Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Det var ganska vanligt i mindre laptopar ett tag, både HP och Lenovo körde 1,8" på ett gäng maskiner innan M2 ersatte dessa.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Ok, det är i alla fall inget jag sett i andra äldre bärbara.
Senast redigerad av Henry 5 augusti 2021, 21:38:31, redigerad totalt 1 gång.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Japp 1.8 är vanligt. (Var)

Senaste miniprojekter var att med en hel hög gamla serverdelar bygga ihop ett par fungerande maskiner. Alltid skoj att få saker att funka som har slängts.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Ett litet tillbehör till en 2m amatörradio från mitten av 70-talet. Den har sedan innan fått en extern VFO tillkopplad, då den internt bara har fasta kanaler med kristaller. Den avsaknar allt vad 1750Hz för att öppna repeaters. Och subtoner för den delen..
Så jag lade morgonen på att pilla ihop en liten låda med en Arduino, ett RC-filter för att göra något som liknar sinusvåg ut, samt några knappar och ett relä. Arduinon har ett par if/else satser som med tone() kommandot genererar antingen 1750Hz, eller i detta fall 69,7Hz för att öppna repeater med subton. För att tuta 1750 får jag manuellt hålla in PTT och trycka på den röda knappen. Subton skickar den så fort man trycker in PTT'n, om man har det påslaget. Allt drivs och kopplas via radions expansionsport på baksidan, så inget ingrepp i apparaten har gjorts.
Bild

Kod: Markera allt

const int buttonPin = 2;
const int buttonPin2 = 3;

int speakerPin = 9;
int speakerPin2 = 10;

int buttonState = 0;
int buttonState2 = 0;


void setup() {
  pinMode(speakerPin, OUTPUT);
  pinMode(speakerPin2, OUTPUT);
  
  pinMode(buttonPin, INPUT);
  pinMode(buttonPin, INPUT_PULLUP);

  pinMode(buttonPin2, INPUT);
  pinMode(buttonPin2, INPUT_PULLUP);
}

void loop() {
buttonState = digitalRead(buttonPin);
buttonState2 = digitalRead(buttonPin2);

  if (buttonState == HIGH) {
    noTone(speakerPin);
  } else {
   tone(speakerPin, 1750,1000);
  }
  
  if (buttonState2 == HIGH) {
    noTone(speakerPin2);
  } else {
   tone(speakerPin2, 79.7,1000);

  
  }
}
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Båda mina hammare gick sönder då jag försökte dra ut en spik från en spikpistol. Det ska man inte göra...

Och jo jag gillar dom med trähandtag, är gammaldags av mig.

Bild

Och båda fixade... Vår fiskars brödkniv tappade också plasthandtaget, så jag gjorde ett nytt i trä.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Hade inga planer på att lägga upp men det var inte för komplext och bara en bild så varför inte. Elektroniken från en 6.5W LED som jag tillagt kylning på grejer som blir varma så nu skall det väl bli lite mindre skållhett och lite längre livslängd får man hoppas. Den gröna kylflänsen är en keramisk historia som enligt databladet hade bra egenskaper. Hittade även en 12.6W LED som garanterat hade behövt detta men sätter inte upp den förrän jag fått tag på något bra till den med för den håller nog inte länge annars, även planer på att sätta upp 3 lampor i taket då jag vill ha mer ljus i labb/datorrummet men det finns det inte socklar till så det får fixas i sinom tid.

20210805_204913.jpg
Edit: hittade av en slump precis en 3-ljus taklampa ordentligt nedsatt i pris, den knep jag direkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Startade upp min Tonfunk Violetta. Rörradio stor som en 14" tjock tv. Funkade fint. Inga delar bytta. Förutom säkringarna. Nu sitter där massiv stång :shock: . Typ långa runda bits till skruvmejsel. Tryckte in en spik i antennuttaget, och en halvmeter fyrkantsrör. Sen blev det bra ljud på FM UKV. LV, MV och KV vart tyst. Var i källaren och ingen antenn.

Exempelbilld.
Bild

Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Totalt idiotiskt att byta säkringar till något som håller för flera hundra Ampere... Ett bra sätt att potentiellt sett förstöra en fin radio, eller sätta eld på saker..
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av opampen »

1802:

Varför bytte du säkringarna om radion fungera? Du ska absolut inte göra så! Skulle det eventuellt uppstå något fel, kortslutning mm. så kan det i värsta fall uppstå en brand eller att du förstör radion! Sätt dit säkringarna igen!

Men vill ändå gratulera till en fin radio! Ovanligt att dom här äldre är i så gott skickl Om den inte har reparerats nyligen?
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Det är inte min radio på bild/film. Min är i lite sämre skick. Säkringarna gick för att en yngling :vissla: pillade utan kunskap. Ersättarna har suttit ett par decennier. Skomakarens skor... Som jag (c)er det behövs fler åtgärder. Men den funkar fint ändå.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av carpelux »

Kolla upp och byt papperskondensatorerna i den. De är med all sannolikhet mer motstånd än kondensatorer vid detta laget. Framför allt kopplingskondensatorerna in till gallren är viktiga då DC-läckage in där bränner sönder rören.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Vidare om den har en öppen spole kan man behöva kolla att trådbryggan på antennspolen är hel om någon varit inne i höljet tidigare, den är tunn som ett hårstrå, men det är bara några apparater som har detta.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av mankan »

Chansade tidigare i somras och köpte en kraftigare RF-dämpare.
Verkar funka helt ok.
S21_zoom_small.JPG
Lite metallslöjd och så har man en enkel kylare också. Jag förväntar mig inte att den klarar 250W men vi får ser hur vamt det blir vid kommande förstärkarbyggen.
Cooling_small.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Min eviga fråga. Varför måste så många enheter leva på några kvadratmillimeter plast? Denna gång luckan till lilla frysboxen i kylskåpet. 2mm x 20mm i gångjärnet. Tog en äggkartong i genomskinlig plast framför, så kläms luckan av stora dörren. Ramlar ner varje gång jag öppnar. Funkar som bantningsknep :D .
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Plockat in en 2.1-förstärkare i lämplig låda. Ska vara till mina platta högtalare när det lider. Färdig modul från AliX, lådan är fådd (Kodar-Holger??) och kontakter ur samlingarna. Hålen, som kanske inte behövs (sparade inte på spånen dessvärre), borrades på jobbet idag samtidigt som jag fick lite skvaller.
IMG_1005.JPG
IMG_1006.JPG
IMG_1007.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar