Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hobbyisten »

Sömnlös natt. Kompromissade med mitt skymningsrelä och kopplade den till en oscillator byggd runt 555 med högtalarförstärkning. Vrider man potentiometern på skymningsrelät medsols tål den mer mörker innan den triggar igång och vice versa. Det ligger i sakens natur att sirenen tystnar när man tänder lampan, vilket är hela vitsen.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av RadarEnt »

kodar-holger skrev: 8 januari 2022, 16:24:48 Den köptes från digikit i Östersund på postorder. Nån som minns digikit?
Jag kommer ihåg två lokaler i Östersund som sålde elektronik.
Den ena låg på Bangårdsgatan och den andra på antingen Övre Vattugatan eller på Övre Katrinelundsvägen. Troligen var det så att den på Bangårdsgatan flyttade upp till en källarlokal på Övre ?????.
Men om det hette Digikit kommer jag inte ihåg. Det var butiker man bara smet in på när man behövde komponenter.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av kodar-holger »

Ganska säker på att det hette Digikit då 1988. Hittar kataloger i hyllan.
ElektronikHuset i Jemtland AB från 89. Bangårdsgatan. Tror jag var dit nån kväll när jag låg på ATS.
ComTronic från 92. Övrevattugatan.
Troligen samma företag efter några konkurser eller så. Samma byggsatser verkar finnas i båda katalogerna.

Jag spar på för mycket skit. :(
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ecenier »

Byggt en modul av ESP-01 (Enklaste ESP8266-modulen) som skickar Sagemcom T211 Han-port-data som MQTT.
Nu kan jag ta bort den Energimätare jag haft som beräknat förbrukning från blinkande LED:en.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lgrfbs »

kodar-holger skrev: 9 januari 2022, 13:59:41 Ganska säker på att det hette Digikit då 1988. Hittar kataloger i hyllan.
ElektronikHuset i Jemtland AB från 89. Bangårdsgatan. Tror jag var dit nån kväll när jag låg på ATS.
ComTronic från 92. Övrevattugatan.
Troligen samma företag efter några konkurser eller så. Samma byggsatser verkar finnas i båda katalogerna.

Jag spar på för mycket skit. :(
Jag hade 2-3veckor praktik hos ComTronic 1993, så någon av er har jag alltså redan sett live innan jag hamnade på SEF. :wink:
Känner snubben som hade ComTronic och har bett han skriva lite historik om han hade tid.
ATS var ju en intressant historia också, enligt en artikel i en lokaltidning så hade färgen "just" torkat och allt var in justerat - då skulle det läggas ner.
kenneth1212
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2017, 23:59:48
Ort: Göteborg

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av kenneth1212 »

kodar-holger skrev: 8 januari 2022, 16:24:48 Men sen är det det här med programvaran. Den skrevs mest hemma på en Atari-ST som sen kånkades med till skolan och källkoden laddades över till en HP-150 för assemblering. Jag har väl kanske 200 Atari-disketter och ett 20-tal för HP-150. Några få Atari-disketter gick att läsa i PCn. Både Atari och HP använda FAT-12 som diskformat men atari har vänt på några bytar i headern så PC vägrar läsa dom medan Atarin ignorerade dessa. Och HP använde något helt annat fysiskt format så dom är helt oåtkomliga. Jag har visserligen ett 2732 som kördes på MCBn, men den hade en helt annan UART och helt andra adresser både för IO och minne så inte en framkomlig väg. Det får väl bli en uppgift ett helt annat år att försöka hitta källkoderna och en assembler som kan hantera dom.
1992 gjorde jag ett litet DOS-program (i Borland C v5) som skrev om botsektorn på ATARI-disketter så de blev läsbara.
Sedan så kunde det oxå fixa till filnamn mm i rooten så PCn kunde läsa dem.
Hade planer på att det skulle även leta sig ner i mappar och fixa till filnamn där men det blev aldrig av.

