Projekt iPod

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Projekt iPod

Inlägg av HUGGBÄVERN »

KAPITEL 1

Två av få vettiga grejer som kommit från Äpple-fabriken är iPaden och iPoden. Jag är ägare till både en iPad ( :) ) och en iPod ( :( ). Jag skaffade en iPod Nano för attlyssna på musik när jag var på gång på språng. När den var slutspelad skaffade jag en iPod Classic Gen6. Den fyllde mig med ro lugn och RIKTIG musik medan kollegerna på jobbet rattade in jobbradion till trötta radiokanaler med skitreklam och ännu skitigare skitmusik (typ "värst musik just nuuuuuu").
Sedan jag slutade jobba har iPoden blivit liggande tills för några år sedan då jag dammade av den bara för att finna att den var död. Eller troligen var död.
Batteridöd, tänkte jag och köpte ett nytt batteri och medföljande konservöppnare. Dock lyckades jag aldrig öppna upp maskinen för att byta batteri och apparaten blev liggande tills häromdagen när den nye kompisen var här och hjälpte mig att installera ett moderkort i en towerlåda. Då bestämde jag mig för att försöka på nytt. Samtidigt noterade jag att tidigare försök med huggmejsel och skärbrännare skadat displejen och jag insåg att något drastiskt måste göras.

Om Gudrun vill, kan jag dessutom ha tre sådana maskiner i min ägo - två generation 6 och en generation 5.
IMG_9030.JPG
(Som bilden antyder var inte batteriet dött men skärmen är definitivt skadad).

----/// End Chapter 1 \\\----
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Projekt iPod

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kapitel 2

För sakens skull, en rad videor om iPoden och vad man kan göra med en sådan.

Alla sorters iPodar listade efter hur "bra" de är/var:



Classics never die - OK, man kan fortfrande hitta både kylare och urtrampningslager till sina gamla musikspelare:



Men nu är den ju inte en iPod längre ... :x



----/// Faran'ny Toko 2 \\\----
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 378
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Projekt iPod

Inlägg av petertub »

Andra vettiga saker som kommit från apple är ios ( apple os, ett samarbete med Freebsd med rötter
i steve jobs "hemarbete" Next ) IOS är ett bygge som bygger på en arkitektur därmed möjligt att säkra upp.

Apple har vidare inte fallit för att ändra GUI eller interface utan behåller användarsnittet för både människor
och applikationer. Därav att appleanvändare relativt oberörda passerar versions och maskinbyte, och att
alltihop man kompileras om till nya chipsarkitekturer utan större besvär. Apple har passerat i modern tid :
POWER-PC ( ibm risk), intel x32 och x64 samt numera ARM.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Projekt iPod

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sent vet jag inget om, men du har mer kunskap än jag.
Jag har aldrig haft en iPhone eller en Mac. Däremot har jag av min bror som har alla sorts Apple-grejer förstått hur lätt de har att koppla ihop sig och det m,an har på paddan har man strax i telefon och i datorn. Sånt är ju näpet.

Men nu och här (och när jag kommit hem från helgens övningar) kan det bli lite fler kapitel, för det handlar ju om en eller två eller i bästa fall om tre iPodar (eller iPoddar eller iPods eller vad man nu säger på ren svenska).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33743
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Projekt iPod

Inlägg av Glenn »

Jag vill inte starta nåt religionskrig här, men jag måste ju bara ärligt fråga exakt vad det är som är så bra med en ipod, alltså vad gör den bättre än konkurrenterna ?

