Accerelometer-styrd mus
-
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
- Ort: Kungsbacka
Accerelometer-styrd mus
Hej, jag tittade igår i mina gömmor och hittade en pic18f4550 och började fundera på vilka roliga saker jag kunde göra.
Köpte mig en 2axlig accerelometer och pluggade lite usb.
Lite lödpenna och några bibliotek senare har jag en hid-usb-mus som flyttar muspekaren efter vinkeln på den grej man håller i.
Jag började med en rf länk mellan men då ska man ha batteri och sändaren är ganska stor. Så det fick bli kabel.
Man bör inte ha den i handen mad kabeln in i jackan och rabbla arabiska när man ska flyga.
Knappen är alltså vänster klick.
När man kopplar in den så tar den ett mätvärde som den har som "0-referens" så man behöver inte kalibrera den och man kan ha olika "grund ställningar".
Lite svårt att ändra något nu bara. Omöjligt snarare. Man kanske skulle ha slängt in någon form av usb bootloader om det nu finns. Aja, för sent.
Min "vanliga" mus har för övrigt blåtand, internt usb-minne och en usb port på toppen.
Köpte mig en 2axlig accerelometer och pluggade lite usb.
Lite lödpenna och några bibliotek senare har jag en hid-usb-mus som flyttar muspekaren efter vinkeln på den grej man håller i.
Jag började med en rf länk mellan men då ska man ha batteri och sändaren är ganska stor. Så det fick bli kabel.
Man bör inte ha den i handen mad kabeln in i jackan och rabbla arabiska när man ska flyga.
Knappen är alltså vänster klick.
När man kopplar in den så tar den ett mätvärde som den har som "0-referens" så man behöver inte kalibrera den och man kan ha olika "grund ställningar".
Lite svårt att ändra något nu bara. Omöjligt snarare. Man kanske skulle ha slängt in någon form av usb bootloader om det nu finns. Aja, för sent.
Min "vanliga" mus har för övrigt blåtand, internt usb-minne och en usb port på toppen.
Re: Accerelometer-styrd mus
Cool, lite som nunchucken på Wii gissar jag.
Har du några bra länkar till USB-sidor?
Tror datorn det är en USB-mus eller är det någon annan typ av HID?
Du skulle fixat så du kom åt ICSP
Har du några bra länkar till USB-sidor?
Tror datorn det är en USB-mus eller är det någon annan typ av HID?
Du skulle fixat så du kom åt ICSP
-
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
- Ort: Kungsbacka
Re: Accerelometer-styrd mus
Höljet jag använder är en silikon handske från en nunchuck.
Och jag tog denna killes kod
http://www.helmpcb.com/Electronics/USBJ ... stick.aspx
Och modifierade lite kod som säger att det är en mus och inte en joystick och ändrade lite annat.
Och den är en vanlig mus så det är plug and play.
Jo, icsp hade varit fiffigt men jag kunde inte få det på ett snyggt sätt.
Och jag tog denna killes kod
http://www.helmpcb.com/Electronics/USBJ ... stick.aspx
Och modifierade lite kod som säger att det är en mus och inte en joystick och ändrade lite annat.
Och den är en vanlig mus så det är plug and play.
Jo, icsp hade varit fiffigt men jag kunde inte få det på ett snyggt sätt.
Re: Accerelometer-styrd mus
Låter stabilt. Har ju samplat en accelerometer från Freescale så kanske man ska göra något sådant här.
Har du testat att köra några program till någon reda? Finns det något där den är bättre än en vanlig mus?
Har du testat att köra några program till någon reda? Finns det något där den är bättre än en vanlig mus?
-
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
- Ort: Kungsbacka
Re: Accerelometer-styrd mus
Paint är ganska skoj.
Men jag håller på att skriva en simpel flygsimulator som jag ska ha det till.
Men det känns nästan mer naturligt än en vanlig mus.
Men jag håller på att skriva en simpel flygsimulator som jag ska ha det till.
Men det känns nästan mer naturligt än en vanlig mus.
Re: Accerelometer-styrd mus
Kul projekt!
Tyckte först att det såg ut som du gjutit in komponenterna i en gammal rakapparat.
Tyckte först att det såg ut som du gjutit in komponenterna i en gammal rakapparat.
Re: Accerelometer-styrd mus
Släng in ett gyro, eller tre, så har du en möjlighet till riktigt intressant rumsmätning!
Re: Accerelometer-styrd mus
Har precis halv-avslutat ett projekt som går ut på typ exakt samma sak Din ser dock lite mer ergonomisk ut...
Kolla gärna in projektet på: http://www.dioderiot.net/?page_id=168
Har kommit på att det finns rätt mycket roliga användningsområden för en sån här pryl. Jag skrev bland annat en "drivrutin" till Neverball idag (http://neverball.org/screenshots.php). Det blev rätt kul faktiskt
Kolla gärna in projektet på: http://www.dioderiot.net/?page_id=168
Har kommit på att det finns rätt mycket roliga användningsområden för en sån här pryl. Jag skrev bland annat en "drivrutin" till Neverball idag (http://neverball.org/screenshots.php). Det blev rätt kul faktiskt
-
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
- Ort: Kungsbacka
Re: Accerelometer-styrd mus
Det var ju ganska avancerat.
Mitt bygge var mest att jag inte hade något att göra på kvällen.
Ditt är ju lite tanke bakom verkar det som.
Mitt bygge var mest att jag inte hade något att göra på kvällen.
Ditt är ju lite tanke bakom verkar det som.
Re: Accerelometer-styrd mus
Såg på Jacks projekt att man styr hastigheten på musen mha av vinkeln. Själv har jag svårt att vänja mig vid den typ av återkoppling till muspekaren. Är det för låg upplösning i avläsningen av vinkeln för att göra positionen på muspekaren en direkt funktion av vinkeln? Om ni provat båda typerna vilken känns mest naturlig för kroppen/hjärnan?
Re: Accerelometer-styrd mus
Jag har inte testat den andra metoden som du nämnde i en riktigt desktop-miljö. Men jag tror att det skulle bli mycket svårt att styra musen på det sättet. Jag tror att man har för dålig precision i sina händer för det
Tänk dig själv att man då tex ska representera alla x-värden med hjälp av en handrörelse på +-90 grader.. Om man hade 180 pixlar i horisontell upplösning så skulle ju detta innebär 1 grad/pixel. Men om man nu istället har 1280 pixlar i horisontal upplösning så blir det 0.14 grader/pixel. Och sen är det inte så skönt att vinkla handen +-90 grader, så säger +-60 istället vilket skulle innebära 0.094 grader/pixel
För mer lågupplösta saker än en desktop-miljö så tror jag dock att det skulle vara en bra input-metod.
Tänk dig själv att man då tex ska representera alla x-värden med hjälp av en handrörelse på +-90 grader.. Om man hade 180 pixlar i horisontell upplösning så skulle ju detta innebär 1 grad/pixel. Men om man nu istället har 1280 pixlar i horisontal upplösning så blir det 0.14 grader/pixel. Och sen är det inte så skönt att vinkla handen +-90 grader, så säger +-60 istället vilket skulle innebära 0.094 grader/pixel
För mer lågupplösta saker än en desktop-miljö så tror jag dock att det skulle vara en bra input-metod.