The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Jag räknade på batteripack till en el-gokart för ett tag sedan och kom fram till att om man vill ha billigast möjliga så är detta 2200mAh 3S LiPo billigast om man räknar Wh/krona.
Du behöver dock 25 små batterier istället för 9 av det stora för att nå 15S 15000mAh så det lär bli betydligt mer kabeldragande för att få ihop hela batteripacket. Kopplingen för att ladda och balansera 25 batterier kan ju oxå va en utmaning att få till...
Du behöver dock 25 små batterier istället för 9 av det stora för att nå 15S 15000mAh så det lär bli betydligt mer kabeldragande för att få ihop hela batteripacket. Kopplingen för att ladda och balansera 25 batterier kan ju oxå va en utmaning att få till...
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Jo det blir lite lättare med färre antal pack. Det är det där med bms som verkar ställa till det mest.
Kommer tyvärr ha fullt upp en veckas tid men sen skall det fixas dom efterfrågade bilderna och byggas vidare
Kommer tyvärr ha fullt upp en veckas tid men sen skall det fixas dom efterfrågade bilderna och byggas vidare
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 3 december 2006, 22:51:47
- Ort: Taberg
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Riktigt kul att läsa den här tråden!
Jag har (precis som Skyfly) en 1000w navmotor (fram) med 48V controller från elscooter.se. Och på det c:a 18 kg blybatteri! Huahh!!!
Innan jag läste denna tråd så beställde jag 4 st ZIPPY Flightmax 5000mAh 6S1P 25C från Hobbycity. Tänkte köra 2 i serie och dessa två parallellt = 44.4 Volt 10Ah.
Men detta känns nu som lite av ett misstag då ni pratar om 5S Lipo och 3 packar i serie = 55.5 Volt (eller 63 Volt nyladdat) och då att Mosfetarna i denna controller kanske kan klara den högre spänningen!?
Jag fick precis hem en Cycle Analyst från http://www.ebikes.ca/ som hjälper enormt för att hålla koll på förbrukning av batterierna. Och jag har märkt att controllern slår ifrån strömmen till motorn när spänningen över batterierna sjunker till c:a 41 volt. Kan man justera vid vilken spänning som controllern ska slå ifrån ström till motorn.????
Efter vad jag har lyckats läsa mig till så kan jag låta Lipo cellerna arbeta mellan 4.2 Volt ner till 3.3 Volt för att hålla mig inom säkra marginaler. Men vid 3.3 Volt per cell så blir spänningen över mitt batteripack 39.6 volt och slår då controllern
ifrån redan vid 41 volt så då tappar jag ju lite räckvidd.
// Anders
Jag har (precis som Skyfly) en 1000w navmotor (fram) med 48V controller från elscooter.se. Och på det c:a 18 kg blybatteri! Huahh!!!
Innan jag läste denna tråd så beställde jag 4 st ZIPPY Flightmax 5000mAh 6S1P 25C från Hobbycity. Tänkte köra 2 i serie och dessa två parallellt = 44.4 Volt 10Ah.
Men detta känns nu som lite av ett misstag då ni pratar om 5S Lipo och 3 packar i serie = 55.5 Volt (eller 63 Volt nyladdat) och då att Mosfetarna i denna controller kanske kan klara den högre spänningen!?
Jag fick precis hem en Cycle Analyst från http://www.ebikes.ca/ som hjälper enormt för att hålla koll på förbrukning av batterierna. Och jag har märkt att controllern slår ifrån strömmen till motorn när spänningen över batterierna sjunker till c:a 41 volt. Kan man justera vid vilken spänning som controllern ska slå ifrån ström till motorn.????
Efter vad jag har lyckats läsa mig till så kan jag låta Lipo cellerna arbeta mellan 4.2 Volt ner till 3.3 Volt för att hålla mig inom säkra marginaler. Men vid 3.3 Volt per cell så blir spänningen över mitt batteripack 39.6 volt och slår då controllern
ifrån redan vid 41 volt så då tappar jag ju lite räckvidd.
// Anders
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
celler i Serie.
Skriver man ut hela skriver man 15S2P, 15 celler i Serie, 2 Parallellt..
Skriver man ut hela skriver man 15S2P, 15 celler i Serie, 2 Parallellt..
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Till exempel 6s2p betyder 6 celler i serie och 2 parallellt. Pratar man LiPo batterier borde 15S betyda ca 55,5V.
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Kul att det är fler fler som köpt detta kittet. Har allt fungerat för dig? Min strålkastare med inbyggda dioder är helt död.Anders Blomqvist skrev:Riktigt kul att läsa den här tråden!
Jag har (precis som Skyfly) en 1000w navmotor (fram) med 48V controller från elscooter.se. Och på det c:a 18 kg blybatteri! Huahh!!!
Jag fick precis hem en Cycle Analyst från http://www.ebikes.ca/ som hjälper enormt för att hålla koll på förbrukning av batterierna. Och jag har märkt att controllern slår ifrån strömmen till motorn när spänningen över batterierna sjunker till c:a 41 volt. Kan man justera vid vilken spänning som controllern ska slå ifrån ström till motorn.????
// Anders
Finns heller ingen markering av diodernas funktion (batterispänning osv). Har meddelat elscooters ang detta och skall skicka upp den för koll.
Har oxå efterfrågat ett läsligt kopplingsschema. Det jag fick med är mycket suddigt, testat att förstora det men hjälper inte.
Finns nämligen några sladdar som jag inte vet funktionen för.
Vilken hastighet kommer du upp i med blyaccarna?
