Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är en ganska vanlig ic i pannlampor och trädgårdslampor.

Hittade en japansk sajt, men Google kunde inte översätta.
Här är annars en väldigt lik krets:

Clive säger att kretsen i videon kan vara en kopia på den du har.

Annars är det nog enklast att byta till en egen lösning.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

sommarlov: Friskt byglat, till hälften brunnit.

Hmm ser jag RGB LED?
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sommarlov »

Ja, det finns 3 rgb leds på "baksidan" av pannlampan som är både varning bakåt, men även laddstatus leds.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Jag behövde en stångsåg. Men har ingen. Så det blev ett hemmabygge med fogsvans och 3M bräda. Sågade till en kloss med bordsågen. Fick en "kick back". Ingen fara med mig. Men klossen försvann som en nål i en höstack :( . Gjorde en ny. Fräste med bordsågen, och filade lite med raspen. Så att den passar i handtaget. En större kloss på baksidan. Och sedan 3M brädan på framsidan. Klart :-) . Min gamla tunna sladdriga fogsvans, är inte optimal. Men det sågar uppe i trädet. Brädan är bred och inte optimal att hålla i. Det får bli ett eller flera "fönster" 3cmx15cm, mitt i längs med. Som handtag.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Kickbacks är farligt.. fick det med vinkelslipen och biten jag kapade i försvann.... Hittade den 2v senare sittandes i taket ovanför djupt in... Har låtit den sitta kvar som påminnelse hur farligt kickbacks är och vilken energi som finns ..

Senaste projektet var att rensa ena slangen på tvättmaskinen. Den tömde inte.... Det hade fastnat ett inlägg i avloppsventilen ... Detta inlägg från en bh är ju stor så hur fasen har det kommit dit från trumman fattar jag inte.

Maskinen har sköljt dåligt sista månaderna och nu i slutet blev det felkod. Men nu är dem som ny igen :)
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Knäckte skaftet på kvasten. För mycket kraft :mrgreen: hulk. Kollade mitt feltema trälim utomhusbruk. Skall det inte vara vitt? Mitt var genomskinligt. Provade ändå. Medans limmet torkar. Provade jag att göra ett eget. Hittade en bräda/list. Tjock som skaftet, men 50% bredare. Fräste den rund i ena änden. På bordssågen. Ca 5cm längd. Fick till det så den sitter hårt. Vem har sagt att kvastskaft skall runda 8) . Brädan på högkant, så nu går det att trycka en del. Några vändor med en rubank, så de flesta stickorna försvinner. Med grova händer, behövs inget sandpapper hehehe.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av svenne1985 »

Mmmh tog sin lilla timme men men det gick bra gänga med skruvdragare i alu :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Knäckte nyckeln i dörrlåset. Skruvade ur kolven. Iväg till låssmeden. Och han fick ur den gamle, och gjorde en ny. Fick dit eländet efter lite svordomar :twisted: . Så nu är slottet låst igen :) . Vad kostar ett hembesök? Säkert 5-10 ggr mer.

Naturligtvis hamnade vredet 90 grader fel :doh: .
Senast redigerad av 1802 20 december 2021, 21:07:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Har påbörjat min karosssnurra.
Håller på med infästningen av en hjullagerhubb som jag tänkt använda för att kunna snurra det hela, sedan blir det en likadan till, innan jag blir klar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Riggade upp 7st rundradioapparater i ett rum. 5st med stereo. Lite jobb kvar med högtalare och placering. Blir lite speciellt, när jag går runt i rummet. Efter hand så skall det bli fler. Hmm rör-radion är inte med...
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Lite möbelrenovering. Våra soffor köptes 2008 ungefär, lädret börjar se lite blekt ut på ställen men sofforna är helt bra för det. Blandade till litr egen läderfärg och började på. Inte exakt samma kulör nu, lite mera rött än tidigare men ser bra ut ändå tycker jag.

