Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Hempularen
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 december 2018, 16:10:31
Ort: Solna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hempularen »

Bra fråga @Henry, kanske uppgradera dem också nu när jag hittat lämplig plåt.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Pantoroutern blev klar i helg;

Bild

Bild

Jag gjorde en mall för att fräsa ett tapphål och en tapp med en 19mm fräsbit:
Bild

Jag höftade till spåret i mitten typ som det visades i videorna jag sett men det blev litet för kort för tappen.

Matthias har en formel där man räknar ut tapp-mallens (tenon) bredd och höjd, det varierar beroende på vad man för sorts följare och diameter på den, såhär ser den ut:

Tenon = 2 * Tenon + (2 * Cutter - Follower)

Jag tänkte lite på detta och tyckte att man borde räkna tapphålet med en liknande formel fast "omvänt", så det blev såhär:

Mortise = 2 * Mortise - ( 2 * Cutter + Follower)

Alltså längden på tapphålet * 2 - fräsdiametern * 2 + följarens diameter. Om man vill ha ett tapphål som är högre än diametern på fräsen kan man också räkna det med samma formel.

För den tapp och tapphål jag gjorde med den utrustning jag har, enligt ovanstående formlar, så blev det 238x38mm för mallen till tappen och ett 6x206mm spår i mitten. Spåret jag höftade till var litet mindre än det, så det tyder jag har räknat rätt. Man får samma resultat på tapphålslängden genom att ta längden på mallen till tappen och subtraktera följarens diameter, sen plussar man på diametern på skaftet som ska följa spåret.

Jag ska prova göra en ny mall enligt dessa formler sen.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Förberett för påskhelgen, påskbrasa är österbottnisk tradition, riktigt stora sådana brukar man ha dit många träffas. Men det går inte i coronatider så vi gör en egen...

Bild
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av anders_bzn »

På 70-80 talet när jag var växte upp så eldades det alltid påskbrasa i Halland där jag växte upp. Jag vet inte om man gjorde det i andra delar av landet också. Nu är det ingen som eldar till påsk, däremot till valborg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av YD1150 »

Ett litet projekt, en induktansmeter med en komparator som oscillator och en PIC16F628 som frekvensräknare som skickar ut data till COM-port (USB-RS232 fungerar också).

Frekvensräknaren är kopierad från DL4YHF så flera ska ha "credit", har modifierat koden något för eget bruk.

Mäter från typ 50-100nH till 34 Henry som var en utgångstrafo till rörslutsteg.

https://www.qsl.net/dl4yhf/freq_counter ... unter.html
IMG_20210402_113514.jpg

I kalibreringsläge i bilden nedan, med en kort tråd mellan terminalerna. Sen är det bara att klicka på kalibreringsknappen och på så vis nollställa allt.
IMG_20210402_114230.jpg
Delphi.jpg
Sen finns det ett hjälpmedel för att kunna använda okända spolstommar. Man gör en provlindning på spolstommen och mäter induktansen. Med två av tre parametrar kända så räknar man fram den tredje som är "k" . Efter det kan man tillverka sin egna unika spole till radiobygget. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ELTompa »

:tumupp: kul projekt YD1150
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Ritade en ring för fläktkylning av utskriften
ANpassad till E3D Hermera och deras IR Z-Prob
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Har du gjort en liten fördelning av luften i inloppet? Annars kommer en majoritet av luften att gå ut på munstycket rakt framför.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Nä, har inte kommit så långt än.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av mankan »

Låste upp lite finesser till mitt Tektronixskåp enligt denna tråd på EEVBlog. Tack för tipset daer.
Att få tag på SIM-kortshållare har inte varit helt lätt men till slut så kom de fram.
TDS_phy_fail.jpg
Tyvärr så var de för höga för att passa....
TDS_just_SIM_and_memory.jpg
men man kan ju skippa den grå plastbiten och bara skjuta in den och minnet direkt :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6071
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Krattan behövde ett nytt skaft. Så jag rotade fram en gardinstång i runt trä, från "bra att ha" högen. "Svarvade" ena änden konisk på bordssågen. Lite slarvigt på frihand. Och ett 8mm hål i änden. Sen var det bara att montera, och provköra :-) . Håller säkert inte i evighet. Men det man gör själv, kan man göra om.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av adent »

Fick en 360W solpanel av svågern. Den hade fått en smäll på ramen. Perfekt att ha att leka med eller ladda blybatterier i nödfall.

Idag provade jag att ansluta tre mesiga 12V värmefläktar från biltema till den. I serie. MPP-spänningen ska vara ca 35V och MPP-ström ca 10.4A eller så.
Mätte spänning och ström och banne mig maxade jag nästan panelen på 357W !

360W är troligen alldeles för lite för att få upp nån värme på kakelugnen, iaf idag när det var växlande molnighet, men får la prova en dag med strålande sol innan jag avskriver ideen helt :)

Testade lite och satte en fläkt i fläkt-only-läge när det var lite skugga, men då fick den i princip fulla 20-40V över sig. Det gillade inte fläktmotorn. Tydligen är den borstlös och använder en liten hallgivare med inbyggt komplementär utgång som direkt driver motorns spolar. Lustig liten fyrbenig sak, ganska säker på att det var den som pajade. (Om någon har en sådan: AH276 liggande så köper jag gärna).

Jag har en PWM-styrning för DC-motor liggande som ska tåla upp till 50V in och upp till 2kW elmotor (kinagrej men). Provade med den till solpanelen med en 24V 700W bosch-motor. Jag tror att motorns induktans ihop med kapacitansen i motorkontrollern skapade en buck-converter. Kunde justera in PWM:en så att spänningen på solpanelssidan hamnade på ca 35V, gick jag över den PWM-graden sjönk spänningen på solpanelssidan och varvtalet minskade. Mätte jag ström hade jag högre ström på motorsidan än på solpanelssidan!

Har nån förslag på andra roliga saker man kan ha panelen till? Jag skulle ju kunna ladda mina blybatterier med den och sedan köra Inverter in i elbilen. I teorin skulle det kunna bli upp mot 3kWh per hel-solig dag iaf. Men jag tror inte slitaget på blybatterierna är värt det? Eller? Man kunde ju köra lite ur, lite i o.s.v, fast då sliter man på kontaktorer i bilen o.s.v... Nåja.

MVH: Mikael
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Köpte ett "labbagregat" på Amazon.
RIDEN RD6018, låda och ett 60V 6,7A PSU
Total kostnad ink allt blev SEK 1579:-
WP_20210504_14_48_32_Pro.jpg
WP_20210504_15_00_44_Pro.jpg
Notera hur kineserna luras när det gäller nätdelen (MEFN WEVL), så här ser den riktiga loggan ut
R4e699902f184ff2c1dc0c4e6ed6edbc9.png
SKall nog skruva isär det för att se hur det ser ut innuti
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Rekommenderas nog att göra, står det något om att ett just MeanWell aggregat skulle medfölja? I så fall hade jag sagt att jag inte fick det jag betalade för utan ett förfalskat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Nä, köptes av en annan säljare.
Blev först förvånad när jag packade upp den, då loggan ser ut som MW, men vid nogrannare granskning, så nej det är det uppenbarligen inte.
Man får ju naturligtvis inte ett riktigt MW för 370:- ink moms och frakt.
Skriv svar