Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det var precis det som jag trodde från början. Att det inte skulle vara något problem med skruvlängderna. Men det vart visst svårare för några än jag räknade med. Kul att du fixade det. :tumupp:
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jojje: Tackar! :D

Och lite fler bilder.. :)

Skruvade fast T-spåren med 3 stycken små träskruvar.
Bild

Sågade upp fyra bitar gängstång och två plexiglas bitar (välldigt sega) med 4 hål i varje (ett för varje T-spår).
Bild

Och fastskruvad. Plankan sitter ganska hårt, ensålänge inga problem. Jag har en 4 mm's masonit skiva under som "Offer skiva".
Bild

Och när jag äntligen va klar att börja fräsa fick jag problem med kressen.. Spännhylsan satt fast i spindeln, den ska ju följa med spännmuttern när man skruvar ut den.. Men efter lite lirkande kom den också ut :)..
Bild

Och till slut, en lite In-Action-Film!
IA-FILM
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tre små, men väldigt viktiga saker:

1: Du ska inte göra så det blir drag uppåt för T-spåren. Trycket i T-spåren ska vara lika både upp och ner. Om du inte förstår på en gång, så tänk logiskt en stund, sen förstår du vad jag menar.

2: Spännhylsan MÅSTE klickas fast i muttern FÖRE du skruvar fast muttern i Kressen.

3: Kör inte för länge före du målar. Varenda fettfläck från fingrar och annat gör att färgen sitter sämre, och då kan vatten tränga in i MDF'en så den sväller. Då är det bara att byta ut den delen. Det går aldrig att trycka tillbaka.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu hittar jag inte för sökfunktionen vill inte länka till en specifik sida i en tråd...
Men här är iaf en bild.

Innan du sätter muttern på Kressen, ska spännhylsan tryckas in i muttern såpass att den snäpper fast och sitter såhär.
Bild

Och när du ska lossa på verktyget, ska du lossa på muttern så mycket att hela spännhylsan lossnar från det koniska hålet. Det går bara om man låter verktyget sitta kvar undertiden. Det var någon som använt 3,0mm-verktyg i 1/8"-hylsan, så det gick att dra ut utan att ha lossat hylsan helt, och då snäpper hylsan bort från muttern, och sen sitter den där som berget.

Och för att förtydliga Jojjes punkt nr 1 ifall logiken lämnats kvar någonstans, så bör alltså arbetsstycket ligga på de skenor man drar fast i. Annars kommer skenorna antingen att böjas uppåt med tiden, eller också lossna helt.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Inlägg av G4jm0r »

Tack för de användbara tipsen.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10673
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Kul att du fått igång allt. Jag hade som sagt bara torrkört den någon gång hemma på parkettgolvet och inte gjort några större justeringar. Men en sak kan man dra som slutsats. Inte bygga cnc och ha fru och ungar springades runt benen samtidigt.
Användarvisningsbild
mark
Inlägg: 281
Blev medlem: 15 september 2006, 18:13:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mark »

Johan, Särskilt om du fräser i parkettgolvet... :wink:

... Kunde inte låta bli... :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

jojje:
1. Okej, men där blir lite problem då.. En sak som jag tyckte va en välldigt stor fördel med denna fräsen är att man kan ha arbetsstycken som är längre än fräsen. Men om man måste sätta fästena på kortsidan så kan ju inte arbetsstycket vara över hela fräsen.. Om du förstår vad jag menar?

Man kanske skulle lösa det genom att sätta T-spåren på andra hållet. Där kan man ju ändå inte ha bredare arbetsstycke eftersom det skulle ta i portalen då. Finns det någon annan nackdel med att ha dem på det viset?

2.
Jepp, jag vet hur man ska göra, det står i manualen :wink:. Det va första gången jag skulle använda den så satt den redan så.. Jag vet inte om den kankse har blivit för hårt inspänd eller hur den har kommit dit.. :?:

3.
Okej, jag får väll ta och måla den så snart som möjligt då.. :( Anledningen till att jag vill vänta är att då skulle jag hinna märka vad jag inte gillar med den och fixa till dem sakerna, för det är lite svårt att mecka med den efter att den är målad..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ok, så den satt fast där från början...
Du hade fått den med dig om du tryckt in ett borr eller så först, och sedan skruvat ut muttern.:)

Vill du att skenorna ska var riktigt stabila och tåla drag får du nog köra med genomgående skruv+mutter och sätta dem tätare. Kanske 8st på en längd.

[edit]
Såg nu att jag har förborrat för 7 skruvar per skena. Det ser ut att räcka. :D
Senast redigerad av MadModder 4 augusti 2008, 12:52:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Man kanske kunde sätta skenorna på diagonalen för att komma runt detta "probelm"? Ny designidé till dig Jojje :lol:

/PeterH
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har lite problem med mjukvaru delen (?) nu..

Jag ska planfräsa en yta, det gjorde jag igårkväll med frammgång. Idag har jag många många gånger försökt att köra samma program, problemet är bara att när den ska fräsa på samma djup kan den helt plötsligt börja fräsa i en brant "ner-förs-backe" så att det blir djupare och djupare.. Enligt MACH3 så är fräsen på samma djup hela tiden.. Så problemet kan ju inte ligga i G-koden?

Här fräser den i en "fyrkantig spiral", den började på 1mm djup, sen redan på andra varvet va den säkert 2-3mm ner..
Bild

MM:
>Vill du att skenorna ska var riktigt stabila och tåla drag får du nog köra med genomgående skruv+mutter och sätta dem tätare. Kanske 8st på en längd.
Okej, nu körde jag med de förborrade hålen :). Mina T-muttrar sitter rakt ovanför skruvarna nu, och ensålänge verkar inte skruvarna lossna. Jag kan ju byta till bultar om jag märker att de börjar lossna.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av larky »

Är du säker på att verktyget sitter fast och stilla i kressen och att kressen sitter där den ska i MDF-klämfästet?

För övrigt kan jag rekommendera att limma T-spåren med typ byggmax konstruktionslim, och lite extra skruvar.
Så här klämmer jag fast arbetsstycket;
Bild
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>Är du säker på att verktyget sitter fast och stilla i kressen
Ehmm.. Nu trillade frässtålet presis loss :S... Jag hade spännt skruven ganska hårt, och det har hänt en gång tidigare också.. Vad gör man åt det då?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Gör om gör rätt :lol:

Prova att göra som MM skrev, se till att spännhylsan sitter fast i muttern innan du monterar den. Du har naturligtvis kollat så att du har rätt frässtål till rätt spännhylsa :shock: Se också till att det är rent innan du monterar ihop det... Har du otur kanske något skadats av dina tidigare försök med hylsor och muttern?

/PeterH
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>Prova att göra som MM skrev, se till att spännhylsan sitter fast i muttern innan du monterar den
Jag som trode att jag hade förtydligat detta tillräckligt.. :)
Jag började med att läsa i manualen, så jag vet att den ska sättas fast i muttern..

>Du har naturligtvis kollat så att du har rätt frässtål till rätt spännhylsa
Självklart, så klantig är jag inte... :)
Skriv svar