The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Berätta om dina pågående projekt.
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av janbjorn »

Jag räknade på batteripack till en el-gokart för ett tag sedan och kom fram till att om man vill ha billigast möjliga så är detta 2200mAh 3S LiPo billigast om man räknar Wh/krona.

Du behöver dock 25 små batterier istället för 9 av det stora för att nå 15S 15000mAh så det lär bli betydligt mer kabeldragande för att få ihop hela batteripacket. Kopplingen för att ladda och balansera 25 batterier kan ju oxå va en utmaning att få till...
skyfly
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 augusti 2010, 22:40:17
Ort: Eslöv

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av skyfly »

Jo det blir lite lättare med färre antal pack. Det är det där med bms som verkar ställa till det mest.

Kommer tyvärr ha fullt upp en veckas tid men sen skall det fixas dom efterfrågade bilderna och byggas vidare :)
Anders Blomqvist
Inlägg: 4
Blev medlem: 3 december 2006, 22:51:47
Ort: Taberg

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av Anders Blomqvist »

Riktigt kul att läsa den här tråden!

Jag har (precis som Skyfly) en 1000w navmotor (fram) med 48V controller från elscooter.se. Och på det c:a 18 kg blybatteri! Huahh!!!

Innan jag läste denna tråd så beställde jag 4 st ZIPPY Flightmax 5000mAh 6S1P 25C från Hobbycity. Tänkte köra 2 i serie och dessa två parallellt = 44.4 Volt 10Ah.
Men detta känns nu som lite av ett misstag då ni pratar om 5S Lipo och 3 packar i serie = 55.5 Volt (eller 63 Volt nyladdat) och då att Mosfetarna i denna controller kanske kan klara den högre spänningen!?

Jag fick precis hem en Cycle Analyst från http://www.ebikes.ca/ som hjälper enormt för att hålla koll på förbrukning av batterierna. Och jag har märkt att controllern slår ifrån strömmen till motorn när spänningen över batterierna sjunker till c:a 41 volt. Kan man justera vid vilken spänning som controllern ska slå ifrån ström till motorn.????

Efter vad jag har lyckats läsa mig till så kan jag låta Lipo cellerna arbeta mellan 4.2 Volt ner till 3.3 Volt för att hålla mig inom säkra marginaler. Men vid 3.3 Volt per cell så blir spänningen över mitt batteripack 39.6 volt och slår då controllern
ifrån redan vid 41 volt så då tappar jag ju lite räckvidd.



// Anders
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av blueint »

Vad innebär "S" i "15S 15000mAh" ?
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av hubben »

celler i Serie.

Skriver man ut hela skriver man 15S2P, 15 celler i Serie, 2 Parallellt..
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av LHelge »

Till exempel 6s2p betyder 6 celler i serie och 2 parallellt. Pratar man LiPo batterier borde 15S betyda ca 55,5V.
skyfly
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 augusti 2010, 22:40:17
Ort: Eslöv

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av skyfly »

Anders Blomqvist skrev:Riktigt kul att läsa den här tråden!

Jag har (precis som Skyfly) en 1000w navmotor (fram) med 48V controller från elscooter.se. Och på det c:a 18 kg blybatteri! Huahh!!!

Jag fick precis hem en Cycle Analyst från http://www.ebikes.ca/ som hjälper enormt för att hålla koll på förbrukning av batterierna. Och jag har märkt att controllern slår ifrån strömmen till motorn när spänningen över batterierna sjunker till c:a 41 volt. Kan man justera vid vilken spänning som controllern ska slå ifrån ström till motorn.????



// Anders
Kul att det är fler fler som köpt detta kittet. Har allt fungerat för dig? Min strålkastare med inbyggda dioder är helt död.
Finns heller ingen markering av diodernas funktion (batterispänning osv). Har meddelat elscooters ang detta och skall skicka upp den för koll.
Har oxå efterfrågat ett läsligt kopplingsschema. Det jag fick med är mycket suddigt, testat att förstora det men hjälper inte.
Finns nämligen några sladdar som jag inte vet funktionen för.

Vilken hastighet kommer du upp i med blyaccarna?

Var det lätt att koppla Cycle Analyst? Verkar vara ett måste om man skall köra med lipo.

//Matti
Anders Blomqvist
Inlägg: 4
Blev medlem: 3 december 2006, 22:51:47
Ort: Taberg

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av Anders Blomqvist »

Jag valde en modell av Cycle Analyst som är en Stand Alone modell. Man kopplar den faktiskt bara i serie mellan batterierna och controllern. Men det finns dock en hel del funktioner till i den lilla lådan som man missar då. Jag är än så länge nöjd med att kunna läsa av hur mycket ström jag förbrukar.

Jag försökte få fatt i nån specifikation om Controllern från elscooters. De kollade med sin kinaleverantör som svarade att det tyvärr inte hade nått. Kunde inte ge en enda siffra. Lite lustigt!

Jag är rätt ivrig att bygga om en till cykel. Med mer av allt! Gillar konceptet med fulldämpad ram. Kraftfullare navmotor i bakhjulet och kraftfullare controller.

Crystlyte motorerna verkar himla intressanta. Det finns en europeisk importör som säljer två versioner (X5303 för fram och bakhjul och X5304 för framhjul). http://www.crystalyte-europe.com
Jag kollade med dem och de hade faktiskt de motorerna förberedda för skivbromsar vilket kanske kan vara ett plus.

Jag hittade ett klipp från en kille som kör med en navmotor med utväxling i som kanske kan vara intressant. Har dock haft lite svårt att hitta var den säljs. En modifierad motor som körs med 72 volt och 35amp. Verkar vara ett engelskt företag som säljer dem http://www.teamhybrid.co.uk

Länk till klippet: http://tinyurl.com/y6pzly

Vad det gäller hastigheten med blyaccarna så kommer jag upp i c:a 30km/h på plan mark.


// Anders
skyfly
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 augusti 2010, 22:40:17
Ort: Eslöv

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av skyfly »

Dvs det blir till att köpa ny controller om man skall få alla funktionerna. Får ränka lite på om det blir lönt.
Eller om det får vänta till nästa cykel, för precis som dig så blir man sugen på att bygga "värre" när man ser alla fina byggen.
Specarna då blir nog liknande dina då jag inte tror man kan ha så mycket mer effekt på framhjulet.

//Matti
skyfly
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 augusti 2010, 22:40:17
Ort: Eslöv

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av skyfly »

Kollade upp motorn i klippet lite. Hittade lite trådar om Puma motorn. Skall vara liten och lätt men väldigt dyr 500$ för motor och 200$ för controller. Funkar visst vara med en sorts controller.

Blir nog en annan om jag skall bygga nytt.
RC är ett billigt alternativ men lite mera meckande :)
Seroster
Inlägg: 1317
Blev medlem: 5 oktober 2010, 23:50:04
Ort: Kristianstad

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av Seroster »

Jag vill ge dig en elogé för att du orkat linda en egen motor.
JAG hade ju tagit en ur en gammal takfläkt eller något sånt.
skyfly
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 augusti 2010, 22:40:17
Ort: Eslöv

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av skyfly »

CivilOlydnad skrev: Du behöver också kolla så att inte spänningsregulatorn för 12V och 5V går i taket. Jag kan inte riktigt se på bilden hur dom har löst det, men jag tycker mig skönja en spole, små transistorer och en ganska fet resistor nära den stora kondingen. Då verkar det som att det är en switchad regulator. Kan du ta en close up bild på det området?

/Göran
Har nu äntligen haft tid att fortsätta på projektet och ta bilder.
Hoppas att denna visar det du undrade. Annars tar jag ur andra vinklar :)

/Matti
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
goran.jon
Inlägg: 39
Blev medlem: 20 januari 2008, 19:28:52
Ort: Eskilstuna

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av goran.jon »

Ett steg till i utvecklingen
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av NULL »

Eftersom jag verkar ha hjärnsläpp, undrar jag om jag kan få lite hjälp att läsa MOSFET-bladet. :P
Första diagrammet "Safe Operating Area".
Om jag har en switch på 20kHz borde den kurvan som ligger bäst till vara "100ms".
Om man då ligger på 75V, alltså längst till höger, får jag svaret 50A. Kan det verkligen vara rätt, när MOSFET'en i tabellen i början har "Drain Current (pulsed)" på 300A?
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av NULL »

Nu var det ett tag sen jag läste tråden, så jag kommer inte ihåg hur det blev med tramporna, men jag råkade surfa förbi den här, den ska väl kunna ta båda motor och trampor.
Bild
Om den passar i montering vet jag inte, har aldrig mekat bakhjulsnav med växlar.
Skriv svar