Pannlampsprojekt 3 x P7

Berätta om dina pågående projekt.
fettavskiljarn
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 juni 2010, 17:58:40

Pannlampsprojekt 3 x P7

Inlägg av fettavskiljarn »

Jag tänkte försöka slutföra mitt projekt som stått på pause lite för länge nu.
Som rubriken antyder så ska jag sätta ihop 3 st p7:or i samma hus för att få en rejäl pannlampa när man ska ut och springa i skogen.

Mina delar hittills:
- 3st Seoul P7 dioder (3 x 12W) inkl reflektor.
Bild

- Kylfläns 90mm diameter, 30mm hög, 170 gram aluminium.
Bild

- Hipflex v1.0 drivkrets http://www.taskled.com/hipflex.html
Bild

- Huvudställning
Bild

- Batteri
Bild

- Strömbrytare
Bild

Nu har jag lite funderingar kring dessa saker som jag behöver fixa:
- Är kylflänsen tillräcklig om man tillåter temperaturer på typ 80 grader eller kommer min kära pannlampa att smälta, alternativt ge mig känslan av århundradets värsta feber? Någon som är van att räkna på kylkapacitet?

- Aluminiumrör, 53mm i diameter, bara att gå till närmaste plåtslagare eller?

- Värmetålig kabel, tips på billig enkelledare som tål typ 120grader? Jag tippar på att det inte går att köra på kablarna i en gammal telefonsladd?

- Skruvar som passar till min kylfläns, gärna lite längre än dom jag har nu:
Bild

Tacksam för alla råd jag kan få!
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Pannlampsprojekt 3 x P7

Inlägg av G-man »

Härligt projekt! Själv bygger jag en med bara en P7 diod och istället för en så där fin drivare så har jag 4st som ger 700mA st och använder dem sen för att få 4 steg..

Har plockat en liten kylfläns från en bärbar dator med heatpipe på som går ur själva huset! jag har alltså återanvänt en gammal lampa med tillhörande batterilåda som man sätter i bältet.

med 3st P7or så hamnar du runt vadå? 2400lumen? som en 150W halogen typ...
fettavskiljarn
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 juni 2010, 17:58:40

Re: Pannlampsprojekt 3 x P7

Inlägg av fettavskiljarn »

G-man>> Kul med liknande projekt! Har du räknat något på kylflänsstorlek? Eller testar du och ser om det håller?
Vad använder du för typ av kabel? Jag tänker att det vore bra att ha kablage som klarar hyfsade temperaturer utan att smälta.
Jag vet inte hur många lumen det blir när jag är klar, men det borde ju kunna lysa rätt bra =)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Pannlampsprojekt 3 x P7

Inlägg av Electricguy »

coolt projekt! :P angående kabel så har www.kjell.com en del silikon kablar ganska billigt, avsedda för batteripackar till radiostyrda fordon. dom bör klara en hel del värme!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Pannlampsprojekt 3 x P7

Inlägg av MadModder »

fettavskiljarn skrev:Jag vet inte hur många lumen det blir när jag är klar, men det borde ju kunna lysa rätt bra =)
Jag kan meddela att du kommer vara tvungen att blända av om du möter något fordon med din pannlampa, annars kommer de blinka med hellyset... ;)
Min 3xP7-ficklampa lyser otroligt starkt. :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Pannlampsprojekt 3 x P7

Inlägg av grym »

högtempkablar är det sista du behöver ha

bland det viktigaste är att inte få temperatur på lysdioderna, dom tål inte hög temperatur och framförallt så tappar man verkningsgrad direkt med ökad temperatur
fettavskiljarn
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 juni 2010, 17:58:40

Re: Pannlampsprojekt 3 x P7

Inlägg av fettavskiljarn »

grym>> Ja, det är nog som du säger, det klart bästa vore ju att ha tillräcklig kylning. Men vad är tillräcklig kylning? Enligt produktbladet på p7:orna så har dom 90% verkningsgrad vid 75 grader, 80% vid 110 grader. Så man tappar ju inte jättemycket. I slutändan blir det en avvägning mellan hur mkt kylfläns man vill ha på huvudet och ljusstyrka.

