Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar!
Hade faktiskt glömt att de finns online.
Har legat på is sedan i somras, men tänkte att detta kunde vara ett perfekt vinterprojekt!
Som sagt mest av historiska och nostalgiska skäl då det är gamla varianten med "tegelstenen" tänkte den skulle matcha de andra burkarna. :)

Nästa projekt skall bli att fortsätta med PSU bygget, tanken är att det skall bli original lådor med originalkablage så snart jag lyckats klura ut hur man får loss hartsmassan ur de äldre modellerna med "snedtaket" (dessa har en plastvägg inuti som verkar hålla kvar hartsmassan, men förhoppningsvis sitter den bara i bottenplattan och den var redan öppnad när jag fick hem dem... :) )

Såg ut som att någon använt morakniven att öppna PSUern på tiden det begav sig, men jag slipade till plasten med ett mattknivsblad och våtslippapper från 400 ned till 1200, 1200 gav riktigt bra finish på plasten, hamrade litet på en bit grövre sandpapper på ett hörn där jag behövde slipa på den mönstrade plasten, blev rätt ok.
Funderar på att 3D printa en ny sarg till botten på dem med förbättrade fästen och som döljer glipan som var där det var täljt. Men, de flesta hade ju kastat dessa när de var trasiga då de är komplett omöjliga att serva samt inte var bra från början då plastmassan inuti gör att kylflänsen som faktiskt finns där inte fungerar... Så all heder till den som sparade dem i en låda på vinden i stället. :)
Voltage protecton bygge av någon fungerande design är i princip ett måste om man kör original tegelstenen av de mycket tidiga modellerna, men det är ju inget stort eller irreversibelt ingrepp i maskinerna.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 4kTRB »

2st klämmor till kylslang. Tog bort värmekranen och med dessa så var det inget sölande.
Rätt så tunt rör jag hittade och borrade hål i för M6-skruv.
SLKL.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GastonDeVille »

GastonDeVille skrev: 15 november 2020, 21:54:09

Uppdatering!
viewtopic.php?p=1571360#p1571360
klicka-haer.gif
Reparation av betongblandare :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av xrayspex »

En spänningsreferens på 5.000V baserad på MAX6350. Verkar fungera :)
IMG_4078.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hempularen
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 december 2018, 16:10:31
Ort: Solna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hempularen »

Färdigställde Jukeboxen som barnen ska få i julklapp.

Hårdvaran är byggd runt en RaspberryPi Zero och mjukvaran är skriven i Python. En PowerBank står som kraftkälla.
Eftersom RaspberryPi Zero saknar analog ljudutgång gjorde jag ett adapterkort med en klass D förstärkare med inbyggt I2S gränssnitt (MAX98357), tanken var att även ha trycknapparna på adapterkortet men dessa blev i minsta laget att trycka på, därav arkadspelsknapparna och betydligt större låda än i ursprungsplanen.

Max 4 olika spellistor kan laddas upp via Wifi från föräldrarnas datorer (Jukeboxen är uppkopplad på hemmanätet via wifi), från själva Jukeboxen väljs de olika spellistorna medels trycknapparna. Den "knapp" vars spellista som för närvarande spelas lyser.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den var sååååå läcker!!!! Low HiFi!!!! :D
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GeekJoan »

Kul bygge, men det ser ut som någons unge gjort det i träslöjden i andra klass.
Hempularen
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 december 2018, 16:10:31
Ort: Solna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hempularen »

Vad gäller snickeriet så är det kanske inte möbelsnickarklass:-) men här i elektronik forumet tänkte jag det kunde duga, det är ju ändå insidan som räknas:-).
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av mcrj »

:tumupp:
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Håller på och bygger två stycken katapulter som julklapp åt barnen. Baseras på denna men lite annorlunda från bilden blir det. Har nästan alla delar till ramen tillverkade och ska börja limma och montera.

Bild

Det som är oklart för mig ännu är hur jag ska bäst göra spärrhjulet. Jag provade göra layout med passare men det känns lite otympligt då man kommer över 8 divisioner. Funderar jag ska designa en i CAD och printa, sen limmar jag det på en plywood bit och sågar ut den på bandsågen. Vill också ha en annan avtryckarmekanism än i bilden, något med en fjäder.
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av _R_ »

Hempularen skrev: 6 december 2020, 13:28:50 Färdigställde Jukeboxen som barnen ska få i julklapp.
Kreativt bygge som säkert kommer att inspirera barnen till egna teknik-projekt ! Ett plus att snickeriet inte är top notch, det här bygget lockar mer till att ta isär och se hur den är gjord. Och kanske testa att uppgradera på något fantasifullt vis. :tumupp:
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av rvl »

Behövs en del kraft i avtryckarsnöret med sån inverterad hävstång.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Jag ska ha en annan design, mera som en avtryckare eller spak istället för ett snöre.

Går framåt. Har ingen träsvarv (sålde den, den tog för mycket utrymme) så jag fick använda metallsvarven, gjorde mitt bästa för att inte få damm och spån på den. Fungerade väldigt bra.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av mcrj »

Jag har en som jag fick som present för nåt år sedan.
Kan bara säga att det är en jäkla kraft i den.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Ja nånting säger mig jag kan få ångra mig. Men ska nu försöka ställa in den så den inte blir för stark.
Skriv svar