Var det lätt att koppla Cycle Analyst? Verkar vara ett måste om man skall köra med lipo.
//Matti
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 3 december 2006, 22:51:47
- Ort: Taberg
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Jag valde en modell av Cycle Analyst som är en Stand Alone modell. Man kopplar den faktiskt bara i serie mellan batterierna och controllern. Men det finns dock en hel del funktioner till i den lilla lådan som man missar då. Jag är än så länge nöjd med att kunna läsa av hur mycket ström jag förbrukar.
Jag försökte få fatt i nån specifikation om Controllern från elscooters. De kollade med sin kinaleverantör som svarade att det tyvärr inte hade nått. Kunde inte ge en enda siffra. Lite lustigt!
Jag är rätt ivrig att bygga om en till cykel. Med mer av allt! Gillar konceptet med fulldämpad ram. Kraftfullare navmotor i bakhjulet och kraftfullare controller.
Crystlyte motorerna verkar himla intressanta. Det finns en europeisk importör som säljer två versioner (X5303 för fram och bakhjul och X5304 för framhjul). http://www.crystalyte-europe.com
Jag kollade med dem och de hade faktiskt de motorerna förberedda för skivbromsar vilket kanske kan vara ett plus.
Jag hittade ett klipp från en kille som kör med en navmotor med utväxling i som kanske kan vara intressant. Har dock haft lite svårt att hitta var den säljs. En modifierad motor som körs med 72 volt och 35amp. Verkar vara ett engelskt företag som säljer dem http://www.teamhybrid.co.uk
Länk till klippet: http://tinyurl.com/y6pzly
Vad det gäller hastigheten med blyaccarna så kommer jag upp i c:a 30km/h på plan mark.
// Anders
Jag försökte få fatt i nån specifikation om Controllern från elscooters. De kollade med sin kinaleverantör som svarade att det tyvärr inte hade nått. Kunde inte ge en enda siffra. Lite lustigt!
Jag är rätt ivrig att bygga om en till cykel. Med mer av allt! Gillar konceptet med fulldämpad ram. Kraftfullare navmotor i bakhjulet och kraftfullare controller.
Crystlyte motorerna verkar himla intressanta. Det finns en europeisk importör som säljer två versioner (X5303 för fram och bakhjul och X5304 för framhjul). http://www.crystalyte-europe.com
Jag kollade med dem och de hade faktiskt de motorerna förberedda för skivbromsar vilket kanske kan vara ett plus.
Jag hittade ett klipp från en kille som kör med en navmotor med utväxling i som kanske kan vara intressant. Har dock haft lite svårt att hitta var den säljs. En modifierad motor som körs med 72 volt och 35amp. Verkar vara ett engelskt företag som säljer dem http://www.teamhybrid.co.uk
Länk till klippet: http://tinyurl.com/y6pzly
Vad det gäller hastigheten med blyaccarna så kommer jag upp i c:a 30km/h på plan mark.
// Anders
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Dvs det blir till att köpa ny controller om man skall få alla funktionerna. Får ränka lite på om det blir lönt.
Eller om det får vänta till nästa cykel, för precis som dig så blir man sugen på att bygga "värre" när man ser alla fina byggen.
Specarna då blir nog liknande dina då jag inte tror man kan ha så mycket mer effekt på framhjulet.
//Matti
Eller om det får vänta till nästa cykel, för precis som dig så blir man sugen på att bygga "värre" när man ser alla fina byggen.
Specarna då blir nog liknande dina då jag inte tror man kan ha så mycket mer effekt på framhjulet.
//Matti
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Kollade upp motorn i klippet lite. Hittade lite trådar om Puma motorn. Skall vara liten och lätt men väldigt dyr 500$ för motor och 200$ för controller. Funkar visst vara med en sorts controller.
Blir nog en annan om jag skall bygga nytt.
RC är ett billigt alternativ men lite mera meckande
Blir nog en annan om jag skall bygga nytt.
RC är ett billigt alternativ men lite mera meckande
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Jag vill ge dig en elogé för att du orkat linda en egen motor.
JAG hade ju tagit en ur en gammal takfläkt eller något sånt.
JAG hade ju tagit en ur en gammal takfläkt eller något sånt.
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Har nu äntligen haft tid att fortsätta på projektet och ta bilder.CivilOlydnad skrev: Du behöver också kolla så att inte spänningsregulatorn för 12V och 5V går i taket. Jag kan inte riktigt se på bilden hur dom har löst det, men jag tycker mig skönja en spole, små transistorer och en ganska fet resistor nära den stora kondingen. Då verkar det som att det är en switchad regulator. Kan du ta en close up bild på det området?
/Göran
Hoppas att denna visar det du undrade. Annars tar jag ur andra vinklar
/Matti
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Eftersom jag verkar ha hjärnsläpp, undrar jag om jag kan få lite hjälp att läsa MOSFET-bladet.
Första diagrammet "Safe Operating Area".
Om jag har en switch på 20kHz borde den kurvan som ligger bäst till vara "100ms".
Om man då ligger på 75V, alltså längst till höger, får jag svaret 50A. Kan det verkligen vara rätt, när MOSFET'en i tabellen i början har "Drain Current (pulsed)" på 300A?
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Nu var det ett tag sen jag läste tråden, så jag kommer inte ihåg hur det blev med tramporna, men jag råkade surfa förbi den här, den ska väl kunna ta båda motor och trampor.
Om den passar i montering vet jag inte, har aldrig mekat bakhjulsnav med växlar.
Om den passar i montering vet jag inte, har aldrig mekat bakhjulsnav med växlar.