Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Till att börja med så letade jag upp lite gott & blandat: :)
Bild

Sen borrade jag upp hål och satte fast slangen med avgas klämmor:
Bild

Gjorde likadant i nedan änden. Slangarna är bara test uppsatta nu, de ska spännas mer sen och fixas till lite så det blir snyggare :).
Bild


Och, till Y-motorn tyckte jag det va onödigt att ta den svarta slangen som jag har så ont om (den går bara inne under fräsbordet, så den kommer inte synas) så jag tog en grå slang där i stället. Satte fast den på samma sätt:
Bild

När det har slutat regna och torkat upp lite ska jag gå ut och måla resten (har fått färgen nu). Sen får ni se hur alla kablar/slangar sitter :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

För er som undrar har projektet inte dött än.. :)

Jag har bara lite mycket annat som måste göras, så det blir lite målat då och då. Nu hade jag hittat ett ställe att hänga sakerna på (tidigare låg dem på tidningspapper, och det blev inte bra..) så jag tänkte måla de sista sakerna nu, dock stötte jag på problem.. Den nya grundfärgen som jag har köpt va grå istället för vit, detta ledde till att den gula färgen blev grå-grön istället... Så det va bara att plocka in sakerna igen och vänta på ny färg :(..

Den gråa grundfärgen syns igenom efter två strykningar med gult..
Bild

Mvh..
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

En dum fråga kanske, men varför har du grundfärg på MDF?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Varje gång jag använt grundfärg på trä så har skiten börjat flaga efter en tid, så det har jag slutat med. :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Finns väl ingen bättre yta att måla på än just MDF. :D

Enda stället att "bearbeta" är ändträt, men det gör du med vanligt vitlim utspätt med lite vatten. Orsaken är att det suger mycket färg, men jag har aldrig "tätat" där, utan sprayar lite extra bara.

Hoppar man grundfärgen så blir det mycket slätare å finare också. :wink:

squiz3r:
Den gråa grundfärgen syns igenom efter två strykningar med gult..
Penselmålar du?
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har grundfärg för att den skyddar bättre mot vatten än vanlig färg, sen tyckte jag också att den gula färgen blev finare när man hade vitt under än när man målar direkt på MDF'en. Jag målar med sprejfärg, men jag tänker nog övergå till vanlig färg i en färgspruta istället för sprejburkar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har grundfärg för att den skyddar bättre mot vatten än vanlig färg...

Det är väl det översta skicktet som är skyddande? Vattnet kommer väl inte innifrån?
Tvivlar starkt på att man grundar en bil för att den ska stå emot vädrets makter.
Grundfärg har man oftast för att toppfärgen ska sitta fast, men med MDF är det tvärt om.


...sen tyckte jag också att den gula färgen blev finare när man hade vitt under än när man målar direkt på MDF'en.

Men det var väl det som var problemet, den vita var väl grå? Eller har jag missat nåt väsentligt?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

squiz3r: ett tips är att beställa färg härifrån: www.highlights.nu , den sprayfärgen är mkt pigementtätare än vad dom flesta andra färger är och täcker därmed bättre, den är dock mjukare så att klarlacka ett sista lager över rekkomenderas.

http://www.highlights.nu/index.php?setI ... ex=&pid=95
Sån färg är vad som sitter på min och MadModders Lillasyrra, fungerar fint och täcker grymt bra.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Japp. Dessutom halva priset mot burkar från OK eller mekonomen. ;)
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

MadModder: Och en tredjedel av priset av alla burkar jag har hittat här nere.. :)

Antingen får det bli från highlights, eller så köper jag vanlig färg och tar med färgsprutan..

Det finns inte klarlack på highlights.nu?

Edit:
Jojje, "Men det var väl det som var problemet, den vita var väl grå? Eller har jag missat nåt väsentligt?"
Tidigare hade jag vit, och då gick det bra. Men nu hade jag fått tag på en som va gråare, och då gick det inte..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jodå, det finns klarlack. Men du får ta ur gold-serien. längst ner till höger här http://highlights.nu/index.php?page=14&pid=96&id=1
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hmm.. Då måste man köpa 12 (10) burkar från Black-serien och 12 (10) från Gold serien.. Vad ska jag med alla dem till?? :P

Jaja.. Vi får se hur jag gör :).

Edit: Eller så köper man bara 12 från Gold-serien..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Eller så accepterar man att betala 5kr mer per burk klarlack :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Meduza: 5kr mer är om man bara köper 10 burkar, dem skickar inte burkarna om man beställer mindre än 10.. Möjligen skulle det kanske gå om man hämtade det, men det kan jag ändå inte.. :(

Edit: Eller är det totalt minst 10 burkar, dvs alla sorter tillsammans?... Får kolla mer noggrant imorrn, nu ska jag gå o lägga mig.. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Totalt minst 10 burkar är det väl ändå?
Skriv svar