Levitator [nu med film]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Hur fungerar den om det istället för en magnet är en liten järnplatta istället?
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Då orkar den inte hålla den på lika långt håll som nu. Magnetisk last minskar kraven på elektromagneten.
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Inlägg: 570
Blev medlem: 21 oktober 2007, 12:02:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Foona »

HAHAHAHAHA :lol:

Den där videon är sjukt kul, och jag älskar soundtracket.
Nicely done!
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Inlägg av dechaine »

Snyggt jobbat! :tumupp:

Har haft funderingar på att bygga en annan variant...
http://www.arttec.net/Press/N&V/Levitation.pdf
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Ursäkta lgrfbs, det var min youtubeoskuld som försvann där. Tack för hjälpen MadModder.

Henry, jag försökte utan större framgång trimma in den med en plåtbit i helgen men magnetfältet är för svagt tyvärr.

Jaså Foona var den så rolig :)
Musiken kommer från finnarnas store man. Jean Sibelius - Finlandia

dechaine, när jag tankat upp klippet på youtube så såg jag det här klippet. När handen i klippet för in en tjock linjal långsamt mellan magnet och elektromagnet var hall-element det enda jag kunde komma på som återkoppling. Bygg den, vi vill se :drool:
Senast redigerad av Stinrew 24 november 2010, 22:08:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Återkoppling med linjär hallsensor går bra, jag provade för fyra år sedan, men det var innan jag kände till någon vedertagen återkopplingsalgoritm. Enda problemet med en linjär hallsensor är möjligtvis bandbredden. Länken i föregående inlägg visar ju på en tveksam robusthet, men jag kan inte säga om det är faktiska begränsningar i hårdvaran eller om systemet inte är tillräckligt optimerat.

@ pagge
Så klart det behövs en derivator i systemet, det kunde jag ju listat ut själv. Ett enkelt nollställe bildar tillsammans med spolens pol en finfin integrerande länk som stabiliserar systemet. Men visst behövs det en integrerande del i regulatorn om man vill undertrycka laststörningar bättre (regulatorproblemet). Det lär göra nytta när man kör med varierande belastning (olika magneter).
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Inlägg av gripner »

blev lite sugen på att testa runt lite. såg att man kunde beställa helt packet från
http://www.arttec.net/Press/N&V/Levitation.pdf

någon som är intresserad att samköp för att få ner frakten?
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

stiff: Glöm inte den dubbelintegration man får ifrån F=m*a. Totalt sett blir överföringsfunktionen för systemet (utan regulator):

G(s) = K / [s^2 * (s+w0)] , w0 är polen ifrån spolens L och R.

Det är sant att en lågfrekvent (verksam < 10hz eller så) integration antagligen skulle spara oss en del rattande på trimpoten som ställer offseten.
Ifall det blir en version två kan det nog bli digital reglering i en AVR. Lättare att dutta ut poler och nollställen som man vill då.
Skriv svar