckt tråden kan jag komplettera med den här idén: I stället för att löda fast allt direkt på patronen, löd det i stället på patron-hållaren. Då blir det busenkelt att byta patron (eller att bara ta loss den, om man vill göra det av någon anledning). strombom köpte ju en skrivare för 199kr när projektet startade.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Styra en bläckpatron (ingen tråkig tråd)

Inlägg av Meduza »

Om någon vill ta sig an att göra ett sånt här projekt så har jag ett skrivarhuvud som nog är intressant att avvara mkt billigt! (dvs gratis om vi får se roliga bilder på projektet)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Styra en bläckpatron (ingen tråkig tråd)

Inlägg av blueint »

Hur mycket skiljer sig den fysiska kopplingen?, tänkte om man kan koppla om mellan patronmärken genom att använda i/o anslutningarna på olika sätt.
(en sockel, flera märken av patroner)
zecretw
Inlägg: 5
Blev medlem: 8 april 2010, 19:32:01

Re: Styra en bläckpatron (ingen tråkig tråd)

Inlägg av zecretw »

Att fixa vridningsdetekteringen borde vara ganska enkelt genom att använda 2 st xy-sensorer (lasermöss). Om man placerar en på var sida om bläckhuvudet och mäter bådas rörelser kan man ganska lätt räkna ut hur huvudet rör sig i alla ledder utom höjdled. Till det får du väl hitta någon kul laser/ultraljudsmätare.
Det enda svåra är att allt skiter sig om man lyfter bort maskinen från underlaget och sedan sätter tillbaka den.
Skriv svar