Sida 1 av 7

Pulsjet-spark

Postat: 6 mars 2010, 22:32:07
av LaRdA
Tråden är delad från den här tråden.


Bild på bygget.


Ett par bilder på hur ventilerna ska sitta samt venturin som förhoppningsvis ska skydda dom endel från alla heta gaser:
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Postat: 6 mars 2010, 22:54:59
av säter
Wtf, det här såg intressant ut!

Ventilhusen, är dom gjutna? I vilket material?

Den där venturin, är det typ ledskenor som "vänder" gaserna?

Jag har lite svårt med proportionerna, vilka mått har ventilhuset totalt?

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Postat: 7 mars 2010, 00:51:16
av LaRdA
"Ventilhusen" är frästa ur automatstål ss1914, och är 50x170x35mm.
De stora runda plattan på venturin är 220mm i diameter.
Tanken är att venturin som då sitter mellan ventilerna och förbränningsutrymmet ökar luftens hastighet vilket gör så att flamfronten får svårare att nå ventilerna.

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Postat: 7 mars 2010, 22:57:24
av Henry
Ja så kan man också göra ja så då får de nog ett bra lugnare liv att leva.

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Postat: 8 mars 2010, 15:16:25
av Johanb
Det ser ut som om du bygger på V1ans ventilkonstruktion istället för den simplare med tungor som täcker för hål i gaveln. Men vilket jävla jobb :)

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Postat: 8 mars 2010, 16:51:35
av säter
V1 konstruktionen är väl betydligt bättre, än att ha bladen helt rakt?
Så ser väl Reed-ventilerna ut på alla moderna 2-taktare.

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Postat: 8 mars 2010, 22:02:37
av Tekko
Jösses LaRdA :shock: Detta blir solklart den största pulsejet med ventiler jag nånsin sett! :shock:

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Postat: 9 mars 2010, 01:59:14
av LaRdA
Johanb skrev:Det ser ut som om du bygger på V1ans ventilkonstruktion istället för den simplare med tungor som täcker för hål i gaveln. Men vilket jävla jobb :)
Helt rätt, den bygger på V1'ans design.


Gjorde lite delar till bränslesystemet ikväll, hållare för oljebrännarmunstyckena.
Ska sitta tre och tre på två olika rör med separata bränslepumpar, en för "tomgång" och sen båda för full gas.

Bild
Bild
Bild

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Postat: 9 mars 2010, 13:16:52
av netrunner
:shock:

okey... okey... vad kommer du att få för dragkraft på den motorn? livslängd?

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Postat: 9 mars 2010, 13:43:06
av gunne
Vi har rakelblad till tryckpressar som är allt från 0,15 mm till 0,48nånting. De finns både i rostfritt som kallas AC26 och i "rostigt". De finns i bredder från 13mm till 75mm tror jag.

http://www.akeboose.com/pages.asp?r_id=10106

Intressant? I såna fall kan jag skicka provbitar.

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Postat: 9 mars 2010, 14:57:04
av LaRdA
netrunner skrev: okey... okey... vad kommer du att få för dragkraft på den motorn? livslängd?
Dragkraften är beräknad till ca 500N och livslängden hoppas jag ska vara nog lång för att färdas 2km med sparken. (Flygande start på 1 km och hastighets mätning under km nr 2 )
:-D

Gunne: helt klart intressant. Jag Skickar pm!

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Postat: 9 mars 2010, 16:47:52
av dar303
Vilket fantastiskt projekt!
Men varför en spark? Gör ett flygetyg istället!

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Postat: 9 mars 2010, 19:01:46
av Henry
Skulle inte förvåna mig om det nästan skulle krävas tillstånd för det i så fall. :)

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Postat: 9 mars 2010, 20:16:09
av hcb
Det är väl inte helt omöjligt att det blir ett flygetyg av sparken :lol:

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Postat: 9 mars 2010, 23:26:34
av Johanb
Faaan, den där hade jag velat se/höra i verkligheten när den körs :)