Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Nya bilder s. 27!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Uppdaterad: 15

Inlägg av Korken »

Sant så sant hubben! :)
Jag har själv tänk testa (plotta grafer) över skillnaden mellan olika fästningar på min setup. Men jag återkommer med resultat från det.

Utöver detta så har jag lagt upp all kod på GitHub.
Det är lite fulhack här och där nu medan jag testar massa med saker, men det kan kanske vara kul för folk att snoka runt lite. :)
https://github.com/korken89/KFly
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Uppdaterad: 15

Inlägg av Korken »

Kanske dags för en ny liten uppdatering.
Jag kan börja med att min nya I2C drivare är ish klar. Den gick från ca 80 rader till 600 rader, men tar inget på processorn medan den väntar nu.
Hela alltet körs via interrupts så nu går bara 3% av MCUn till dataläsning, konvertering, genom Kalmanfiltret, in i PIDen och uppdatera motorerna. Skönt att ha 97% till övers! :)

Utöver detta så har jag lyckats skjuta mig själv i foten... Jag skickade iväg 4 lagers designen på produktion bara att få svaret att det inte var en 4-lagers design de fick.
Då märker jag att på något vis har jag lyckats skicka en gamla design som jag trodde var borttagen... Så nu blir det att vänta tills nästa beställning går iväg den 15 augusti. :|
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Uppdaterad: 15

Inlägg av Korken »

Yes! :D Nu fungerar interruptdriven läsning av sensorerna!
Detta betyder att när jag kör reglerloopen i 100Hz så tar det bara upp ca 2-2.5% av totala MCUn. Mycket kraft kvar till annat kul då! :D
Och jag kan utan problem köra loopen i 200Hz och uppåt om jag vill.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Uppdaterad: 15

Inlägg av Hedis »

Grymt!
Lite tankearbete bakom grunden kan göra underverk!

Har du provat att använda DMA? Det är lite knivigt till en början, och framförallt att debugga, men smidigt som tusan att kunna släppa kärnan fri från den processen.
Tex. hämta in givardata till variabler osv. borde fungera fint med DMA.

Körde du med något OS nu eller bara helt 100% interruptstyrt?

LPC1768:an är en fin liten µC, har den själv i gräsklipparen jag bygger på.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Uppdaterad: 15

Inlägg av Korken »

Jag håller med om att det är en riktigt trevlig MCU! Enkel och snabb. :)
Jag kör inte DMA, dels för att jag inte orkar buggtesta det samt att prestandavinsten skulle vara under 0.1%, men jag funderar på det på några andra funktioner.
Jag kör inputs, sensoravläsning och så vidare på interrupts, men jag kör FreeRTOS också som jag kör alla program och filter i.

Utöver detta så var första flygtestet idag! :D
Den flög ca 3 sekunder innan vi fick landa, men den flög fint och stadigt.
Efter lite uppmaningar från malx så designade jag om min regulator till två regulatorer. En som reglerar vinkelhastigheten och en på det som reglerar vinkel. Detta gav en bra och stadig reglering. Jag återkommer med hur denna fungerar senare för de som inte orkar kolla koden.
Problemet var bara det att reglerloopen har en bugg som måste fixas vilket gör att den mätta vinkeln från dosan och sensorerna är varannan gång ca 3 grader och varannan gång det riktiga värdet.
Tyvärr så åker jag och hälsar på föräldrarna idag och kommer upp på tisdag så det får vänta tills dess. :)

Och så en bild på arbetsplatsen:
arbetsbänk.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Uppdaterad: 15

Inlägg av malx »

Jo, som korken sa så flög den relativt stadigt så rate-delen av regulatorn verkar ha fungerat. Däremot så slog inte styrsignalerna igenom överhuvudtaget vilket beror på det "skumma" fel vi upptäckte utan att hinna hitta orsaken på.

Testmaskinen är en Xaircraft x450 som jag vet flyger grymt stadigt med orginalkontrollern vilket är ganska skönt att veta så man kan ta bort maskinfel ur ekvationen.

(Tyvärr gick det sämre ikväll då jag skulle testa Xaircraftcontrollern på min stora Y6:a, Hann inte upp i luften förren ett av fartreglagen sa poff och inga i reserv. Titt på HK och där var det backorder.... :(. Och jag som alltid säger åt folk att köpa fler i reserv.)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Uppdaterad: 15

Inlägg av Hedis »

Korken skrev:Jag kör inte DMA, dels för att jag inte orkar buggtesta det samt att prestandavinsten skulle vara under 0.1%, men jag funderar på det på några andra funktioner.
Om du tänkt dig köra det för tex. UART eller liknande så kan jag rekommendera det!
Bara peka på strängen och vilken uart det skall till o "skicka iväg" jobbet.