Här har jag gjort ett säte och en sidokudde:
Bild

Bild
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av kodar-holger »

1987-1988 gick jag sista året på gymnasiets 4-årig teknisk el/tele. Det ingick att man skulle göra ett "systemarbete" där man konstruerade och byggde nån elektronikrelaterad manick. Jag tog mig före att bygga ett datorbaserat modem för CW/RTTY med en Z80 processor i centrum. Ett alldeles för ambitiöst projekt kan jag ju inse så här 34 år senare. Det fungerade aldrig. Analog-elektroniken byggdes på kopplingsdäck och där finns idag inget kvar förutom några MF-10 i rör. Datorn fick jag aldrig att fungera. Det enda som kändes någorlunda långt gånget när examen kom var programvaran, men så blev programvara också min karriär. (Dock minimalt med assembler)

Datorn byggdes på ett virkort och var en Z80-CPU med en CTC, SIO och PIO för kommunikation och styrning. Ett 2764 för programvaran fylldes med knappt 4k program och 2st 2k ram räckte väl till buffrar. Men som sagt datorn fungerade aldrig så all testkörning gjordes på ett Z80-MCB som fanns på skolan. Datorn har sen skvalpat runt på hyllorna här i många år och jag har ibland tänkt att det skulle vara intressant att sätta sig och se vad som verkligen var felet som gjorde att den inte gick. En låda avsattes för ett par år sen för att samla delarna när de hittades, och strax före jul konvergerade till slut "alla" delarna. Ja en 74139 hade kommit bort, men jag hittade en på jobbet, och en MAX232 fattas fortfarande. Dyker den upp vet jag vart den passar.

Nu vet jag vad som var fel:
  • CPUn var trasig. Det hade jag misstänkt tydligen för det satt en klisterlapp på trasig? Den köptes från digikit i Östersund på postorder. Nån som minns digikit?
  • Ingen pull-up på /INT.
  • Jag hade lyckats vira ihop A11 och /WE.
  • Reset var feldesignad.
Efter många lusläsningar av de test-program jag fick göra för att motionera alla delar av systemet hade jag ändå jätteproblem att få något seriedata ut. Vid boot kom gärna ett par tre tecken men sen var det stopp och fick den stå orörd några minuter kunde den plötsligt komma igång. Kom till slut på att jag skulle byta även SIOn och pang så funkade det.

Men sen är det det här med programvaran. Den skrevs mest hemma på en Atari-ST som sen kånkades med till skolan och källkoden laddades över till en HP-150 för assemblering. Jag har väl kanske 200 Atari-disketter och ett 20-tal för HP-150. Några få Atari-disketter gick att läsa i PCn. Både Atari och HP använda FAT-12 som diskformat men atari har vänt på några bytar i headern så PC vägrar läsa dom medan Atarin ignorerade dessa. Och HP använde något helt annat fysiskt format så dom är helt oåtkomliga. Jag har visserligen ett 2732 som kördes på MCBn, men den hade en helt annan UART och helt andra adresser både för IO och minne så inte en framkomlig väg. Det får väl bli en uppgift ett helt annat år att försöka hitta källkoderna och en assembler som kan hantera dom.
IMGQ1194_1.jpg
Gott om plats på kortet
IMGQ1195_1.jpg
Dom gröna trådarna är det jag fått komplettera med.
z80mcb.jpeg
Z80-MCB. Lånad bild. Nån som har ett att sälja?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av rvl »

Kul projekt. Lite lokala avkopplingskondensatorer skulle kanske inte skada?

Har också ett Z80-projekt, som bara hunnit till ritbordet och stått still sen förra milenniet, men kursen det gjordes för blev godkänd. Överambitiöst passar väl in där också.

På kopplingsdäck gjorde jag en fungerande enhet med Z8671 som hade inbyggd BASICtolk. Fortfarande uppkopplad. Har funderat på att göra kretskort för den och lediggöra kopplingsdäcket.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av kodar-holger »

Hehe, nej, inte en avkopplingskondensator så långt ögat når. Det var en av mina första funderingar men det visar sig vara helt onödigt. Och ärligt talat var det säkert en av dom sista gångerna detta var spänningssatt någonsin. Så det får vänta till nästa gång. Om det blir en.

Går det att dumpa basic-tolken i 8671an? Kanske med ett basic-program? Jag har några 8681 jag funderat på att göra något med. Samma binär borde gå att köra även externt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av rvl »

Borde väl gå..? Ska kika på det när jag dammar av den nån gång. Annars sa Google att MAME skulle innehålla Z8671 ROM från version 200.
Skriv svar