Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sm2wmv »

Skitsnyggt? Aluplåt från Clas i sjön? De har bättre plåt nu när den har skyddsplast på en sida.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 90kar08 »

Tackar!

Nix, aluplåt från Hornbach, ja det är himla praktiskt med folie så man slipper få så mycket repor. :)
tgr
Inlägg: 725
Blev medlem: 10 maj 2006, 09:17:07
Ort: Mölndal

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av tgr »

Jag har länge låtit bli att göra lite saker p.g.a. avsaknad av negativ spänning.
Så nu tröttnade jag och konverterade ett gammalt dell-aggregat som ändå hade skum pinout.
Bild

Bara för att jag fixade det snubblade jag över några smidiga mindre grejer. En NMV0512S som tar in 5V och ger ut +12V och -12V dock bara 40mA. Sen hittade jag även en Traco Power TMA1212D som tar in 12V och ger ut +12V och -12V 40mA där med. Eftersom jag köpte 100 skruvplintar som jag saknade projekt för slösade jag bort några sådana med följande resultat.

Bild
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Kulla »

Min första prototyp kort av min Arduino-blixt projekt är klar och jag har många idéer att fixa den att bli mycket bättre.

Länk till uppdatering här: http://is.gd/b3Vts

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 maj 2009, 16:59:01
Ort: Växjö

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av f.petrini »

Jag pysslade lite med ett miniprojekt i julas och fick för mig att dokumentera det nu i helgen.
Filmade även lite och redigerade ihop en liten film som jag tycker blev rätt bra för att vara första gången jag redigerar video.
Jag lyckades till och med synka animationen i kuben i övergången mellan olika klipp. ;)
Tyvärr strular Youtube så kvalitén på filmen är rätt kass för tillfället...


Om nån har lust att läsa byggloggen och kolla på filmen så finns den här: 5x5x5 LED cube

Bild

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt!! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av kankki »

Två små grejer.

Liten mini-högtalare, som drivs med en LM386. Drivs med ett 9v batteri. Hade velat göra en step-up koppling med ett AA batteri, men jag hade inte delarna.
Inget speciellt. Ljudet är… sådär :lol:

Bild
"Mousey the Junkbot". Ett Make-magazine projekt jag byggde ihop. Den funkar :D Blev dock väldigt "junkig". Två ir-detektorer (foto-transistorer?) från ett möss, ett relä, en LM386 (igen :P) och diverse delar.

Bild
Bild
Mcz
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 november 2007, 15:54:44
Ort: Helsingborg

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mcz »

Liten temperaturåterkopplad fläktstyrning till elektroniken hemma. Drivs med en universal mains flyback som lämnar 13V/800mA, temperaturen fås via ett NTC och en opamp och två pottar används för att ställa fläktens startspänning och gain i kopplingen. Fick bara gjort kretskort till strömförsörjningen, kanske gör en seriösare styrning senare med VU-meter för indikation på vilken hastighet fläkten går på, så man enklare kan ställa in gain vs. temperatur.

Bild

Bild

MVH Martin
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Neondiod »

Pajn skrev:Har alltid velat se en TO-3 kapsel, dem ser så härligt retro ut på bilder. Nästan så man måste bygga nått med en sån bara för kapseln :humm:
Kolla in dessa leddar i TO-3 kapsel. Sköööna, eller hur.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av orvar-e »

Cooolt .... :tumupp:
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Pajn »

Haha, dem var riktigt häftiga :P

Själv gav jag mig på ett litet pico-projekt och försökte löda min första ytmonterade komponent idag, en liten lysdiod. Förutom en liten tennklump på ena sidan gick det bra.
Bild
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Danny »

När jag väl vill använda min våg brukar alltid batterina vara slut. Mkt irriterande.
Gjorde en liten moddning så man kan koppla bort batteriet när den inte används.
Fotvänlig on/off

Bild
Bild
Freezer7Pro
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 december 2008, 22:38:11
Ort: Åland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Freezer7Pro »

Ät en till kamerafjärr!

Bild

Bild

Jag älskar Canon för att de gjort fjärrkontakten så lätt att använda. Bara att kortsluta t/r till jord för att fokusera/ta en bild. Och så älskar jag IBM för att de gör datormöss som håller i tjugo år :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Meduza »

Neondiod skrev:
Pajn skrev:Har alltid velat se en TO-3 kapsel, dem ser så härligt retro ut på bilder. Nästan så man måste bygga nått med en sån bara för kapseln :humm:
Kolla in dessa leddar i TO-3 kapsel. Sköööna, eller hur.
Jag har en bunt starka power-lysdioder i just TO-3 kapsel om någon vill köpa för att bygga något retro-looking bygge :)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

freezer7pro: snygg mus hörru!! ja har en likadan, fast me gråa knappar. beskåda:
var ju självklart bara tvungen o göra en! :D
Skriv svar