Likadant vid inläsning.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Uppdaterad: 15

Inlägg av Korken »

Hedis:
Det låter riktigt trevligt!
Jag själv har aldrig lyckats få snurr på DMAn, så om du har ett par exempel som du skulle vilja dela med dig av så skulle jag hoppa av lycka! :D


Sedan vill jag passa på och tacka malx för all hjälp han har givit mig!
Dels för att jag har fått lånat hanns Quad ram, för att han har hjälpt till att montera ihop min ram medan jag har programmerat och för all bra feedback under systemdesignen! :tumupp:
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Uppdaterad: 15

Inlägg av malx »

Det var så lite, bara kul att få lära sig lite mera om elektroniken och mikroprocessorerna. :)

Satt och funderade lite på det här med strömförsörjning nu när jag slogs med PPM på OpenPilot CC igår.
(OP CC kräver ström från ESC/BEC till radiomottagare och serieport :( )

Vad man troligtvis vill:
Från BEC:
Strömförsörja nästan allt, enda problemet är om man skulle vilja ta ut ström på någon av de övriga PWM utgångarna till servon.

Från USB:
Allt utom PWM utgångarna. Serieporten med t.ex ett blåtandskort kräver inte mycket ström.

Och man vill ju samtidigt kunna strömförsörja både via usb och Bec samtidigt. (dvs bara BEC om båda är inkopplade).
Hade varit coolt om man kunnat ha mjukvarustyrda reläer för ström till pwmutgångarna men då är det nog svårt få in det på 41x41 mm :).

För övrigt så har jag ju ett litet önskemål att du gärna får trycka dit 8 PWM utgångar och CAN på 4-lagerskortet... :).
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Uppdaterad: 15

Inlägg av Korken »

Uppdatering igen!
Nu är jag tillbaka till Luleå och har tillägnat dagen åt att ställa in rate delen av min regulator.
Detta vart resultatet:

(vad konstigt det låter att höra sig själv prata :oops: )
Dock så kan jag ej styra den här. Den försöker bara hålla vinkelhastigheten 0 i alla axlar. Men den håller sig flygande! :D
Nu är det bara att lägga till vinkeldelen av regulatorn också.
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Uppdaterad: 15

Inlägg av malx »

Måste säga att jag är mycket förvånad av att den flyger på rate utan kontrollsignal där. Tycker inte det borde fungera utan att den skulle fortsätta luta sakta mer och mer åt ett håll....

(Också lite förvånad över att du vågar flyga den utan annan kontroll en gasen :) )
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Uppdaterad: 15

Inlägg av Korken »

Hehe, jag visste att den skulle bete sig som den gjorde! :)
Det som håller den stabil är vikten av batteriet som agerar som en pendel och på så vis håller den "ståendes".
När jag testade med med stora batteriet vart det ännu stabilare.
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Uppdaterad: 15

Inlägg av malx »

Ah, det tänkte jag inte riktigt på (pendel). Kanske ger tillräckligt med effekt.

Hoppas bara fortfarande jag kan hävda att min x450 aldrig har krachat när det här är klart 8).

(Notis, jag har tänkt byta ram på den till en vattentät senare i höst. Därför är jag inte så rädd om den just nu och lånande gärna ut den till experimenten. Går den sönder så går den sönder, då bygger jag nytt! Jag har annat att flyga så länge)
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Uppdaterad: 15

Inlägg av Korken »

Uppdateringar! :D

Nu har det testats för fullt och så har jag börjat flyga med min ram nu.
Den ser lite kul ut men jag gillar den! Lite kult. :)
bild1.jpg
bild2.jpg
Efter lite testande såg det ut så här. Det vart en misslyckad landning så den slog en volt och knäckte det mesta...
bild3.jpg
Och det löstes såhär. "If plastic fails, use 12mm aluminium!" :twisted:
bild4.jpg
Och efter detta så vart detta resultatet:
Jag är sjukt glad att den flyger så fint nu! :D
Lite inställningar kvar, men det börjar närma sig helt klart!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Uppdaterad: 15

Inlägg av LaRdA »

Snyggt!
Ska man lägga in en beställning på kort redan nu eller? :D
Skriv svar