Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Uppdateringen började på föregående sida!

Bild
Åskskyddet för wifi-länken

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Sedan lagade jag ett par pryl åt en granne. Ett batteri behövde bytas och en kabel lagas.

Bild
Flyttade fästet för inbands skärmhållare så jag kan använda den ena skärmen mellan tävlingar till "huvudplatsen".

Bild
Ny vajer, 200m lång 6mm för att lyfta antenner. Den gamla var så onödigt tung och för kort så den behövde skarvas.

Bild
Satt rejält spänn på bommen så att vajern sträcker ut sig lite

Bild
Sätter dit extra fläktar till nätdelen på slutstegen

Bild


Bild


Bild


Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild


Bild


Bild
Dags montera nya lysen på traktorn

Bild


Bild


Bild
Blev sjukt bra!

Bild


Bild
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av grottan »

sm2wmv skrev: 9 november 2020, 21:59:11
Bild
Sedan störningsjakt. Vi trodde vi hittat det då ledningar hoppat av isolatorerna och anmälde det till skellefteåkraft som åtgärdade det, dock försvann inte störningen. Så behöver störningsjaga mer.

Bra ni felanmälde stolpen till nätägaren, just Skellefteå Kraft hade ett dödsfall på en linjemontör i precis det där felfallet.

Två montörer skulle åtgärda den lossade ledaren och montören som skulle upp i stolpen ville göra avbrottet när linjen är spänningslös så kort tid som möjligt så han anbringar arbetsjord i marknivå, hänger på sig jordklämmorna i bältet och påbörjar klättring upp efter stolpen med tanke att stanna på "säkert avstånd" med han inväntar klartecken från kollegan. Då han hade kroppskontakt med jordklä'mmorna blev det tyvärr en klättring mot döden då trästolpen har potentialen 11kV i toppen och 0V vid marknivå :-(
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Huga, otäckt!

En gång så hade en av ledningarna rent lossnat helt från isolatorn och låg emot träbommen och brände på. De blir väldigt glada när vi rapporterar in defekter åt dom och de brukar fixa det på bara någon dag. Nu gissar jag felet är en sprucken isolator. Jag behöver bygga ihop något bärbart kit med radio och en liten riktantenn som jag kan ta med mig och pejla, kanske med en variabel dämpsats också.

Jag och tjejen gick ut på en promenad häromkvällen när det var kolsvart i hopp om att kunna se det visuellt men icke, det syntes inte.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

En fundering, varför sicksackar den mittersta tråden mellan de två yttre? Min teori är att det har med att de inte ska få samma rörselse när det blåser och svänga i takt med de två yttre? Dvs du får en liten annan resonans.

Någon som vet?
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av ajje »

En gissning är för att få en jämnare kapacitiv koppling mellan faserna.

Om du tittar på längre kraftledningar så ser du att man med jämna mellanrum "skruvar" (byter plats) på faserna, för att få linjen mer symmetrisk.


Med träregel funkar det inte så bra att ha mittfasen mitt på regeln, då stolptoppen är med och bråkar, så man måste sätta den förskjutet, coh om man då växlar förskjutningen så får man samma genomsnittliga avstånd från mittfasen till båda ytterfaserna.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Zhorts »

Yay! Superstor uppdatering :) Det har vi väntat på.

Jag håller med ajje, det är precis den förklaring jag har fått någon gång i tiden. Sen skadar det säkert inte att den mekaniska resonansen blir annorlunda heller...
Det finns en "ny" typ med isolerade ledare och mycket tightare avstånd mellan isolatorerna. Dessa brukar sitta över tvärslån och inte gå offsett. I alla fall vad jag sett, har inte stött på någon sådan på en promenad än...

Edit: Jag funderade på röret under vägen... finns det inte en risk att en skogsmaskin kör fram och tillbaka en lerig dag och jobbar sig ner till röret, och då vackert klipper av kabeln? Bättre än ingenting, naturligtvis, men det såg en smula grundt ut för mina ögon...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ahh, ja det låter som en rimlig förklaring.

Zhorts: Nog finns den risken, men tror den är ganska liten. Det körs mest bara traktor med timmervagn där och hitills har det varit 2st plankor på varsin sida kabeln. Om det blir större skogsarbeten finns möjligheten att koppla ur kabeln och dra bort den men oftast sker det på vintern och då är backen lix tjälfrusen. Jag grävde för hand och det är inte så rolig backe, därav grunt och järnrör :)

Ja det finns mer uppdateringar som kommer, jag glömmer bort och tiden går så fort. Ni får börja påminna mig :D Har ett ganska spännande projekt att börja med troligen i vinter för uppsättning till sommaren. Behöver ha plasmabordet i ordning för det så kommer nog börja fokusera på det snart igen.
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av davidi »

sm2wmv skrev: 9 november 2020, 21:59:11 Bild
Seriöst 70cm-slutsteg! Effekt i det?
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av RADIOT »

Alltid lika roligt att se uppdateringarna som kommer i denna tråd.
Hade jag fått gjort hälften av vad du gör så hade jag varit nöjd.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Osäker angående 70cm steget, men ett GS35 kan väl ge upp mot 2kW på de frekvenserna tror jag. Dock ingen aning om hur mycket effekt han kör, 1kW skulle jag tro.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Sedan blev det en tur upp i militärmasten där jag bestämde mig för att äntligen fixa missmatchen på 40m stacken. Den har legat för lågt i frekvens, så jag klättrade upp med ett T-stycke som jag kopplade ihop antennerna och mätte impedancen direkt på.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Fulmodd åt grannen :D

Bild
Sedan en liten gangster på bild, jädra fart på han

Bild
Lite mätning på boxen efter tuning.

Bild
Simulerade antennernas verkliga impedans med nå motstånd och kondingar i serie.

Bild
Inköp av bra att ha grejor!

Bild
SM2LIY köpte en K3 och en K3/0 (remoteenhet) så nu är det 3st K3or på stationen. Skulle vilja köpa en till sedan men vi får se när det blir.

Bild
Nya lysena lyser upp bra :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Indikatorklocka köpt billigt

Bild
Monterar dit sidostag på yagin

Bild


Bild


Bild
Dags att modifiera vinschen så jag får den på trepunktslyften

Bild


Bild
Den här "kranen" är ett av mina bättre hjälpmedel :)

Bild


Bild


Bild
Fixar till en axel av nå gammalt skrot

Bild


Bild


Bild


Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
kapar ut för att vajern ska gå fri från ramen

Bild
Förstärkning under där jag kapade ur

Bild


Bild
Målat och fint, redo för ihopmontering

Bild
Monterat skrivbordshurts

Bild


Bild
Blev jäkligt bra

Bild
SM2LIY på besök inför SAC CW

Bild
Dit med en ny inverter, nu funkar det bättre än kinaskräpet

Bild


Bild
Börjat montera ihop element till 20m yagin

Bild
Leker med en touchskärm för remotestyrningen av stationen som jag kan ha i huset och styra radion i verkstadsbyggnaden

Bild


Bild
Mäter upp så koaxen har en exakt längd som jag vet, så om jag bestämmer mig för fler antenner framöver i en stack så vet jag


Bild


Bild
Måsten för en radioamatör :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Tomt
Senast redigerad av sm2wmv 19 december 2020, 22:58:57, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar