Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Inlägg av Andax »

> Någon som vet vad för IP-klassning man behöver ha på elektroniken man använder??

Tja, det beror väl på hur du vill fräsa och vad du vill fräsa och var du placerar elektroniken.
ip-klassning

Det finns väl i princip inget som hindrar dig från att köra med IP00. Fast Någon typ av inkapsling vill man nog ha, eller?
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Inlägg av squiz3r »

Nu har jag lött dit det nya slutsteget, jag satte det på W kortets plats istället, också ändrade jag i MACH3, step 8 och DIR 9.

Men nu när jag satte igång den och började jogga så rör den på sig, men oavsett om jag joggar Z upp eller ner så går den bara neråt... Antar att det är ett hårdvarufel, eller vad tror ni? Hur gör jag lättast för att felsöka det? Antagligen är det väll DIR linan som är bruten någonstans av någon anledning? Det räcker väll att man löder stiftlisterna på ena sidan av kretskorten??

Edit: Efter många mätningar och felsökningar hittade jag att det var en dålig lödning.. Så nu fungerar allt! :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Inlägg av squiz3r »

Sitter och graverar lite i aluminium nu, jag körde 0,1mm djupt (i tre omgångar, 0.05 -> 0.08 -> 0.1mm) men så va inte aluminiumskivan helt plan, så i nedre hörnan blev det inget graverat... Men eftersom programmet tog > 2 timmar att köra (1000 mm/min) så har jag ingen lust att fräsa om hela programmet bara för att få ner den en bit, så jag tycker att det borde gå att bara köra en bit av programmet? Jag använder MACH3.

Jag kollade i PDF hjälp filen, läste om "Run From Here", det lät lovande, men tyvärr verkar det vara något annat... Någon som vet hur man gör, om man kan göra det?

Mvh, Danne
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Inlägg av larky »

Öppna programmet i en texteditor och sudda bort den del som inte behövs längre, se till att du börjar om någonstans där det är en z-rörelse neråt.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Inlägg av POS »

Markera den raden du vill börja körningen på i din g-kod, tryck sen på "run from here" så räkar mach3 ut vad som ska hända och ser till att spindeln går mm.
Jag gör det ofta och det funkar bra!

Ska man sudda i gkoden så bör man ha koll på hur den fungerar och kunna skriva program manuellt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Inlägg av squiz3r »

Markerade en rad i koden (scrollade upp och ner med de pilarna) (G00 Z5) och tryckte på "Run From Here", Programmet börjar då bläddra igenom alla raderna med fräsen (och kordinaterna på datorn) rör sig inte alls... Gör jag något fel?

Jag har inte riktigt koll på alla komandon i G-koderna, jag kan bara grunderna om hur det fungerar... Så det känns som om det finns risk att jag missar något ifall jag börjar delete'a rader...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Inlägg av tecno »

Allt hänger ju på hur långt in RUN FROM HERE raden är = bara vaänta tills Mach har hunnit dit!
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Inlägg av POS »

eventuellt markerar du raden lite fel.
FILM
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Inlägg av squiz3r »

Ahh... Jag får göra ett nytt försök imorrn! Men jag har inte riktigt fattat vitsen med att när man trycker på "Run From Here" så stegar den igenom alla raderna? Om jag tex. vill köra från rad 251, då måste jag ju lyckas stanna den där? Känns lite som ett lycko hjul! :wink: Har jag missupfattat något? :)

Edit: Ah... Vad dum jag är! Det är förståss bara för att den ska veta hur den ska pre positionera? Och den stannar såklart själv på rätt rad igen :wall: :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Inlägg av jojje »

Å sen trycker du på Run From Here igen å trycker OK någon/några gånger.
Skriv svar