Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av rvl »

tele.jpg
Ser ut som hänglås på nummerskivan. Kan inte varit alltför effektiv ringspärr med tanke på hur lätt det var att ringa från klykan, när vi ännu hade trådtelefoner.
En egen DIY-växel för gamla telefoner kunde vara ett kul miniprojekt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

1802 skrev: 21 maj 2021, 15:18:47 Jag har fortfarande fasttelefoni med koppartrådar. Men det är på väg ut snart. Här är slutdatum ej fastställt. Det finns en box med sim-kort man kan byta till. Fria samtal och SMS. Ett par hundringar/mån billigare. Kan den funka med en gammal telefon med nummerskiva? Typ Cobratelefon. För de är oftast med nummerskiva, tror jag. Dyra och eftertraktade. Kanske inte nu längre..
Du kan svara men inte ringa normalt pga pulsvalet, men det finns ju en tråd om detta där nån länkar till en låda som konverterar.
Uselt att Sverige blivit så fattigt, att det inte har råd med fasttelefoni. Nåt jag tycker hör till i ett hus.
I takt med att alla får fiber behövs ju inte kopparen, själv har jag "gratis" IP-tele via fiberleverantör.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av säter »

För oss som inte vart erbjudna fiber då?
1802
Inlägg: 6077
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Jag har kopplat ihop 2 gamla telefoner som tråd intercom. Inte så noga med vilken spänning man väljer. Även 2 trådlösa telefoner för kopparnätet. Funderade på att sätta en liten lur på en rc-bil. Och styra med den andre. Med arduino i bägge ändar, så kan man få till många serier av funktioner.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av säter »

Glenn skrev: 21 maj 2021, 16:51:40 Du kan svara men inte ringa normalt pga pulsvalet, men det finns ju en tråd om detta där nån länkar till en låda som konverterar.
Jag vill minnas att det skulle behövas en "trestegsraket", men ingen kunde verifiera att det verkligen fungerar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

säter skrev: 21 maj 2021, 20:10:07 För oss som inte vart erbjudna fiber då?
Nu lägger man väl framfröallt ner kopparnätet där det dras fram fiber, och där det inte gör det så verkar ju telia ha sin citat "trådlösa fiber" som jag är lite skeptisk till men den ska väl funka.

"trådlös fiber" är väl data över mobiltelefonnät via fast monterad riktantenn vad jag förstod på den något förvirrade förklaringen nån teliasäljare försökte sej på.
1802
Inlägg: 6077
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Bild

Provade att ringa hemnumret, tut tut tut. Funkar fint. Jag är nog ansluten till en gammal station. Lånad bild ovan.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av säter »

Varför skulle inte det fungera?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Nej har man en kopparanslutning funkar det ju, det är ju olika former av IP-tele som inte fungerar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Man kan ju bygga en sådan här.
Då funkar en petmojstelefon på IP-nätet också.
https://odr.chalmers.se/bitstream/20.50 ... h_2020.pdf
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av säter »

1802 skrev: 21 maj 2021, 15:18:47 Jag har fortfarande fasttelefoni med koppartrådar.
Det hade jag också ända tills nyligen.
Vad kostar det dig på ett år?
1802
Inlägg: 6077
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Felia har en box(mobil) med sim-kort. Den sparar mig ca 200kr/mån. Den ger mig fria samtal ock SMS, samt en del surf. Sim-kortet funkar även i mobiltelefon. Men jag vill ha koppartrådar ett tag till.

Sen är risken stor att jag hankar mig fram på kontantkort i frammtiden...

Det skall gå att behålla sitt gamla nummer till fasttelefonen. Och vidarekoppla till mobil.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av säter »

Det skall gå att behålla sitt gamla nummer till fasttelefonen. Och vidarekoppla till mobil.
Inte gratis väl?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MNorrgren »

Inte heller ett elektronikrelaterat projekt men ett projekt ändå.
Vi är mycket ute i skogen, släpar runt på en det utrustning. Tungt i längden. Har bara haft en stor billig yxa från något byggvaruhus.. funkar ok men är stor och klumpig när man bara ska ut i någon timme och grilla korv. Det är ju skillnad när vi är ute tre nätter…

I vilket fall, fick tag på ett gammalt omärkt ykhuvud, med en blygsam vikt på 375 gram. Perfekt! Utan handtag vilket jag ville ha! Har spenderat lite tid med det nu och sågat ut och slipat ett handtag, kapat till yxhuvudet till den form jag vill ha på det. Ett kanske annorlunda handtag men det är mycket trevligt att jobba med när man håller på med mindre saker. Denna kommer fungera som en kombination av yxa och kniv. Ska demonstrera längre fram när den ör klar!

Ett elände att kapa yxhuvudet, gammalt gammalt och av en eländigt seg och svårbearbetade stålkvalitet! Bra i och för sig va men blä och skrutt för att bearbeta det… fick ta till stora vinkelslipen på 230mm skiva för att kunna få något gjort ikväll…

Nåväl, fick slipat till det någorlunda, tog bort den värsta rosten och jämnat till kanterna lite. Fick även satt fast handtaget med kil och förstärkt med rostfria stänger. Den är så pass liten i ögat på yxat att jag inte ville riskera att den går av. Så nu är det limmat två stänger en bra bit ner i skaftet. Hoppas det håller!

Skaftet är gjort i bok, som kommer från min brors trädgård. Han fällde en 25m bok häromåret och tog tillvara på en del av det. Kul med lite historia. Och japp, jag har träfibrerna i yxans längdriktning så att säga…

Det är inte perfekt polerat men det får vara så…

Ska även bränna skaftet lite så det blir mörkt, sedan lite olja på det så…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danwi
Inlägg: 377
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danwi »

Glenn skrev: 22 maj 2021, 20:14:58 Nu lägger man väl framfröallt ner kopparnätet där det dras fram fiber, och där det inte gör det så verkar ju telia ha sin citat "trådlösa fiber" som jag är lite skeptisk till men den ska väl funka.

"trådlös fiber" är väl data över mobiltelefonnät via fast monterad riktantenn vad jag förstod på den något förvirrade förklaringen nån teliasäljare försökte sej på.
Vi fick Telias "Framtidens nät" när de lade ner televäxeln på förra stället knappt 10 km fågelvägen utanför Linköping. Det var några plågsamma månader i väntan på att fiberindragningen (som jag fick ta tag i själv - inga erbjudanden) blev klar. Framtidens nät bestod i en Huawei-router med riktantenn som de monterade på TV-antennmasten. Dassig mottagning gjorde att vi fick urusel hastighet, en uppkoppling som hoppade upp och ner, osv. Då fanns det ett trafiktak på 300 GB/mån som skulle sjunka till 200 GB/mån efter ett år, men hastigheten var så låg att risken att ens nå 200 GB/mån var rätt liten. Riktigt kasst i vårt fall med andra ord.

Vi flyttade i måndags och nu väntar vi på att dubbla fiberanslutningar ska dras in på nya stället. Senaste miniprojektet (för att faktiskt hålla mig till temat i denna tråd) torde därmed ha varit att montera en Teltonika RUT955 i en QuSpot-antenn-kapslings-moj och placera den på ett hyggligt lämpligt ställe för att få en tillfällig mobilnäts-baserad uppkoppling i väntan på fibern. Täckningen är inte bra här heller men den är iaf ok-ish.
Skriv svar