Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av kankki »

De ljuger som bara den på eBay.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av bearing »

GPs NiMH för elcyklar har ca 60 Wh/kg.

http://www.gpbatteries.com/html/pdf/E-bikeEng.pdf
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Honk »

Thorped skrev:Fast nu var det ju inte blyackar vi jämförde med
Nej, inte jag heller. Jag bara bara gjorde en liknelse eftersom Fagges Headway celler kanske
är lika kassa som blyackar ifall dom plötsligt börjar lägga av efter 100 cykler.....såsom blyceller.
Vi får hoppas på att kylan är boven i dramat.
Thorped skrev:Räkna ut det själv då... Spänning: 1,2V Strömkapacitet: 3Ah Vikt: 17,4g
http://www.ebay.com/itm/16-AA-2A-3000mA ... 45ff1dd2b3
Detta är ren och skär lögn. Jag har testat NiMH celler från ett flertal källor, vissa bra men NoName från eBay's säljare är alltid kassa.
Senaste cellen från eBay som jag testade utlovade 3200mAh men vid mitt test konstaterade jag att dom endast höll 350mAh.
Cellen borde väga minst 32gr för att hålla hög kapacitet men dessa 3200mAh celler från eBay vägde bara 18gr/st.
Detta talar för sig själv. En metallcylinder utan några större mängder aktivt cellmaterial där kapseln väger den mesta delen.

Detta står även i klarspråk i artikeln du länkar till. Vikt 17.4gr = rent skräp som säljs till intet ont anande kunder.
Bushido
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 januari 2012, 04:35:07

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Bushido »

Har precis läst igenom hela tråden och är så imponerad att jag knappt vet var jag ska ta vägen :shock: Herrejävlar så snyggt/avancerat/coolt/awesome/allaandrapositivaordjagkankommapå! :bravo: :bravo: :bravo:

Får en att inse hur lite man egentligen kan och förstår... Det som du knåpar ihop hemma i garaget Fagge är sånt som jag trodde att bara män i vita rockar i hermetiskt förseglade underjordiska japanska labb pysslade med :shock: Rena magin om du frågar mig, jag förstår absolut ingenting. Inte för att min nivå säger särskilt mycket om din nivå, men om du frågar mig så är din nivå helt överjävlig! Mycket imponerande! :bravo:
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Honk »

Hur går det med cyklandet nu under vinterhalvåret, Fagge?
Har du fått någon fukt i de oskyddade delarna?
Hur mår dina batterier?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Bushido: kul att du tyckte om den. Nädå man behöver inga vita rockar för å lyckas, det räcker med en skopa envishet :)

Honk: Jodå, mycket riktigt var det kylan som var orsaken till att den inre resistansen ökat så pass kraftigt. Efter en fulladdning inomhus i värmen, så gick den som vanligt igen med en peak effekt på över 9kW :D .
Nop Ingen fukt, av förståeliga skäl så behandlas cyklen lite som ens avkomma & därför få den bo i den isolerade verkstaden :wink: .

Hitintills 227mil +118 laddcykler = still going strong...
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Thorped »

Är det meningen att batterierna ska klara minusgrader? Du kanske inte kör den på vinterhalvåret, men skulle du rekommendera dom för en cross som går i alla väder?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av zeus »

Kört runt lite idag med min hoj, ganska bra kraft!
Inte på långa vägar så snygg eller genomarbetad som din, men fungerar gör den.

Måste nog dock byta cykel snart, såg att ramen börjar visa tendenser till brott.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Honk »

Fagge skrev:Hitintills 227mil +118 laddcykler = still going strong...
Long time no snack....
Hur går din monsterelcykel om man får fråga?
Använder du den fortfarande?
Har det börjat regna någon gång när du har jobbpendlat?

Nuförtiden pendlar jag själv en enkel men självbyggd elhoj med en knäpptyst Tongxin fronthjulsmotor på 600W.
Battpacket är ett 36V NiMH som kommer att bytas ut mot 43V Li-NCM för bättre verkningsgrad.
Motorn hjälper upp till 40km/h med 36V packet och ca 48km/h med nya NCM.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

382mil & 208 laddcykler.
Jodå den används, men mycket mer sällan nu sedan familjen utökades med en som ännu inte kan cykla :)
Inga större försämringar på batteriet sedan sist. Den går riktigt jäkla bra när det är 25grader ute, & inte alls så bra p.g.a hög Ri när tempen kryper ner mot nollan.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Honk »

Hej igen nu 7 år senare.
Jag sprang på din tråd och nyfiken i en strut som man är så kunde jag inte låta bli att fråga hur din grymma elcykel mår nu för tiden?
Min egen spelar på sista versen. De senaste 5 åren har den dock bara blivit sporadiskt använd pga byte av jobb som kräver bilpendling. Det är cykelns mekaniska delar som börjar bli utslitna. Det elektriska funkar fint men ett par batteribyten under åren har man hunnit med.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Oj, vad tiden har sprungit iväg.
452mil & 262 laddcykler blev det.
Nu står den å samlar damm med ett dött cellpar & resten av batterierna har blivit av med typ halva sin kapacitet.
Men det var kul å lärorikt så länge det varade.
Någon mer cykel blir det nog inte, men motorn skulle nog passa fint på en fyrhjuling om man fick tag i ett gammal chassi... :)
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Fagges EL-cykel

Inlägg av nifelheim »

Fagge skrev:Jag har ångrat mig igen & är nu ett musklick ifrån att beställa 24st Headway 38120S - LiFePO4 celler & en laddare från http://www.kennedyalternativeenergy.com/index.html.
Frakten var betydligt billigare härifrån, men cellerna dyrare, så det går väll jämt ut.
Men nu börjar ångesten krypa på en. Då man börjar fundera om det är vättigt att punga ut nästan 5 papp på batterier till en helsunkig cykel, just bara för att det är ett kul projekt för stunden. :eh:
Någon som har koll på världsekonomin här?
Dollarn ligger ju nu på 6,71kr, finns det en stor risk att den faller ännu mer så att det är värt att vänta, eller vad tycker ni?.

Vad kostade batteriet?
edit: och vad blir det utslaget på antal lagrade kwh under hela livslängden?
Skriv svar