Jag har faktiskt nån gammal ipod liggandes med dåligt batteri, jag var inte imponerad.. den mp3-spelaren jag använde var istället en sandisk som vad jag kan se spöar ipod på exakt alla punkter, inkl priset.. i synnerhet efter att jag bytte firmware till rockbox.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Projekt iPod

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den kan spela musik ... t ex. Just den maskin jag vill ha igång rymmer (i dagslägret) 160GB men jag siktar på 128GB, men det är det tråden ska handla om.
Jag minns inte vad min första spelare hette men den funkade till det den skulle funka - spela musik. Sedan blev det en iPod Nano och sedermera en Classic. För mig är det väl som med mina (digital)kameror; har man vant sig vid ett gränssnitt (iPods eller Canons) är det lätt att stanna där för att slippa lära om.
Man kan förresten lägga in Rockbox i en iPod men jag förstår att man delvis skapar sig en del bekymmer.

Men kort, för mig funkar iPod sketabra. Den är en kompakt maskin med ett enkelt gränssnitt som spelar flera timmar sjysst musik (=den musik jag gillar).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Projekt iPod

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kapitel 3

Ännu en video som visar vilket sketastrul det är är att öppna en Gen 6&7:



Man skulle ju kunna skicka in den till Apple för reparation (displejen) ... https://support.apple.com/ipod/repair ... eller inte :vissla: .

Och helt uppenbart blev jag inte husse till en Gen 5, men jag fortsätter med vinkelslip och skärbrännare på min musikspelare. Jag börjar lite förstår hur man gör.
Lämnar man U-tuben och läser innantill får man massa hjälp.
MASS HJÄLP.

Om nån undrar är det inte tal om en reparation utan ett projekt som ska förbättra min iPod och skrämma nytt liv i den, men först måste jag ju öppna den och däri lägger det första och största problemet. Och innan jag jag öppnat Pandoras ask, kan jag bara planera för men inte gå vidare till nästa steg.

----/// 3. fejezet vége \\\----
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Projekt iPod

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kapitel 4



Efter två år har jag äntligen öppnat boxen och släppt ut Anders ur flaskan. Känns SÅ underbart. Jag är mycket tacksam till personen bakom videon nedan. Och jag fick använda ett fantastiskt verktyg för att komma åt innanmätet. Syns till vänster på bilden.
IMG_9036.JPG
Här ses de ( :evil: :evil: :evil: ) hakarna som hållit ihop fanskapet.
IMG_9039.JPG
Tyvärr har jag använt ganska mycket våld och bortsett från displejen har jag att beställa en ny "låda" som saknar rispor och hack. Mer om det senare.
IMG_9042.JPG
Moderkort och displej sitter i en ram medan disken ligger lös över. Här är den utflippad. Jag måste läsa på hur jag öppnar kontakten till kabeln, så jag ta loss och byta ut. Bakstycken kan man få "namna" eller med den elektronik som ska sitta där (en omkopplare och hörlursuttaget
IMG_9040.JPG
Nu ska ramen lossas med sketasmå skruvar men detta gör jag först när jag har en ny displej tillhands och kan direkt göra nödvändig installation.
IMG_9043.JPG



----/// Xumura Boqonnaa 4 \\\----
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Projekt iPod

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kapitel 5

Jag har nu beställt en ny displej (https://www.aliexpress.com/item/1005004561134253.html)
iPod_screen.jpg
Eftersom jag har gjort åverkan på front- och bakstycke; inget katastrofalt men tillräckligt för att skämma spelaren behövde jag dessa båda delar och jag funderade på att hitta en gul front (och ett blått klickhjul) men hittade den här: https://www.aliexpress.com/item/1005004584652350.html. Instant love :drool: :drool: :drool: :drool:
iPod_chassi.jpg
Det dröjer dock 3-4 veckor innan dessa är hemma och jag kan få ordning på min musikspelare. Men jag nöjer mig inte med detta ...

Jo, förresten Glenn, en fördel till jag ser med iPodden är att jag har någon eller några förstärkare med iPod-dockor så jag kan sätt spelaren i dockan och spela upp musik genom förstärkaren.


----/// Final del capítol 5 \\\----
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Projekt iPod

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Generellt, en fördel med en musikspelare, oavsett modusjang (eller stavas det modujang??) är att man alltid har laggningsfri musik strömmande hela tiden. Den störs inte av inkommande telefonsamtal, om man lyssnar på musik i mobilen och ... man separerar musiken från annat kraffs som kan tänkas störa.

