Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Berätta om dina pågående projekt.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av svanted »

glömde spakindikeringen, det blir 2 till.
slirvarning kansek vore bra, åtminstone i början för att hålla koll på att tryckjusteringen fungerar..
det blir 17 med bromsljuset...
men den switchen är ju lite si och så, man borde nog montera en annan säkrare...
spaken är kopplad till en...
Skärmavbild 2018-09-09 kl. 23.22.44.png
och backljus resp startspärr kan man koppla direkt till bilens elsystem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av svanted »

hur reglerar man trycket?
det verkar finnas flera tryckanslutningar?
men bara en EPC solnoid?, för linjetrycket?
hur vet man att det är tillräckligt?
har hittat en tabell men den avslutas med "As throttle is increased, pressures should increase."
jaha?
det känns som att man behöver använda turbine speed sensor för att detektera det.
och är det riskfritt att köra med fullt tryck hela tiden?
tänker försöka ut och köra i höst för att testa att lådan är ok.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

På en 4L80E är det riskfritt att köra med fullt tryck hela tiden. Alla kopplingar mår bäst med fullt tryck, men komforten blir ju lidande.
Trycker regleras genom att PWM:a en solenoid som öppnar en "blödventil". Alltså ju mer PWM desto lägre tryck.
På en 4L80E kan man inte mäta trycket på något sätt.
De flesta automatlådors "limp home mode" ger fullt tryck. Givetvis finns det en mekanisk övertrycksventil i dessa lådor också, precis som en vanlig automatlåda.

I min styrning så använder jag en tabell på linjetrycket som är samma på alla växlar och det styrs på vakuumet i motorn, men jag reglarar bara trycket på växel 1,2 och 3. på 4:an kör jag fullt tryck. Det är faktiskt bara i själva växlingarna som man behöver sänka trycket. När väl växeln ligger i så skall det helst vara fullt tryck.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av svanted »

intressant, tack tack...
hittade:
https://patents.google.com/patent/US5159856
lättare leta då man vet vad man ska leta efter....
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av svanted »

funderar på speed sensor förstärkaren...
QSOP kapsel på MAX9926 verkar inte kul att ha att göra med, hittar ingen DIL adapter på på närmare håll,
behöver en för prototypkortet..
eller det borde funka med bara en OP AMP som förstärkare?
eller har "BANDGAP REFERENCE" "PEAK DETECTOR" typ oumbärliga funktioner?
det handlar ju bara om att förstärka en differentiell signal från en magnetisk givare....?
en op amp och några skyddsdioder och kondingar på ingången, är betydligt enklare att fixa på ett labkort..
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Nu vet jag inte så mycket om just din växellåda, men om du har en VR-givare, som 4L80E-lådan har, så är det väldigt svårt att få det att funka med något annat än en MAX9924/MAX9926-krets. Du kan också använda en äldre krets: LM1815, men den fick jag inte att funka alls.
MAX-kretsen funkar klockrent från början, och om du googlar lite så märker du snart att det är den kretsen som rekommenderas om man skall använda VR-givare.

Det handlar inte alls om att bara förstärka en signal, utan du behöver både "zero-crossing" och "shmidt-trigger" för att få en användbar signal.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av svanted »

dags att återuppta projektet för att bli klar när snön är borta, och det blir rätt snart om det fortsätter så här...
har börjat med ett labbkort för att bara kunna växla manuellt med en joystick typ upp/ned,
automatstyrning får bli senare när jag fått alla insignaler att fungera bra.
bosen
hur har du gjort med TCC?
vid växling resp inbromsning?
finns det vits att låta convertern jobba annat än på 1an?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Ja, om du låter TCC vara i hela tiden så bränner du kopplingar i lådan. Jag kör bara TCC på 4:an, men har testat på 3:an också. Jag släpper TCC direkt vid bromsning, vilket är väldigt viktigt!, men jag släpper faktiskt TCC när jag släpper gasen också, mest för att jag gillar frihjulning mer än motorbroms :)
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av svanted »

med risk för trådarkeologi... :D
hur löser man smartast hastighetsavläsningen från givarpulserna från utgående axeln,
sätt1
mäta microsekunder mellan pulserna?
då blir det stora tal, 25000 uS upp till 3600000 uS
sätt2
räkna pulser under en tid går väl knappast? på min bil är det c.a. 1 puls/m
så man måste mäta längre än 1 sekund för att få bra upplösning, inte bra.
finns det fler sätt?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

Först o främst behöver man inte uppdatera ett text-display oftare än 3 gg/sek.

JAG (som rent faktisk gjorde detta way back in the 80-ties) tog tiden mellan pulserna och tog samlade ihop mätningarna under 300ms, tog ett medel o presenterade detta värde.

Körde jag mycket långsamt visade jag värdet till ett nytt kom och körde jag RIKTIGT långsamt var det 0 km/t.

Så att det är långa tider betyder bara att man kan ställa upp prescalern lite till Capture-enheten - eller ta ett manligt beslut och jobba med stora värden.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av svanted »

nu gäller det inte att visa hastigheten utan att växla, även om jag vill ha det på en display under utvecklingen..
som tur var slapp jag att bygga om mätaren då vajjern gick att få fast efter den digitala givaren :D
bara att peta bort en täckbricka och sätta fast den.

