Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Förstärkningar

Bild


Bild


Bild
Mer förstärkning

Bild


Bild
En "klar"

Bild
Riktade de krokiga lite

Bild
Och då blev det så där :)

Bild
Det gick bättre svetsa fast det i bordet :)

Bild
Förstärkning

Bild
Blev lite pinnsvetsning också

Bild


Bild
2st klara

Bild
Dags för städning inför sektion #3

Bild
Fick denna bilden av Anna på en Hicco som tycker han borde få smaka :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Sedan bytte jag isolatorer på en av 80m vertikalerna. Denna hade jag tänkt få upp men orken har inte riktigt funnits och dessutom börjar det bli mycket snö

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Tog ihjäl min telefon också :(

Bild
Mer vintermygg

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Zacke :)

Bild
Installerar svetsutsug
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Börjar bli dags för städning

Bild
Bordet ska flyttas lite närmare väggarna, så då blir avståndet rätt bra.

Bild


Bild
Tilluft

Bild
Installerat. Behövs en övergång till slangen bara och lite justering.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Vilopaus

Bild


Bild


Bild



Bild
4st pass med MIG-svetsen på ca 200A. Jag litar fullständigt på när jag svetsar med pinne men MIG har jag inte riktigt byggt upp förtroende för än.

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Nya isolatorer

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Skottar ner till ladan i år

Bild
Skäggig gubbe :)

Bild
Lasagne, mums

Bild
Städat, oj så skönt!

Bild
Flyttade kompressorn in i pumprummet

Bild
Fyllde frysen med totalt ca 60kg kött

Bild


Bild
Nån som fick en dålig morgon

Bild


Bild
Grundmålar
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
4st älgar på ca 100m :)

Bild
Härligt komma hem till 11C inne :)

Bild


Bild


Bild
Burr!

Bild


Bild
Hyrbil medans de lagar min då jag lyckades damma in i en motorvärmarstolpe!

Bild


Bild


Bild
Casen får jobba lite. Tyvärr blåste jag en packning i tiltcylindern så nu behöver den fixas.

Bild
Gosigt

Bild


Bild


Bild

Bild


Bild


Bild


Bild

Nu är jag nästan ikapp med uppdateringarna :)
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av RADIOT »

Snyggt jobbat! :bravo:
Önskar att jag hade lite av din energi.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Instämmer med ovanstående! Om jag bara hade säg åtminstone 5% av den energin! :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jag tycker jag mest spenderar kvällarna tittandes youtube nu. Men det är typiskt December, Januari och Februari så brukar min energi vara betydligt lägre, det är nog pga mörkret. Förhoppningsvis får jag tillbaka mer ork framåt Mars så kan vi börja dra igång flytt av grejor på allvar. Har lagt det lite på is för jag orkar inte hålla på ute i kylan och försöka dra kabel, koppla osv utan det får vänta tills jag faktiskt tycker det inte bara är en pina.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Att du nämnde Youtube och inte typiska "sociala medier" såsom Facebook kanske är nyckeln till att orka göra annat? :)

Angående att koppla saker utomhus: Egentligen skulle det väl vara bra med nån slags vintertält och nån rejäl värmare som man kan släpa runt och bara ställa där man ska vara, och braka på ett gäng kW värme några minuter före man ska göra nåt, så blir det lite varmare. Kanske rent av skulle kunna ha nån slags kupol du kan lyfta med skopan på traktorn/grävaren? :wink: :wink:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, nog är det ett sätt att samla energi. Förr brukade jag plöja serier bitvis under vintrarna så det är väl snarare något positivt att se folk bygga saker istället, då lär man sig nåt också :)

Jag tror jag bara väntar tills våren kommer. Det är massor att få klart inne med förberedelser så kan man försöka göra så mycket klart som möjligt så vips så är våren här. Närmast på listan är att fixa konsoler för operatörsbordet. Jag har köpt 3st skivor av EK från IKEA som ska bli skrivbordstoppen och så svetsar jag konsoler så bordet blir vägghängt och därav inga ben som blir i vägen. Sedan ska jag även sätta upp hyllplan bakom fuskväggen för datorer mm men det får bli vanliga vita billiga hyllplan. Skulle behöva införskaffa hyllplan i ek sedan också ovanför radiorna. Nya shacket blir liknande det som finns idag men lite lägre hyllplan och därmed kommer även skärmarna lite lägre.

Känns rätt skoj faktiskt att börja greja för att få till nya shacket.
vaxfan
Inlägg: 850
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av vaxfan »

Vi ser fram emot att få se den biten komma på plats.
Kommer det att bli ungefär som gamla operatörsplatsen eller blir det nån helt ny layout?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Det blir liknande det gamla men snyggare, förbättrad ergonomi, mer plats osv.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Ja, du har ju ingen brist på saker att göra inomhus, så det är som du säger nog bäst att hålla på där till snön försvinner.

Nu kom jag på en grej som nog är alldeles för sent påkommet, men om de översta hyllorna ovanför operatörsplatserna ändå inte används till något operatörsrelaterat så kunde skiljeväggen i princip haft en klack så att översta delen istället blivit hyllor inne i "baksiderummet". Fast nu när rummet i stora drag redan är byggt så verkar det bara dumt att börja riva i väggarna, antar jag.

Förresten, för datorerna så kanske det kan vara värt att ordna förlängningskablage och fixa nån snygg mini-frontpanel för respektive burk inne i operatörsrummet? Det brukar väl bara röra sig om 1-2 lysdioder, en knapp och diverse portar typ USB å sånt (om du ens vill ha sånt tillgängligt, det har väl sina fördelar att istället bara låta dem köra nätverk så slipper du risken att nån av misstag trycker in nåt smittat elände eller så).

För bänkskivan så om den är ett enda stycke längs hela väggen så behövs ju inte så fasligt mycket stöd. Om du ändå kommer bygga ungefär som du väl har i gamla operatörsrummet, alltså nån typ av fasta hyllor som står på bänkskivan, så kan du ju faktiskt göra så att dessa hyllor också utgör konsolerna som håller både bänkskivan och hyllan ovanför på plats! Otroligt skönt att inte bara slippa ben utan även slippa triangeln som brukar sitta på många konsoler, eller över huvud taget slippa all slags monteringsmateral under skivan (utöver precis vid kanterna).
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Zhorts »

sm2wmv skrev: Det är 2000W metallhalogen där planen är att sätta den ca 28m upp i 60m masten. Då kan jag rotera den vart jag vill ha lyse på gården och i default läge får den lysa upp gårdsplanen.
Också känt som "dagsljus" :)


Mörkret gör absolut sitt till, och det är väldigt individuellt. Ta det lugnt, och det som jag lärt mig framför allt: Ta det förutsättningslöst. För mycket "måsten" och vinter går inte ihop.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Bökar pallstället på plats

Bild
Mittensektionen måste fästas och även palla under fötterna då golvet lutar pga fallet

Bild
Kallt

Bild
Tussas sätt att dricka vatten :)

Bild
Lånar L50n av en i byn och inser jag nog byggt för lågt

Bild
Hicco spanar efter fåglar medans matte är på läger

Bild
Hål för att luften från radiorummet ska gå till teknikrummet direkt så man slipper fislukten i köket

Bild


Bild


Bild


Bild
Upptäckte att Hicco var enormt fokuserad och satte mig bredvid honom och såg varför :)

Bild


Bild


Bild


Bild

Bild
Han stod och skakade vovven men han sa inte ett ord :)
Skriv svar