Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
SM2UVU fixar fasta uttag till mikron och fläkten

Bild
Allt redo för CQWW SSB

Bild


Bild
Lite norrsken under tävlingen, men gick över förväntningarna ändå. 6679 kontakter blev det men lite låg medelpoäng pga norrskenet och avsaknaden av solfläckar. Men nu är det på väg uppåt med solfläckar så det var skoj.

Bild
Bra med knappar för PTT på tangentbordet :)

Bild
SA2CHQ med för första gången

Bild
SM2MTR, SE2T och SM2LIY

Bild
SM2MTR på run-stationen

Bild
Skulle vilja bygga om allt det här för inband så vi kan ha 2st inband, men det behöver nog byggas om totalt.

Bild


Bild


Bild
Låda med motstånd för att simulera lampor så min bil ej blir sur.

Bild
Klurar på hur jag ska bygga min hållare för fräsverktyg

Bild


Bild
Drog av bultarna till spindelleden när jag bytte drivknut. Tur nog skulle Anna ner från Luleå så hon hann in på Mekonomen och köpte en ny.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
2st nya bakdäck på bilen

Bild
Hårsäsongen :)

Bild


Bild
Mys med Aragon hemma hos mamma där min syster var hemma från Schweiz och även Anna följde med ner.

Bild
Fick med mig bakvikten till traktorn och lite annat. Fick en innerdörr till toan uppe av SM3WMU.

Bild
2st nya grejor. En multimeter och ett power supply.

Bild
SM2XJP hämtade min plog från skogen.

Bild
Impulsköp, en Oerlikon 300A svets med matarvärk. Den är lite onödigt stor dock, så vettefasen om jag ska behålla den.

Bild
Fick tag i en ny spis som jag hämtade i Umeå free of charge.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Så här låter vi i Austrlien på 15m hos VK4DX som hade en trådantenn sittande 6m upp (SJ2W är vi).

Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av wiklis »



Kanske nåt för dig...?
davidi
Inlägg: 571
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av davidi »

Perfekt om man vill köra mobilt lite mer seriöst :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Cool pryl, men nää det är för mycket pengar och duger väl mest bara för portabelt. Men tack för tipset :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Gör ordning i labbet

Bild
Lite sugen på att bygga ett sånt här, detta har en polare gjort. Fast mitt ska då vara 1.25x2.5m eller däromkring.

Bild
Hjälper ne polare, svetsade hans bakaxel, inge skoj alls.

Bild
Testar och gör om lite inför CQWW CW tävlingen i slutet av November

Bild
Fixar så jag kan stacka dessa 2st lådor, för att få mer plats

Bild
Sådär

Bild
Tomten råkade komma tidigt, en FTDX101MP köpt beggad av en Dansk :)

Bild


Bild
Började med att blåsa ur den

Bild
Den här radion hade inte en funktion som min gamla hade, så för att göra den kompatibel med min station byggde jag en låda. Jag har gjort ett kretskort till detta men det skulle inte komma i tid för tävlingen, så jag fick gör ett skatbo.

Bild


Bild
Bäst man kapar av skruvarna så man inte repar nya radion

Bild
Den gick precis in höjdmässigt!

Bild
Är och racklar ordning vid inband, ställde om en antenn för telegrafidelen

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Ganska redo

Bild


Bild
SM0W, SA0LAT, SM2LIY

Bild


Bild
Mycket nöjd med radion, den var fungerade riktigt bra

Bild
SM2JLA tillbaka! Och även SE2T kom och körde Söndagen precis som i SSB-delen. Tävlingen gick riktigt bra med tanke på det är solfläcksminima.

Bild


Bild
Lagning av en dator åt ett företag i byn, bytte nätdel.

Bild


Bild


Bild


Bild
Hittade en dörr på byns skrothög. Jag ska byta ut den jag har nu in till pumprummet då den är skev till denna istället.

Bild
Ska koda in lite nya funktioner i styrsystemet

Bild
Man kan få upp displayen från radion på en monitor också via DVI

Bild
Kretskortet som ska ersätta skatboet :)
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Zhorts »

Men... vad gör skatboet? Jag har stirrat på PCBt i 10 minuter nu, och jag tror jag förstår vad det gör - men varför? Och varför dubbla (jag antar) solid state-reläer?

Alltid gott med uppdateringar! Är det inte det ena så är det ju det andra - solfläckar och norrsken... :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Sorry jag glömde svara på den där frågan.

Många radior brukade ha så att man kan koppla in filter mm i RX-pathen i radion. De hade då en RX IN/OUT som var frånskiljd i radion från sändningen i radion. Den här radion har tyvärr inte det, vilket ställer till det en del på hur min station är uppbyggd. Kan tyckas vara en ganska enkel grej att fixa men jag är livrädd att det ska bli något fel så man råkar sända in i nån RX-antenn då det kan resultatera man kör 200W in i mottagaren på en annan radio.

Anledningen varför det är dubbla reläer är redundans. Jag använder bara 1 pol av DPDT reläet nämligen för RF. Den andra polen är seriekopplad genom alla reläer och går till en signal på radion som förbjuder den att sända ut någon RF om reläet är draget. Dvs när det är i RX läge (kopplar från TX ANT till RX OUT och TRX till RX IN så är radion i ett läge där den ej kan sända. Så om något relä brinner fast eller nåt annat sker så kommer den ej kunna sända om den är i fel läge. Gjorde även så att default så är pathen TX ANT till TRX vilket är en väg som man kan sända och göra lite vad som helst. Så om man drar ut kabeln till "INHIBIT" som är det som förhindrar radion att sända, så kommer även enheten bli utan ström och TX ANT <-> TRX är den vägen som är vald då.

Om det går förstå :) Som vi säger i autmotive-världen så är den "single fault protected". Om man bränner fast en tunga PLUS drar ut INHIBIT så kan det gå fel.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Zhorts »

Aha! Tack för svaret :) Har gått och grubblat på detta hela julhelgen :humm: :D

Det fungerar alltså ungefär på samma sätt som de hemmabio-receivers som har en liten RCA-jumper mellan receiver-delen och förstärkardelen - med enda skillnaden att här är ju "högtalarna" samtidigt också det som används för att fånga in ljudet. Läskigt värre, det hade jag inte tänkt på. Och med mer än en antenn och en radio så blir det ju då läskigt, om man vill tillåta sig att sända på mer än en radio i taget.
Bild

Nån gång hade jag gärna sett en lite utförligare förklaring i hur ni kör multi-personstävlingar, hur det rent praktiskt går till. Är det en som är "boss" och bestämmer vad som ska göras, och de andra har underuppgifter, eller sitter alla och frifräser på var sitt band? Det hade kanske hjälpt om jag satt mig in i hur tävlingarna fungerar :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Oftast är det några som är lite mer rutinerade som ofta tar besluten. Men ändå är det ofta lite gemensamma beslut, typ att den som kör run säger "Det börjar gå segt nu, hur låter 15m?" och sedan kanske en annan kollar hur 15m låter och är det starka jänkare så flyttar man dit t.ex. Eller att den som kör multiplar säger att "Nu går jänkarna jäkligt bra på 15m" så flyttar man. Sedan finns det lite taktiker som att ofta vid greyline (soluppgång/nedgång) så brukar en del band boostas lite och framförallt på lågbanden (160, 80) så brukar dessutom aktiviteten från lite mer rara stationer som kanske kör single operator vara mer aktiv, så då försöker man fokusera på de banden med multipelstationen t.ex. Multstationen hoppar i regel lite runt på banden och kör multiplar där det finns.

Vid norrsken sker det väldigt snabba förändringar här uppe i norr, så då kan det bli så man hoppar mellan 20, 15, 10m och ibland när det blir för dåligt mot USA på de banden så får man köra Europa på 40m ett tag. Då gäller det att hålla koll på signalstyrkorna på 20,15 framförallt för det händer konditionerna då vänder lite så det blir tokstarka signaler, då går man dit och kör jänkare igen. Så det krävs en hel del rutin och "känsla" för när man ska göra olika val, något de som ej kört mycket radio sällan har. Så det faller sig naturligt att det ofta är vissa personer som på något sätt styr skutan.
sc3
Inlägg: 173
Blev medlem: 10 januari 2011, 11:05:40
Ort: Umeå

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sc3 »

Sen om stationschefen sover är det bra att det finns små signalmekaniker-minioner som kan tina master så han slipper bli väckt ifall det inträffar :)
https://youtube.com/shorts/WV7-1iNXPOY?feature=share
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Kommit lite snö

Bild
Fixat ordning en liten arbetsplats inne i huset också med möjlighet att köra remote. Då kan man om man ej kan sova, behöver pinka på natten eller dyl kolla radion :)

Bild


Bild


Bild


Bild
Mycke snö på antennerna, alltid en jobbig känsla

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Myspysen
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Mums, älgkött jag fått av SM2VSD

Bild
Köpt shims från fireball tools

Bild
Och nån av varje så kan man prova och se vilken man tycker bäst om och kanske skaffa nån till sådan

Bild


Bild


Bild
Dessa ska sitta på manöverboxen till slutstegsbygget så kan jag ställa in det från shacket

Bild
Display och CM4IO för manöverboxen

Bild
Fina vinterdagar

Bild


Bild
Moddat 14.4V slagskruvdragarn så jag kan ha 18V batterier. Den går lite hårdare men håller än så länge iaf.

Bild


Bild
Skaffat nå pallbockar på Jula, helt OK grejor

Bild
Kände det var dags fixa lastaren som gått sönder på traktorn, så blev lite plasmaskärning

Bild


Bild

Bild


Bild
Hade jag gjort om detta hade jag inte svetsat ihop den först utan byggt ihop den på plats med sidor osv, då hade det blivit enklare.

Bild


Bild
Ska fixa ordning så jag har höj/sänkbart skrivbord i radiorummet. Ville ha matchande skiva med allt annat där inne så jag köpte på IKEA och gjorde den djupare.

Bild
Skriv svar