MadModder>> Hur ser ditt bygge ut? Storlek på kylfläns osv?

Rifakungen>> Tack för tipset, ska kolla kabel hos kjell & co.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Pannlampsprojekt 3 x P7

Inlägg av grym »

temperaturen är på den aktiva ytan, sedan så minskar temperaturen hela vägen till kylflänsen

du kommer alldrig att kunna ha så hög temperatur så du ens bränner dig om du ska ha lysdioder som fungerar
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Pannlampsprojekt 3 x P7

Inlägg av grym »

ser att jag verkar onödigt negativ, men så är inte fallet, funderar själv på nästan exakt samma sak

spontant verkar kylflänsen aningens klen, men det beror ju lite på hur fort du rör dig och vad man har för temperatur i luften
fettavskiljarn
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 juni 2010, 17:58:40

Re: Pannlampsprojekt 3 x P7

Inlägg av fettavskiljarn »

grym>> nej jag tycker att det är bra att du är realistisk! =) jag får väl se till att springa fort med den. samtidigt är det ju tråkigt att göra en pannlampa som har sådana begränsningar.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Pannlampsprojekt 3 x P7

Inlägg av Electricguy »

vätskekylning! :D 2 slangar ner till ett kylaggregat i en ryggsäck! :wink:
Senast redigerad av Electricguy 15 oktober 2010, 23:51:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Pannlampsprojekt 3 x P7

Inlägg av MadModder »

fettavskiljaren> jag tog inte så många bilder...
här är en jag kom ihåg att ta under byggets gång
bild

Köpte den aluminiumklumpen (eloxerad) samt tre reflektorer som passar, gummiring, glas, och driver från "Der Wichtel" på candlepowerforums.
och så 4st P7 och litiumbatterier via dealextreme. ( edit: en i reserv till något annat bygge ;) )
en svart maglite 4D från outdoorexperten.
Sen var det bara att meka ihop det. :)

Limmade lysdioderna direkt på kylflänsen med arctic silver adhesive. Chansade på att eloxeringen skulle isolera tillräckligt och inte ha repor i sig, och det gick bra... :D
den har presspassning i ficklampan så med värmeledande pasta runt fick jag banka in det hela med gummiklubba. Jag kommer aldrig få isär det hela om det skulle behövas i framtiden :P
Så det är inte en fläns som sådan, utan ficklampans hölje leder bort värmen.

Google har lite bilder från andra som byggt liknande lampor av grejer från samma säljare.
fettavskiljarn
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 juni 2010, 17:58:40

Re: Pannlampsprojekt 3 x P7

Inlägg av fettavskiljarn »

MadModder>> Aha! Det kittet har jag sneglat på lite tidigare. Har du någon uppfattning om vikten på den aluminiumklumpen? Det känns som att jag bara famlar i blindo när jag kollar på kylflänsar. Det kanske får bli trial and error helt enkelt =)

Rifakungen>> Innovativt! Men det känns lite meckigt att släpa på en ryggsäck varje gång man ska ut.

Imorgon blir det skruv- och mutterjakt!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Pannlampsprojekt 3 x P7

Inlägg av MadModder »

Hmm nä, jag minns inte alls vad den väger tyvärr.
Newton
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 november 2009, 18:06:39

Re: Pannlampsprojekt 3 x P7

Inlägg av Newton »

Det kommer lysa galet starkt! :D

Var fick du tag på reflektor och kylfläns? Jag tror nog att kylflänsen räcker till. Om inte, så är det väl bara att driva dem lite lägre. Ljuset kommer räcka till ändå.
Jag vill också ha! :D
Skriv svar