Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av verkstaden »

Det jag gillade bäst på Huron-fräsen som jag stod i var att man kunde stå och köra bakom bordet, till exempel om man ska finköra mot en ansats eller huvudet i horisontalläge.

sm2wmv: Kan bara gratulera till en riktigt fin maskin som förmodligen kommer att göra dig nöjd länge!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Kan eventuellt vara intresserad av VFDn. Ska se om jag kan hitta åt en mjukstart till vettig peng. Hade varit betydligt enklare lösning. Men vi får se vart vi hamnar. Nu försöker jag ordna nån frakt till den så jag får hem den nån gång :) Tanken var grannen skulle köra hem den men han fick tyvärr inte låna lastbilen av försäkringsskäl.

Den varvar ändå lika mycket som en UF54 t.ex. men den är nog inte primärt tänkt borra 3mm hål med :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Flyttar undan den här maskinen i väntan på att nya ägaren ska hämta den. Får nog snart efterlysa han för den står kvar än...

Bild


Bild
Så jag ska borra rakt :)

Bild
Dags göra en öppning för ett fönster så jag får in dagsljus där uppe plus material

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
En stund senare

Bild


Bild
Sedan blev det snöstorm och ångesten blev hög. Så jag klev upp mitt i natten och satte även plast på insidan. Om plasten på utsidan går sönder skulle det inte bli något roligt.

Bild
Går fortfarande få in en bil ibland...behöver skaffa nån container och ha långt material i så jag blir av med materialstället på höger sida. Har tänkt 2st 12m containrar med takstolar mellan som bildar en carport.

Bild
En omkopplare för att kunna koppla in nya 5el yagin för 20m
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Man får antingen 4el @EU eller 5el roterbara yagin, går ej använda båda samtidigt.

Bild
Fortfarande vackert och så enkelt när man behöver koppla in något

Bild
4st antennsystem nu på 20m

Bild
Ute med lillemys

Bild


Bild


Bild
Anna myser med lillemys :)

Bild
Kommit lite snö iaf

Bild


Bild


Bild
Jag har skämt bort honom. När vi fick han så tiggde han aldrig, nu tigger han av mig :) Tills man säger åt honom, då går han och lägger sig.

Bild


Bild
Ställt ordning inför CQWW SSB

Bild


Bild
Vid inbandplatsen och grejar lite

Bild


Bild
Så man kan aktivera PTT (Push To Talk) vid tangentbordet som alternativ ibland till fotpedalen när foten blir trött

Bild
30 minuter innan tävlingen, norrsken som lägger sig och dämpar signalerna enormt. Så det blev en jobbig tävling, fast bitvis skoj och grejorna fungerade kanon.

Bild
SA2CLC, SM2LIY och SM2UVU

Bild
SM2UVU vid multplats

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Efter tävlingen ville jag förbättra lite saker. Fixa bandpassfilter för mottagning på lyssningsantennerna var en grej.

Bild
Så går det när man lindar mycket spolar :)

Bild
Mäter med VNAn hur bra det blir

Bild
En annan grej jag behövde förbättra är kommunikationen med inbandmasten. Det krånglade med 868 MHz länken under tävlingen. Jag tänkte jag kunde köra 4G så skaffade ett modem.

Bild
Hämtade in grejorna för att modda för 4G drift

Bild
En annan förbättring är att jag vill göra det möjligt att kunna både sända på "inband" antennerna men även vid behov kunna sända på stora antennerna. T.ex. på 160m är antennerna på inbandplatsen för dåliga och en sådan gång vore det fint att kunna sända på stora antennerna.

Bild
Modifierar styrlådorna

Bild
Gött :) Fick slut på lödtenn

Bild
Sedan blev det en tur upp i den här masten för att byta rotorfästet. Det gamla har glappat i många år och har varit på "TODO" listan men ej tillräckligt högt.

Bild
Kapade av röret

Bild


Bild


Bild
Upp och sänka ner röret

Bild


Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Kretskort till bandpassfiltren för mottagning. Däremot blev jag inte alls nöjd med detta, så jag designade om dom senare.

Bild


Bild


Bild
Efter ett tag lades planerna att styra inbandsiten via 4G på is. SM2OAN hade sagt "Varför kör du inte bara ZigBee över koaxen" och då började jag klura på att bygga filter och skicka den datan på 868 MHz över koaxen. Men jag hade fått 200m 1/4" av SA5BJM så jag frågade honom om han hade mer, vilket han hade.

Bild


Bild
Testar dämpningen. Tanken är då att köra en egen koax med kommunkationen över, iaf tills jag kommer på en bättre ide.

Bild
Byggt ihop ett RX bandpassfilter

Bild
Inte alls nöjd, väldigt svårt att tuna.

Bild
Kopplar in rotorn igen

Bild


Bild
Jag, Anna och Hicco var ute och sökte om vi kunde visuellt se störningen från kraftledningen men icke...

Bild


Bild


Bild
Corona-frilla :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild


Bild
Kopplar in 5el för 15m @19m höjd som nu fått lagad rotering

Bild
3st antennsystem igen på 15m

Bild
Lastar in lite järnskrot inför snön ska komma

Bild
Testar en ny design av filter, denna baserad på Bavarian Contest Club artikel från 90-talet

Bild


Bild
Gissa vad detta är till? Hjälp åt byfolket.

Bild


Bild


Bild


Bild
SM2OWW donerade denna till oss. Den är gjort för att kunna söka reda på störningar från switchade nätdelar osv.

Bild
SA2CLC här och bygger fäste för sin mast.

Bild
Jag har börjat rita på ett framtida projekt, kanske till sommaren. 8st 6el yagis stackade för 10m i en 44m hög mast (den jag mätte på ovan).
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Här är lite bilder på senaste versionen av CAD på plasmabordet. Jag har börjat fräsa delar nu, iaf det jag är helt säker på att jag inte kommer ändra något.

Z-axeln är flytande så den kan känna av själv vart materialet är. Sedan är plattan som håller handtaget fäst med magneter så om den kör in i något så lossnar den och CNC-kontrollern märker av det. Det går även sätta den i olika höjd beroende på vad man skär. Om man t.ex. skär ett fyrkantrör som är 100x100 så kan man sätta den högre upp och skär man plåt kanske man vill ha så mycket avstånd ner som möjligt för att slippa så mycket stänk på mekaniken. Även om jag satt en skyddsplåt där (som kanske även blir större...får se).

Det är 140mm mellan gantryn och bordet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Jag och SM2VSD lägger ut ca 500m 1/4" till inbandsiten

Bild
SM2VSD

Bild
Inkopplat här iaf...

Bild
Vi drar kabel i mörkret (bör ej misstolkas...)

Bild


Bild
Kopplar in vid inbandsiten

Bild
När vi var där tyckte jag nåt såg konstigt ut så jag gick dit och hittade detta!

Bild
Aaaaaah

Bild
Vi åkte dit igen med motorsåg och kapade bort trädet.

Bild
Fungerar! Ca -50dBm signal och känsligheten på modulerna ligger på ca -110dBm tror jag.

Bild
Roddar om lite filter

Bild


Bild
Hicco lossar lite hår :D

Bild


Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Moddade inbandstyrningen är igång!

Bild
Ett styrkort för mottagarbandpassfiltren byggt

Bild
Usch, lappmögel

Bild


Bild


Bild
Tunar till filtren

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Här ska filtren sitta, så jag monterar dit styrkortet

Bild
Hade problem med att slangen var för mjuk till roteringen, så jag gjorde en fullösning :)

Bild
Kedjor på

Bild
Frågade grannen om 2st till träd som var lite dåligt till och fick fälla dom.

Bild


Bild


Bild


Bild
3st till byggda

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild


Bild
Alla RX filter inkopplade och fungerar utmärkt

Bild
Ställer ordning inför CQWW CW

Bild


Bild


Bild
Sätter upp lite hostskydd

Bild


Bild
Vet inte när jag klämde mig men lustigt blev det

Bild


Bild
Inspirerad av Adam Savage så införskaffade jag lite "foam core board" eller kapaskiva som det heter på svenska

Bild
Fixar ett fel som varit i en jäkla massa år, men nu när det går att köra remote på alla 4st operatörsplatser så var det dags att fixa problemet

Bild
Visade sig vara ett trasigt relä. Jag hade ett nytt kort färdigt sedan förr så jag bytte ut det helt.

Bild


Bild
Ser på TVn när nån svarvar något (troligen ABOM79...)

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Tävlingen igång och sedvanligt bjuder SM2VSD på älgsoppa. På plats var SM2UVU, SM2VSD och jag. SM2LIY tog det säkra före det osäkra och körde hemifrån remote.

Bild
SM2UVU

Bild
SM2VSD. Resultatet blev OK och SM2UVU o SM2VSD som är ovana att köra contest på CW fick mycket träning!

Bild
SM2NOG på besök
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av kodar-holger »

Hicco lossar lite hår
Jag antar att Hicco är lite som tranorna. Medan han ruggar kan han inte flyga. :rofl
MrIzoard
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 september 2011, 15:33:08
Ort: Göteborg

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MrIzoard »

Jag är så grymt imponerad av denna tråd och blir alltid lika glad när det finns uppdateringar. :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jag har gjort en liten "shop tour" av verkstan i det nuvarande skicket :)

Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ny sida...
Senast redigerad av sm2wmv 15 januari 2021, 12:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar