Projekt Shiftlight

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Jag har kollat lite på om jag kunde hitta något om ditt tändsystem men
har tyvärr inte lyckats speciellt bra. :)

Men som det ser ut så har du ingen spänningsmatning till spolen och ingen
"vanlig" jord utan två separat kopplingar.
Med andra ord 2 kablar leder en spänning till en spole och 2 kablar leder en spänning till den andra spolen. Spänningen ligger i området ca200Volt och uppåt så jag rekommenderar att du läser ett schema först eller hör med
en Fiat mekaniker om han vet något.
Du kan testa själv bara du stället voltmetern på hög spänning innan du mäter. Men ha det i åtanke att du kan få dej en stöt. :)

Eller så börjar du med att ta bort kontakten på spolen och Ohm mäter kontakterna på spolen för att se om du har två spolar eller en helt annan
koppling.

Som spolen ser ut så tror jag inte att den innehåller någon elektronik och då måste du ta signalen från fördelarens givare istället.

Har du inte en varvränare i bilen?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då dom bilar jag har sett har man spännings matning till spolen (12V) och jordar via brytaren. Jag kan inte se någon bra anledning till att inte ha ett liknande system på en bil med elektronisk tändning. Teorin om att det kan vara två sploar i en kan stämma. Mät på spolen. Försök se om det går att följa ledarna för att se var dom är kopplade. Det kna ge mycket info. Var 200V spänningen skulle komma från har jag svårt att förstå. Fördelaren har till uppgift att fördela tändpulsen till tändstiften. där har du HÖGA spänningar. Koppla inte in dig där.

Tändspolen brukar inte innehålla någon elekronik. men det har en fin tändpuls på 12V in. det är den du vill åt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

danei skrev:Tändspolen brukar inte innehålla någon elekronik. men det har en fin tändpuls på 12V in. det är den du vill åt.
Ähum? fin 12 volts puls in på tändspolen ja, men du har väl även en back emf som kan uppgå till flera hundra volt ut på ingången när du bryter 12 volten?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Ni börjar skrämma mig nu... :lol:

Jag kan ta några till bilder om ni vill... ska se om jag inte kan lyckas hitta ett kopplingsschema...

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jaha var det den spänningn han syftade på. Jag har inte mättupp den. Men det är ju meningen att kondensatorn ska ta den piken. Men den stora delen av energin går ju ut till tändstiften. Jag har ingen motor tillgänglig att mäta på. så jag kan inte kolla hur det ligger till.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, kondingen ska väl ta hand om lagom mycket av den. Jag har fått för mig att om man släcker ut back emf'en för mycket så får man väldigt dålig högspänning ut till tändstiften. Men det ska jag låta vara osagt egentligen tror jag.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Många funderingar blev det från er sida jag skall försöka förklara.

I Rickboy´s fiat så ser det ut som om han har brytarlöst system.
Då kommer en puls från givaren i fördelaren eftersom den troligtvis har
både plusmatning och jord och en signal. Signalen går till tändboxen som
fixar till en spänning på ca 200Volt till T-spolen.

Skulle det vara så det fungerar så måste signalen tas från givare i fördelaren om det inte finns ett varvräknar uttag på t-boxen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

matseng: problemet med en backspänning kan man lösa med en diod på mätutrustningen.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

danei skrev:matseng: problemet med en backspänning kan man lösa med en diod på mätutrustningen.
Och det kan nu se hur det är gjort på min shiftlight.
:)
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

danei skrev:matseng: problemet med en backspänning kan man lösa med en diod på mätutrustningen.
Och det kan nu se hur det är gjort på min shiftlight.
http://www.gavle.to/~tony.larsson/Shiftlight2003.jpg :)
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

danei skrev:matseng: problemet med en backspänning kan man lösa med en diod på mätutrustningen.
Självklart kan man göra det - men man måste vara medveten om det först. Om dom "fina" 12-pulserna i verkligheten pulsar mellan +15 och -300 volt så kan man få sig en otrevlig överraskning.

Men i fallet med PIC så behöver man inte ens ha nån diod tror jag. Det räcker med ett lagom stort seriemotstånd. Om jag inte minns helt fel har PIC'arnas ingångar interna clamp-dioder. Ett populärt sätt att få en stabil och billig 50 Hz tidsbas är att koppla en interruptbar inport direkt till 230 volten via ett typ 1 Mohms motstånd. (Eller 2 st 500 K's för att minska risken till övertslag internt i varje motstånd.)
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

matseng!

Jag hade ett annat filter tidigare och det hade ett 10Kohm´s motstånd i serie och sedan 2 dioder varavden ena var ansluten till jord med anoden och den andra var ansluten till +5volten med katoden sedan ett 10Kohm i serie igen och en konding till jord. puh Hade tyvärr ingen bild.

Detta fungerade inte bra då jag inte fick tillräckligt "rena" signaler med ett 100KOhm motstånd i serie så jag tog det andra filtret istället och då fick jag pccen till att räkna pulser.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jo, det är ju en annan viktig sak, att man filterar pulserna, det kan ju komma en skur med snabba omslag i början och slutet på pulsen.

Ett oscilloskop är inte dumt att ha för att se hur signalen egentligen ser ut. Ev voltmeter ger inte såvärst mycket info.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Precis. Jag tog ut scopet en solig eftermiddag och kollade pulserna
på "gamla" filtret och jag såg då att pulserna knappt hade någon paus och jag visste inte hur jag skulle räkna ut värdena på kondingen som jag trodde hade fel värde. Då tog jag och ändrade hela filtret istället och det
blev en mycket finare puls.

Det återstår en del grejer i bygget så jag skall fixa en variabel fyrkantsvåg med 12volt ut med hjälp av en NE555:a.
Nu är det dax att göra resten av bygget inomhus pga att bilen nu står i garaget och det är varm o mysigt i källaren. :)

Jag har lite svår för RC-nät så om du har en länk så vore jag tacksam. :)
Jag har en NE555 bok med formler men har inte lyckats få rätt frekvens
med dessa.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har hört mig för om olika tändsystem. En variant är att man laddar upp en kondensator som man sedan kopplar till tändspolen för att få en gnista. Det är nog den varianden som Raceman syftade på. Spänningn är då ganska hög i början av pulsen. Har man ett sådan system är det nog lättare att se om det finns en pulsutgång på motorstyrningen eller leta reda på motorstyrningens varvtals givare. Som jag förstår det är fördelen med ett sådant system att man kan ställa gnistan med hjälp av att variera spänningen som kondensatorn laddasupp med.

Varvtalsgivaren brukar sitta under fördelaren (där brytaren normalt sitter) eller en sensor mot svänghjulet. Där den läser av kuggen till startmotorn eller motsvarande.
Skriv svar