Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Nya bilder s. 27!

Berätta om dina pågående projekt.
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Uppdaterad: 15

Inlägg av malx »

Jag fick alltså äran att vara testpilot under filmen ovan (korken har flugit alla andra gånger och är ansvarig för högen av propellrar ;) ).

Den var alltså fullt flygbar och flygningen skedde i "attitude" mode. Dvs. jag gav order om vilken vinkel den skulle hålla. (Det andra alternativet är "rate" mode, att man ger order om vinkelhastighet. Så fungerar t.ex en normal rc helikopter). Än så länge används kortet alltså bara som stabiliseringskort där "bara" gyron och accelerometrar används. Den var aningen nervös, precis som jag nämner på videon så driver mittläget hela tiden och jag kompenserar för att få den att stå stilla. Men jag var ändå imponerad av hur bra korken lyckats få den att flyga.

Att den driver beror troligtvis på, precis som korken nämner på filmen, att filtret som väger ihop sensorerna behöver trimmas in. Även radion som användes är av mycket tvivelaktig kvalité och kan ha bidragit. Nästa logiska steg när den nu trots allt flyger så bra som den gör är att skapa ett interface för att kunna ändra parametrar lättare medan man testar. Då kommer den gå att trimma in mycket snabbare.

Så det är ett STORT och bra steg på vägen men det är fortfarande en bit kvar innan koden är mogen för någon som inte vill sitta med JTAG och programmera.

(Mitt bidrag till projektet är alltså bara vissa kommentarer och flygtest då jag flugit en del multirotorer, korken ska ha all ära för att den flyger)
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Uppdaterad: 15

Inlägg av Korken »

Rejoice! Octa-output is here! :D
Ja, jag har nu äntligen fixat så det finns 8st utgångar. Så för er som ville ha det så är det dags att ta på sig festhatten!
Samt så har jag också fixat fulingarna vid USB-porten, dock så fick jag byta till micro USB för att få de extra utrymmet.
En HW bugg vart fixad också, som gjorde att man kunde råka driva motorerna via USB-porten.
kfly_4l.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)

Inlägg av v-g »

Korken:Den buggen kunde ju vart ett försäljningsargument, den första USB-anslutna QUAD:en :mrgreen:

Annars råkade jag skratta högt åt 3:e bilden i förra inlägget! :lol: :tyst:

Bra jobbat för övrigt!
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)

Inlägg av PeterH »

Jippiiii :happy: Underbart, bra jobbat! Det tar vi en extra whiskey för... Vad tror du kostnaden hamnar på för ett sånt kort?
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)

Inlägg av Korken »

v-g:
Tackar! :) Högen var ganska komisk, men mina nya fästen ska då inte gå av i första taget!

PeterH:
Samma som förut. Eller, 7kr mer för den större optokopplaren. ;)
Jag ska sätta mig någon dag nu och ordentligt räkna igenom vad det landar på totalt.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)

Inlägg av Korken »

Nej, du är det uppdateringsdags igen! :)
Tyvärr så har inte så mycket hänt på KFly programmeringen. Jag har varit bortrest till Tyskland i ca en vecka och kom precis tillbaka.
Men under den tiden så har jag så gott som kodat klart "KFly Config"-programmet. Det är där så man enklare ska kunna konfigurera maskinen som ska flyga.
Jag ska imorgon implementera hela kommandoprotokollet i KFly koden så dessa program kan prata med varandra. :)

Utöver detta så har jag och malx spånat på en logga. Jag som totalt suger på bilddesign går det lite knackigt för.
Har ni några idéer på vad det kan vara? En kork med en propeller på? En fluga?
malx kom på en bra slogan också "Never hurt a Fly". Den skulle nog passa bra om man hade en fluga som logga.
Men kom gärna med idéer! :D

Och så lite bilder på programmet (lite kvar och fylla i fortfarande, samt debugrutan är kvar):
sida1.png
sida2.png
sida3.png
sida4.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)

Inlägg av hubben »

När jag ser det där GUI:t - om det fungerar som jag tror det gör.... Mumma, får du kortet att fungera bra kommer detta att bli en storsäljare!
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)

Inlägg av Korken »

Hehe, hur tror du att det fungerar? :)

Just nu så fungerar det så att när man sparar (Save Changes) så sparas det i RAM och börjar användas i alla beräkningar. Tar man sedan "Save all changes to Flash" så sparas allt i Flash så det finns kvar efter en reset.
Regulator Coefficients visas i decimalt, men det är egentligen 8.8-bit unsigned fixed point.
Input Calibration, där visas allt i µs (inte för att det spelar så stor roll).
Output Mixers är hur regulatorvärdena mixas till varje utgång. Det visas i sign.7-bit signed fixed point direkt (-127 till 127). Detta då malx berättade att de gjorde så på Open Pilot så då gjorde jag lika dant så folk inte behöver tänka om.

För att MCUn ska orka alla beräkningar med Mixar och så så har jag skrivit om regulator loopen med Fixed Point då detta är ca 25 ggr snabbare på min MCU (2/8 cykler för FixedP multi/div och 55/356 cykler för FloatP multi/div).
Det roliga är att loopen går snabbare nu än innan och då hade jag inte ens Mixning. :D

En lite förklaring på vad allt är. :)
Kom gärna med frågor och kritik!
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)

Inlägg av malx »

Jag har nu med Korkens hjälp (tack så mycket för hjälpen med CNC:n) och även med hjälp av en till person på universitetet satt ihop en liten quad för att testa styrkortet inomhus. Premiärflygningen var dock med mitt OpenPilot kort då jag väntar in nästa version (fyrlagers) av KFly. Den blev rätt häftig, dock något tung. För att inte driva denna tråd allt för mycket "off topic" så hänvisar jag till min tråd på OpenPilots forum:
http://forums.openpilot.org/topic/6274-silver-hornet/
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)

Inlägg av Gimbal »

Det var en tjusig liten rackare. :tumupp:
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)

Inlägg av Korken »

Hej och hå! Uppdateringsdags igen! :)
Jag har nu programmerat klart konfigurationsprogrammet för KFly, grymt skönt att det är klart.
Jag har nu börjar testa min nya fixed-point kod för regulatorerna samt börjar skissa på ett mycket kraftigare filter som också ska ta in magnetometern för att ge en bättre uppskattning på riktning och vinkelhastigheter.

Det går tyvärr inte så fort längre då mina kurser på universitetet har dragit igång igen.
Men det nya kretskortet ska landa i veckan så förhoppningsvis så snurrar den riktiga versionen av KFly om två veckor eller så. :D

Blir at gå in tidigt imorgon och knega vidare på alla koder. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)

Inlägg av sm2wmv »

Oj, jag visste inte att saker kunde bli klara :)
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)

Inlägg av Korken »

Haha, de är ju sant!
KFly Config är 99% klart. :) Jag har ju faktiskt lite ändringar i designen att göra och kanske lägga till något mer. ;)
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)

Inlägg av Korken »

Stor testflygning idag! Nu testade jag allt med mixar och allt och ... det fungerar! :D
Fungerar typ iaf... Den flyger men den "gungar", och det beror inte på regulatorn har jag lyckats utesluta.
För den oscillerar inte utan det är som att vart marken är glider lite hela tiden och när jag inte får ut data ur systemet medan jag flyger så är det svårt att sätta ett finger på vad som är fel.
Jag tror att det är Kalmanfiltret som är fel inställt, men det lär jag märka. Ska testa och ändra på det imorgon.

Men utöver detta så fungerar nu KFly på alla ramdesigner upp till 8 motorer! :D
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly)

Inlägg av PeterH »

Fantastiskt, bra jobbat :tumupp:
Skriv svar