ATARI2PC.EXE hette programmet och jag har det fortfarande kvar om du har någon äkta DOS-maskin att testa på.
Windows 10 säger bara att programmet inte går att köra. :(

Om det är till någon nytta så finns hela klabbet, kod, EXE-fil och allt, bifogat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av opampen »

Hobbyisten skrev: 9 januari 2022, 06:44:45 Sömnlös natt. Kompromissade med mitt skymningsrelä och kopplade den till en oscillator byggd runt 555 med högtalarförstärkning. Vrider man potentiometern på skymningsrelät medsols tål den mer mörker innan den triggar igång och vice versa. Det ligger i sakens natur att sirenen tystnar när man tänder lampan, vilket är hela vitsen.
Trevligt att du fick igång den!
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av frownlayer »

Gjorde en liten klocka att ha vid sängen. En nodemcu och en tm1637, samt ett skal jag printade ut. Den håller koll på sommar och vintertid, sen hämtar den även tiden på internet, så jag behöver inte ställa den klockan mer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6070
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Fixade en bilnyckel med centrallåsknapp. Gummiknappen utsliten och borta. Hade ett skal sedan länge till reservnyckeln. Köpt när man inte blev rånad... Reservnyckelns batterier var så klart slut. Så det blev ny skalhalva på "ordinarie" nyckel. Reservnyckeln fixade jag med lagom stor plastpuck, och hockeytejp. Börjar att bli tid för nya batterier, innan ordinarie nyckeln ger upp. Klart att jag fixar det i tid :vissla: .

Kollade e-posten. Under 3$ gav jag med allt, för skalet. Idag vågar jag knappt beställa... Hittade även att jag köpt CR2016 batterier :) . Bara att börja leta i slottet :vissla: ...
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Jag ritade upp och fick tillverkat ett kretskort för att bygga om en Ra145/146, eller AN/PRC-25/77 militärradio från tonspärr till vanlig hederlig brusspärr. Original så sitter det en tongenerator i dessa apparater, som överlagrar 150Hz brum på sändningen, för att öppna brusspärren. Detta är opraktiskt för allt annat bruk, så jag plockade ur tongeneratorn och byggde en krets med ett par OP-förstärkare och diverse kringkomponenter för att få en vanlig brusspärr.
Kortet är designat för att passa ovanpå original kretskort, som man strippar helt på sina komponenter, och enbart använder för dess kontaktstycken och mekaniska egenskaper.
Tyvärr blev inte kortet perfekt.. Hålen för det som sticker upp genom kortet är inte helt hundra, och jag lyckades vända footprinten för drivtransistorn till reläet åt fel håll.. Men det blir nog aldrig någon revision 2 av detta kort. Så det får duga.

Här är den något (läs enormt) fula men fungerande prototypen inkopplad i radion.
8qmWThA.jpg

Prototypen urplockad, bredvid det nybyggda kortet. Anslutningarna till kontaktdonen i radion görs med små trådstumpar, för att göra kopplingen lite flexibel. Kontaktdonen kan röra sig något för att passa pinnarna i radion, så jag ville inte steloperera dem.
UGAoL47.jpg
Och här monterat i radion. Kortplatsen till vänster är där tongeneratorn satt monterad. Trådparet som piper iväg från kortet är för en potentionmeter för att kunna justera brusspärren.
qaA5Bg6.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ful eller inte! Det är funktionen som räknas!
Plus att du har klarat av vad du ville åstadkomma. Grattis!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fick äntligen hopsnott BT-stärkaren till sonsonen. Som vanligt valde jag en något för liten låda men det gick att få plats med allt. Säkert skulle det vara discoljus om den med en blå LED fick duga.

Färdig 2x30W från Kina + nätadapter, låda från Kjell och allehanda kontakter från "lådorna". Ful ratt från annat kina-projekt.
projeckT.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Vilken krets hade du i den? Jag tycker de flesta jag testat brusar lite mycket och har man låg volym eller det pratas så "automutar" förstärkaren för att minska bruset.. Och det gillar jag inte heller :(

Har så mycket högtalare och annat så hade viljat slänga ihop fler blåtandslådor till barnen och mig själv.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Alla de häringa har väl "TPA3116", vilket tydligen kan vara lite vadsomhelst och jag tycker nog att 100W/kanal låter lite väääääl mycket.

Det här kitet köpte jag: https://www.aliexpress.com/item/4000141338202.html (förstärkare + nätaggregat)

Men det är ju grabben som ska ha grejerna och jag tror inte han spelar onormalt lågt eller bryr sig om det brusar/distar en aning för mycket.
1802
Inlägg: 6070
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Skulle kolla om en liten LCD klocka hade batteri. Verkade lite glappt. Väl öppnad fanns inget batteri? Trummade lite på piesohögprataren, och klockan vaknade :shock: . Den levererar energi baklänges till klockan :) .
Skriv svar