Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Gjorde en "hifi hylla". Anntennen är temporär, ska montera mast & antenn mot våren.

Bild

Bild

Behöver också ett par högtalare. Och förmodligen ska dom läggas på inviduella hyllor också.

Finish är shellack (vaxfri och applicerad med trasa). Jag tänkte först på en mörk finish men det är så omständigt med furu. Isåfall borde man göra det från början och shellack:en senare, det blir inte bra att prova med färgad shellack efter detta. Och speciellt inte om man applicerar med trasa istället för pensel.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Snyggt och stilrent! :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Behöver också ett par högtalare. Och förmodligen ska dom läggas på inviduella hyllor också.
Du skulle kunna bygga ett par i samma material som hyllorna och en ett sketasnyggt fronttyg av nåt slag. Bra jobbat :tumupp: . Förresten ... ventilation?
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Det där med värmen är nåt jag funderar på, tänker om jag ska fräsa in öppningar på toppen mot väggen, så kan varm luft strömma uppåt och det bör då skapa självdrag genom utrymmet.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Ofta har många sådanna hål under enheten och sedan på ovansidan? Kolla det och sätt så att det fritt kan strömma genom konsollen. Jag har faktiskt använt https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventila ... 2000028239 och liknnade tidigare :) kanske inte rätt storlek men fräser man ner dem också så blir det riktigt snyggt. Givet är det ju också ett ställe damm gärna kommer in på så något mesh som skyddar är nog inte fel.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Jag tänker man kan fräsa direkt i träet, liknande som detta, jag tror på ovansidan räcker, varm luft stiger och det blir då ett självdrag, som kan skapa bättre kyleffekt.

Bild
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

De flesta gamla Hifi förstärkare är ju konstruerade så att det mesta av värmen kan gå ut på baksidan om du har en liten spalt ovanför hålen på ovansidan, de finare hade riktiga flänsar på baksidan just för att man skulle kunna ha den i en möbel.
Det räcker nog om du gör ett urtag längst bak/hål eller vad som nu blir snyggt längst bak mot väggen. Om den har mittmonterade flänsar inuti kåpan tror jag också att detdär bör fungera blir litet fulare men syns ju inte framifrån, det är ju trots allt inga extrema effekter man normalt använder för vanligt hemmabruk.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Min har galler på både över och undersida.
Efter någon timma på tomgång går det steka ägg på den typ.
Inte bra att placera den oventilerat.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Har aldrig kört längre än 10 minuter själv nån gång, så jag utgår från detta. Brukar lyssna lite oftast på radion, sen stänger jag. Så blir det on / off på det viset.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Det kanske går att fräsa ur dolda kanaler under översidan på något sätt. :)

Min gamla Sonab rigg blir inte så våldsamt het, den har inte ens några ventilationshål i chassiet men det beror kanske på modell och konstruktion, men jag kör bara två x4Ω Luxor tryckkammare från samma tid på den.
Å andra sidan är det en väldigt gammal rigg från början på 70 talet.
Samma med mitt gamla SONY däck, det blir knappt ljummet tycker jag men jag använder det inte så ofta.

Fast detta verkar som ni säger vara väldigt olika jag har för mig att trä kan ta eld redan vid strax under 70 grader under extrema förhållanden men jag vet inte exakt vad som styr detta, samtliga riktigt gamla förstärkare från 40-50 talet i min samling har alla slutna trächassin och endast perforerad baksida och de har ju fungerat i snart 70 år även med rör som blir kokheta jämfört med transistorer, så jag kan inte ge något intelligent svar på frågan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Min har mosfetar och går i full klass A, så det är nog inte så konstigt att den blir var
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, nej, jag tror inte att jag har någon för närvarande som går äkta A klass, förutom ett hybrid hemmabygge men den har ett öppet chassi.
Ljudet är väl vad det är i dessa gamla riggar, de låter egentligen ganska platt jämfört med ett A klass steg men jag har det mest till bakgrundsmusik och spel när man sitter vid datorn.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Idag har jag rengjort en X11 sats som jag också servat. Jag servade den kanske för ett år sen elle rmera, sen har den bara legat. Det här med att komma igång med gassvetsning och lödning har tagit länge...

Jag har köpt blue gold, som jag fick köpa från frankrike från en dykbutik, som är en rengörare som är godkänd för rengöring av saker som ska i kontakt med syrgas.

Bild

Här är nu Blue Gold som jag blandar 1:20 i ultraljudsrengöraren.

Bild

Och delarna till X11 handtaget och skärbrännaren:

Bild

Ser jag missat en packning... Blir å fiska ut den. Det här värms nu till 50 grader så får det köra ett par ultraljudssessioner innan det sköljs rent.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av xrayspex »

Byggde en USB-Midi till Midi (TRS) adapter åt min dotter. För att kunna testa den slängde jag även ihop en klon av en "Macchiato mini-synth" :)
IMG_0233.JPG
IMG_0234.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Big Clive visade nyligen att en rakapparatstransformator, har en termosäkring på lindningen. Så jag kollade en trasig AC transformator. Och termosäkringen var trasig. Lindningstråden hade också bränt av. Dubbel säkrat :) . Jag har gott om vägg transformatorer, som funkar. Har jag sån tur att nån av de har den komponent jag söker?

Tillägg:
Kom på att det jag skulle driva.
Bild

Har jag redan löst med en.
Bild
Moddad med LED. Så det har funkat fint, att driva båda..
Skriv svar