The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av Electricguy »

1/3 av krämen?? SATAN va den kommer pinna iväg sen då!! :D :twisted:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33771
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av Glenn »

CivilOlydnad skrev:Den kommer pinna på bra mycket mer när jag får när moddad controllern enligt gängse metoder. Nu går den endast på ca 1/3 av möjlig prestanda. :)

EU-moppe klass I får väl ha motoreffekt upp till 4kW?
Litar på att du filmar och postar här när du testar på full effekt sen :)


6.5kW är väl ändå mer än 4 ? :) jag har för mej att dom faktiskt går på motorns märkeffekt, även om det ju blir lite snett när det gäller elmotorer.


Orvar-e: Jodå, så fort du modifierat den så upphör godkännandet.. sen att risken att åka dit är ganska liten är ju en annan sak.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av Klas-Kenny »

Jäklar vad den kommer gå vid max effekt! :twisted:
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av nsbvzy »

med tanke på att han inte ens kör med halva effekten så tycker jag den går jävligt bra :P risken är väl att man blåser av på fullt ös :lol:
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av gurgalof »

Säger bara: Vill ha!!!
Användarvisningsbild
jetta90
Inlägg: 48
Blev medlem: 9 oktober 2009, 15:22:11
Ort: örebreo

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av jetta90 »

Undrar om det inte skulle kunna vara ett fint dragplåster för ex Miljöpartiet när valkarusselen drar igång!

/gustav
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

Jag hade kunnat köra runt Maria Wetterstrand i den här... :)

Bild
Bild


/Göran
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1787
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av toffie »

Göran.. Grymt bygge! Bra film! :D
Bara sådär skulle jag vara ruskigt nöjd, vet inte om jag skulle våga prova den på full effekt :D haha

Vet inte om det tagits upp tidigare, men hur långt kommer du komma på en laddning?
Du måste ju se till så du kan ladda i Fortums elstolpar sen också ;) haha

När du blir jagad av polisen så stannar du vid en sån, när de kommer fram så säger du bara
"Vänta lite, måste bara ladda så kan vi fortsätta sen" ;)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av orvar-e »

det kommer dom lätt att förstå, och förresten som lagen långa arm är dig i hasorna så är han säkert bara nyfiken på ditt åk och vill kanske själv ta en tur fast då på full effekt såklart. .......... kanske lite naivt.... kanske :vissla:

Är det svårt att få ihop så att motorn och drivdorn fungerar, funderar på min elmoppe som är lite trasig. Jag har ända sedan jag köpte den velat skaffa mer effekt men inte haft nån egentlig anledning efter som den har varit hel till nu.

Kan nån förklara för mig hur vridmomentet i motor hänger ihop med effekten, finns det nån formel eller hänger det till större del på motorn utformning. Fysisk stor motor får ju högra vrid än en mindre men också lägre varvtal, man borde således kunna hämta in vridet med växellåda hos den rappare motorn.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av hcb »

Effekten är vridmomentet x varvtalet.
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

Jag har räknat med ca 4 mil/15Ah vid 25 km/h, men det kommer nog behöva revideras lite.
Eftersom effektbehovet ökar i kubik med hastigheten så blir räckvidden väldigt varierande med hastighet.


Det är klart att du ska "förbättra" din elmoppe lite! :) Jag kan hjälpa dig att plocka fram lämplig motor och styrning.
-Hur är drivningen från motor till hjul konstruerad på din moppe?
-Kan du få fram ungefärlig utväxling?

Som HCB skrev så är effekten en produkt av moment och varvtal. I ekvationen är varvtalet i radianer/sekund -> rpm/60*(2PI)
Ex. 5000rpm och 200Nm, (5000/60*(2PI))*200=83,33*6,28*200=104600W=104,6kW, 104,6kW*1,36=142hk

Som du skrev är oftast motorer med större diameter mer momentstarka. Vridmomentet ökar linjärt med avståndet från rotationscentrum som magnetfälten i motorn (permanentmagnet ->spolens magnetfält) har sin dragkraft.

Och som du skrev så kommer en liten motor med högt varvtal ge samma moment på hjulet som en stor lågvarvig om motorerna har samma effekt och utväxlingen anpassas så att samma hastighet på hjulet erhålls.


/Göran
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av hcb »

Vi får hoppas att tråden inte spårar ur i en diskussion om det är vridmoment eller effekt som ger accelleration :mrgreen:

Bra fart på hojen, förresten!
övrigt
Inlägg: 208
Blev medlem: 19 april 2008, 14:18:11
Ort: Lund
Kontakt:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av övrigt »

Var köpte du kontrollern? Gjort några ändringar på den i filmen?

Önskar att min elcykel gick lika fort som din... :) Ser riktigt grym ut!
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

Controllern har jag köpt via en medlem på Endless Sphere som har förberett den med bra MOSFET's (IRF4110) och lite annat junk. Men framför allt så är den välbyggd jämnfört med andra controllers.

På filmen hade jag inte gjort några modifieringar.
Jag ska (idag) modda ström-shunten så den pallar högre strömmar och kanske att jag biffar upp strömbanorna idag också. Det som är kvar sen är att byta ut kablar och kontaktdon för strömmatningen och motorfaserna.
Jag väntar på kontaktdonen och krymptång så det kan ta några dagar innan den är helt klar.


/Goethe
Loeken
Inlägg: 49
Blev medlem: 4 juni 2009, 00:16:27
Ort: Göteborg

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av Loeken »

Grymt Coolt!!! :tumupp:

Känns skadligt för såna som mig dock, man blir så sugen på att starta ett liknande projekt, när man har flera stycken som borde avslutas först :/

Hade varit bra om du kunde skriva en lista eller liknande på komponenter/inköpsställe/pris typ
Skriv svar