Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Jobbade litet till igår på katapulterna.

Bild

Bild

Bild

Nu ska jag klura ut en ny avtryckarmekanism. Tror det blir hål genom "pelaren" och en spak man får trycka ner.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Palle500 »

Snyggt tillverkat. Ska det bli precision så behövs det en riktig fräs :-)
Hempularen
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 december 2018, 16:10:31
Ort: Solna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hempularen »

Fågelholkstillverkning i Tomteverkstaden:-).
IMG_20201218_160259.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hobbyisten »

Jag tror man ska slå in spik runtom hålen för att inte ekorren ska gnaga upp dem och ta fåglarna.
Hempularen
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 december 2018, 16:10:31
Ort: Solna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hempularen »

Jo eller en plåt, har levererat ca 50 holkar utan plåt till bekanta och av dessa har tre blivit utsatta för angrepp av hackspettar så nu sätter jag plåt på en del. En annan lustig iakttagelse är att första inflyttning oftast sker andra året efter uppsättning.

Fåglarna ska ha ohyvlat virke för att lätt kunna klättra runt inne i holken (klorna fäster bättre i ohyvlat) så jag har funnit att fasadvirke som har 3 hyvlade sidor är bra. Hyvlad utsida men ohyvlad insida, det är väl tvärtemot hur man gör när man sätter det på hus.
1802
Inlägg: 6078
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Min kokplatta av induktions modell har varit trasig en längre tid. En separat liten box med shuco sladd. Den var lite kladdig så jag rengjorde den. Och provstartade för att börja felsöka. Va nu, den funkar ju :-) . Den har legat några år och självlagat sig. Provade min favorit stekpanna för ägg. En liten 150mm med nonstick, bra att torrsteka 2-4 ägg i. Men den var inte kompatibel med induktion. Så jag la en 4mm 6kantig plåt i mellan ca 150mm diameter. Sen funkar det med alt. Plåten har div 8mm hål och ett 25mm hål i mitten, men det verkar funka ändå. Plåten blir varm och värmer på gammalt hederligt vis :-) . I första hand kommer den att jobba med gjutjärns stekpanna, men alt går med plåten.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Första katapulten praktiskt taget färdig
Bild
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Video på katapulten

Länk
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Gimbal »

Snyggt, funkar ju fint. :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Testa med köttbullar!!!!! :mrgreen:
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jihe »

Köpte ett nytt skruvstycke och upptäckte snabbt att det var himla meckigt att köra med den medföljande veven hela tiden när man skall rensa spån. Fixade nu till en snabbvev och med den är det mycket smidigare, tar bara några sekunder att snurra upp det till maxgap med pekfingret. Kan klart rekommenderas.

Fräste först en egen sexkant i centrumet, men blev missnöjd med passningen så jag svarvade ur den och krympte i en hylsa från Biltema istället. Nog egentligen samma slappa passform på den, men eftersom den är hård känns den bättre ändå.
snabbvev.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jihe »

När jag ändå var igång så gjorde jag slag i saken och fixade en sak jag tänkt på rätt länge. Jag har ingen dorn till mitt ursvarvningshuvud som passar till min fräs utan behöver gå via en morsekonadapter. Förutom att det ger onödigt utstick så behöver jag då också byta dragstången till en som drar i morsekonan. Jäkla meckigt helt enkelt.

Vad jag däremot har är en fräsdorn i 27 mm som jag inte har någon användning för. Så jag svarvade till en adapter från 27 mm cylinder till 7/8-20-gänga. Vad gäller utsticket tjänade jag väl inte dundermycket. Men det är skönt att slippa ha en egen dragstång till bara den där. Och så blir det ju lite stabilare när man slipper den spinkiga morsekonan.
adapter.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jihe 29 december 2020, 20:50:21, redigerad totalt 1 gång.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Bygger Arcade. Bordsmodelll. Är kanske inte miniprojekt men inte så stort ändå :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jihe »

Jag tycker det är bökigt med magnetfötter på små maskiner där det inte finns några bra ytor för dem, så jag har länge tänkt fixa någon alternativ lösning. Idag gjorde jag slag i saken och fixade lite 12 mm-pinnar på strategiska platser.

Fräsens huvud:
DSC00842.JPG
Fräsens pinol:
DSC00843.JPG
Fräsens spindel (detta gjorde jag inte nu, de var ett tag sen)):
DSC00839.JPG
Sen kommer man ju inte ifrån magnetfötter, så den fick också en pinne i 12 mm:
DSC00844.JPG
Svarven svarvade jag ner skruven till snabbfästet på, vilket blev användbart idag:
DSC00840.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jihe »

Bland övriga julstädningsåtgärder gjorde jag ett skaft till skivfräsar med 16 mm innerdiameter. Avsikten var att göra det kort och stabilt, men med facit i hand skulle jag lagt på 20 mm på längden. Funkar bra.
skaft.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar