Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 02.31 2020-04-08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Pulsjet-spark
InläggPostat: 22.32 2010-03-06 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.10 2003-09-09
Inlägg: 3659
Ort: Jämtland
Tråden är delad från den här tråden.


Bild på bygget.


Ett par bilder på hur ventilerna ska sitta samt venturin som förhoppningsvis ska skydda dom endel från alla heta gaser:
Bild
Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.54 2010-03-06 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 18817
Ort: Säter
Wtf, det här såg intressant ut!

Ventilhusen, är dom gjutna? I vilket material?

Den där venturin, är det typ ledskenor som "vänder" gaserna?

Jag har lite svårt med proportionerna, vilka mått har ventilhuset totalt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.51 2010-03-07 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.10 2003-09-09
Inlägg: 3659
Ort: Jämtland
"Ventilhusen" är frästa ur automatstål ss1914, och är 50x170x35mm.
De stora runda plattan på venturin är 220mm i diameter.
Tanken är att venturin som då sitter mellan ventilerna och förbränningsutrymmet ökar luftens hastighet vilket gör så att flamfronten får svårare att nå ventilerna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.57 2010-03-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 19031
Ort: Lund
Ja så kan man också göra ja så då får de nog ett bra lugnare liv att leva.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.16 2010-03-08 

Blev medlem: 21.26 2006-03-26
Inlägg: 3172
Ort: Smedjebacken
Det ser ut som om du bygger på V1ans ventilkonstruktion istället för den simplare med tungor som täcker för hål i gaveln. Men vilket jävla jobb :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.51 2010-03-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 18817
Ort: Säter
V1 konstruktionen är väl betydligt bättre, än att ha bladen helt rakt?
Så ser väl Reed-ventilerna ut på alla moderna 2-taktare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.02 2010-03-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.19 2004-11-28
Inlägg: 8935
Ort: Härnösand
Jösses LaRdA :shock: Detta blir solklart den största pulsejet med ventiler jag nånsin sett! :shock:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.59 2010-03-09 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.10 2003-09-09
Inlägg: 3659
Ort: Jämtland
Johanb skrev:
Det ser ut som om du bygger på V1ans ventilkonstruktion istället för den simplare med tungor som täcker för hål i gaveln. Men vilket jävla jobb :)


Helt rätt, den bygger på V1'ans design.


Gjorde lite delar till bränslesystemet ikväll, hållare för oljebrännarmunstyckena.
Ska sitta tre och tre på två olika rör med separata bränslepumpar, en för "tomgång" och sen båda för full gas.

Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.16 2010-03-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.26 2005-02-04
Inlägg: 5510
Ort: 127.0.0.1
:shock:

okey... okey... vad kommer du att få för dragkraft på den motorn? livslängd?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.43 2010-03-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.00 2004-06-17
Inlägg: 1954
Ort: sthlm
Vi har rakelblad till tryckpressar som är allt från 0,15 mm till 0,48nånting. De finns både i rostfritt som kallas AC26 och i "rostigt". De finns i bredder från 13mm till 75mm tror jag.

http://www.akeboose.com/pages.asp?r_id=10106

Intressant? I såna fall kan jag skicka provbitar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.57 2010-03-09 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.10 2003-09-09
Inlägg: 3659
Ort: Jämtland
netrunner skrev:
okey... okey... vad kommer du att få för dragkraft på den motorn? livslängd?

Dragkraften är beräknad till ca 500N och livslängden hoppas jag ska vara nog lång för att färdas 2km med sparken. (Flygande start på 1 km och hastighets mätning under km nr 2 )
:-D

Gunne: helt klart intressant. Jag Skickar pm!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.47 2010-03-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.54 2003-12-17
Inlägg: 5951
Ort: Sthlm
Vilket fantastiskt projekt!
Men varför en spark? Gör ett flygetyg istället!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.01 2010-03-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 19031
Ort: Lund
Skulle inte förvåna mig om det nästan skulle krävas tillstånd för det i så fall. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.16 2010-03-09 
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2007-02-23
Inlägg: 4524
Ort: Åkarp / Uppsala
Det är väl inte helt omöjligt att det blir ett flygetyg av sparken :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.26 2010-03-09 

Blev medlem: 21.26 2006-03-26
Inlägg: 3172
Ort: Smedjebacken
Faaan, den där hade jag velat se/höra i verkligheten när den körs :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 75 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010