Just en iPod kan man ju byta kläder på så den bli läckrare än läcker.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3818
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt iPod

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har någonstans i gömmorna en liten iPod jag fick av Novell då jag var betatestare för OES och skickade in en riktigt stor buggrapport som tog dom på sängen, helat betaprocessen förlängdes med 2-3 månader tack vare detta (men det är en annan story).
Denna lilla iPod behöver nytt batteri, tror det är en iPod 3:rd gen med 4 GB minne. Återkommer om jag hittar den :D
Palle500
Inlägg: 4488
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Projekt iPod

Inlägg av Palle500 »

Kul att se att även andra än jag lyckas öppna elektronikskal likt en makrillburk. Tur att det finns reservdelar att köpa :-)
Lycka till med den fortsatta reparationen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Projekt iPod

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kapitel 6

"Roar mig" med att vara grinig. Jag skrev ju ett kapitel 6, om det nu inte hamnade annorstädes (vilket jag VET) att det inte gjorde.

Till Micke: Det finns reservdelar och uppgraderingskit till de flesta iPoddar. Leta rätt på din, så kommer lite nyttiga länkar längre fram.

Till Palle: Makrillburk ... jodu ... Funderade på termit ett tag.

Idag lossade jag metallram som håller moderkort och displej. Skruvarna var en aning små.
IMG_9045.JPG
Separerat för gott.
IMG_9047.JPG
Sprickan i glaset. (Låter som en obegriplig film av Ingmar Bergman)
IMG_9048.JPG
Lyckades knäcka metallramen också. Jag har limmat ihop den och jag inbillar mig att jag kan köra med den, annars beställer jag en ny.
IMG_9049.JPG
Där har jag alla delar separerade. Jag ska lossa hörlurskontakten och HOLD-knappen som sitter på bakstycket jämte batteriet. Eventuellt får dessa beställas separat. Klickhjulet ska bort och ersättas med det som med satsen ovan. Sen är jag NÄSTAN klar, men det kommer mera.
IMG_9052.JPG

----/// Ipari ipin 6 \\\----


PS. Kom på att jag nog förhandsgranskade det jag skrivit och aldrig skickade inlägget utan ... ja, vad 17 gjorde jag :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Projekt iPod

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kapitel 7

Medan jag väntar på sent påskgodis tänkte jag att det kunde vara en idé att skaffa på mig några fler iPod-dockor ... :shock: :oops: :gah: :kortis: :sick: :dead:
När jag använde min iPod aktivt hade jag köpt några sådana dockor och hade monterat (i alla fall) två på förstärkare och hade någon eller några extra. Dessa köptes för några tior från Kina (AliX) men jag får inga träffar när jag söker efter dem idag och på eBay kostar de TIO GÅNGER MER än jag betalade för kanske 10 år sedan.

Jag har lokaliserat en extra och två sitter på plats. Kan jag ha ytterligare en. Vitsen är att man skulle kunna ordna extern strömförsörjning via dockan och man hämtar ju också ut en linjesignal från den och kan göra en alldeles egen liten "Playmaskin med förstärkare och högtalare".
Vill man kan man köpa ett kit till iPodden med BT, men det är ju fusk. Modifierar man för mycket är det inte längre en iPod.

Här en naken docka.
IMG_9056.JPG
Och här en blå (original) docka på en liten batteridriven 2x3W förstärkare.
IMG_9053.JPG
Och en svart sak (lackad) på min 5W Stealth.
IMG_9055.JPG

----/// 7 бүлек ахыры \\\----
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Projekt iPod

Inlägg av xrayspex »

Sjukt coolt. Man blir sugen på en Classic på 1TB.
30-pins kontakten har jag dock aldrig gillat, men tydligen finns mod för USB-C också :)
Så nu måste jag bara hitta en kandidat, tyvärr verkar de betinga ett högt pris.
Skriv svar