1 km/h är ju 1m var 3.6e sekund, man även på en sekund hinner det hända mycket med varvtalet på läga växlar.
och vid 20km/h blir det 5.4 pulser på en sekund så upplösningen blir fasligt dålig och man kan ju inte räkna delar av pulser?

så det blir kanske att räkna micros,

3600000/micros() = km/h

och maska bort allt över 7200000 och under 20000,

men man behöver ha en timer interrupt som nollar annars kommer displayen att stå på en låg siffra om man tvärstannar.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av svanted »

Bosen skrev:Lite updatering i min tråd är väl på sin plats :)

Den nya styrningen sitter i bilen sedan ett tag tillbaka. Allt fungerar, men eftersom jag har skrivit en ny firmware från grunden och har varit lite dålig på att dokumentera min gamla styrning så stämmer inte växlingstabellen riktigt. Jag får helt enkelt "mappa-om" framöver. För att göra det så enkelt för mig att göra detta, så har jag nu suttit och knåpat på ett GUI i processing.
Så här långt har jag kommit:
Skärmbild-TCU_GUI_version1-1.png
Skärmbild-TCU_GUI_version1-2.png
Det mesta är väl självförklarande, men en funktion är att trycka på [space] så kommer det i den vita rutan fram en loggning där det värdet som gällde när man tryckte på [space] hamnar längst ner och varje 0,25 sekunder tidigare hamnar varje rad uppåt.
Detta är givetvis för att veta var i tabellen jag skall ändra när jag till exempel vill att den skall växla ner vid ett visst tillfälle.
Varje cell går att ändra värde på genom att klicka på den med muspekaren, som ni kan se på den andra bilden.
En funktion som jag skall satsa på framöver är att den cellen som min styrning just nu kontrollerar (eller de två celler: nästa hastighet att växla upp och nästa hastighet att växla ner) skall vara i en annan färg. om vi t.ex säger att de skall vara röda så kommer det röda fältet hela tiden flytta sig i realtid beroende på vilken växel och vilken MAP-kolumn jag är i.
Programmet ä såpass klart att den seriella kommunikationen fungerar. Alla värden du ser på bilderna kommer från en arduino som simulerar den seriella delen i styrningen. Alla värden i tabellen är minnesplats 0-176 på eepromet på AVR-kretsen.

Min plan är att jag skall lägga några timmar på att få växlingstabellen bra nästa vecka, så det borde bli en liten updatering i tråden efter det :)

trådarkeologi...igen :)
jag är hemskt intresserad av hur din växlingstabell ser ut, om du kom fram till en bra fungerande...
det är väldigt besvärligt att trimma in den utan rullande landsväg,
bara för att ha något att jämföra med...

så här ser min ut, ner/upp 1 - 4 nerifrån...
Screen Shot 2019-06-06 at 5.12.11 PM.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Eftersom utväxling, motor, vikt och sådana saker skiljer så har du ingen som helst nytta av min växeltabell. Det är så längesedan som jag mappade min bil och då gjorde jag det väldigt primitivt i serieterminalen. Men jag vet att jag hade manuell växling när jag började och loggade hastighet och (när jag började) tps:en för att hitta lägen som va lagom att växla. Senare så byttade jag ju till en map-sensor istället för tps, men jag fortsatte faktiskt med samma tabell som jag hade. Jag bara la på lite värden på signalen från map-senaorn för att få något som funkade bra. Efter det så drog jag bort mitt pålagda värde på varje post i tabellen och efter det funkade det ganska bra. Jag vet att jag finlirade mappningen under en hel säsong faktiskt. Varje gång jag va ute med bilen så hittade jag något nytt ställe som behövde en fininställning. Tyvärr tror jag inte du hade haft så stor nytta av en rullande landsväg heller eftersom det är svårt att få med din körstil i en sådan session. Det finns tyvärr inga genvägar här utan det är bara att mata mil :)
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av svanted »

jodå, en viss nytta kan man ha om man aldrig sett hur en kan se ut....
den jag visar ovan är helt kaputt, på tok för låga växlingsvarv 1->2 vid 18 och ner vid 8km/h.... det gick inte alls.

men efter lite fundering fick jag till det, växling vid 23, 42 och 80, hysteresen gissade jag mig till och det fungera hyfsat.
det jag inte hunnit testa är hur konverterlåsningen ska jobba, bara på 4an eller även på 3an,
och jag måste testa vid vilken grad av gaspådrag som ska koppla ur den, den ska ju bort vid acceleration.

en tabellvisning som du pratar om vore kanon, så långt har jag inte hunnit ännu, har inte ens funderat på vilket platform jag ska ha på datorsidan eller kanske en androidplatta?
en ytterligare förenkling vore om man fick upp graferna som bilden, med en röd prick som följer aktuellt läge,
och att man kan dra i kurvorna uppåt eller neråt och lägga in brytpunkter... :)

har däremot fått till att visa alla mätvärden på en androidtelefon via BT, som styrboxen använder, detta för att ha koll på e.v. buggar..

intressant att du ändrade från TPS till MAP?
jag fick revidera idén om att använda MAP för växligen, det gick inte bra, det resulterade i att den växlade upp och ner mellan 1 och 2 utan att man rörde gasen,,
orsaken var att MAP värdet ändras med varvtalet vid växlingen utan att man rörde gasen, och variationen var större än den hysteres jag ville ha.

så det blev en montering av en potte på gasspjället ist, och det fungerar klockrent...
tyvärr använder jag kablarna från MAP till TPS så jag kan itne jämföra hur det ser ut nu, den KAN kanske ha varit min felaktiga tabell som var orsaken.

ang EPC så är jag väldigt försiktig med att sänka trycket, som kan resultera i slirning, nåt som kanske är svårt att märka innan det blir för varmt...
sänker bara vid absolut lägsta gas typ ingen gas allt, för att få mjukare inkoppling vid stillastående.
Skriv svar