Sida 1 av 1

Borres lillasysterprojekt

Postat: 15 mars 2008, 01:47:24
av Borre
Tänkte jag äntligen (:oops:) skulle starta en en lillasyster-tråd jag också.

Har väl gjort lite småsaker lite då och då men är väl egentligen inte förän senaste veckorna det hänt något, och nu idag har jag börjat montera ihop en del.

Direkt när jag fick delarna började jag passa ihop dem lite så man fick en idé över hur allt ska sitta sen började jag mer eller mindre måla allt innan jag egentligen tänkte ut hur allt annat ska lösas, så som diverse förstärkningar och annat. En aning dumt har jag insett nu i efterhand.

Har även lite dåligt med bilder från början men det mesta ser ju precis ut som i de andra trådarna så ni får nöja er med bilder från själva ihopsättningen och andra saker jag lagt till och gjort om, det är väl egentligen det som är det intressanta antar jag.

Delar upp projektet lite i olika delar/inlägg så det blir lite lättare att se få en överblick. Hade även tänkt att ändra inläggen när jag uppdaterar, på så vis är allt samlat hur mycket kommentarer det än må vara här under.
I detta inlägg finns självs monteringen och fräsen i sig, i andra inlägget finns elektroniken/strybox m.m. Hoppas det blir lättast så, både att läsa och uppdatera.

Länk till andra inlägget med elektroniken m.m.

Montering av fräsen

Först limmade jag allt som skulle limmas, även de små klossarna på sidan av traversen som sen skruvas i botten. Lite målning och sånt, här fattas det dock bilder, men inget intressant i alla fall.

Fixa sen själva spindelhållaren och åkvagen. Monterade först förstärkningen av mutterhållaren på Z, finns lite skisser på detta i andra trådar.

Bild

Hade ingen HDF eller annat med lämplig tjocklek så det fick bli två lager masonit.

Bild

Bild

Limmat och klart, vart riktigt bra och stabilt.

Monterade sen dit alla avgasklämmor och lagervinklar, monterade sen ihop Z med åkvagnen för att kunna justera in lagren till gängstången för Z.

Bild

Justerar här de två muttrarna på gängstången utan att ha skruvat ihop något, förutom att spänna ihop skruvarna i rören för att få rätt längd.
Dock är gängstången något för lång med det får blir ett senare problem.
Här skymtar även två ändläges-/limitbrytare.

Bild

För att lätt kunna dra fast de två muttrar drog jag bara upp själva Z-delen en bit ur åkvagnen efter att jag lossat på "rörskruvarna".

Bild

Z och åkvagnen monterad, avgasklämmorna åtdragna på Z. Skruvar dit gängstången genom muttern här för att kunna passa in stegmotor och lager.

Bild

Låsmutter med nylonring i för att minska "utsticket". Vart riktigt bra.

Bild

Det nya och bredare staget mellan traversbenen monterat, mer om det senare. Omålad änsålänge.

Bild

Hela traversen mer eller mindre klar, det som fattas är spindelhållarens sidor, samt ett litet tillägg till det bredare staget mellan traversbenen som hör till själva kabeldragningen.

Nu till själva bordet och underdelen.
Började med att spackla igen hålen i bordet som var felfräst pga ändringar i modellen. Var inte heller riktigt nöjd med att ha hål i bordet för fastskruvning så jag kom på att man kan sätta islagsmuttrar i försänkta hål i bordet och sen spackla igen dessa hål. På så vis kan man skruva fast bordet underifrån utan att det kommer synas på ovansidan.

Bild

Monterade ihop bordet och vände på allt och borrade upp de befintliga hålen för fastsättningen så det vart passande hål i bordet.

Bild

Bild

Vände på allt igen och tog sen en större borr på 18mm och borrade cirka 10mm ner i skivan vid vardera hål så islagsmuttrarna passar och inte sticker upp. Antog att om man spacklar direkt på muttrarna kommer det spricka när man drar åt dem senare. Limmade därför dit några små aluminiumbitar i vardera hål.
Inga hål i mitten änsålänge, får se hur pass mycket det behövs senare.

Uppdatering 17/3-08

Sen sist hag jag monterat ihop traversen med själva underdelen och börjat montera kablar och skyddsslang.

Bild

Så ser den ut utan bordet och stegmotorn för Y(?), man ser även en början av lite kabeldragning.

Bild

Börjar med kabeldragningen underifrån på traversen. Bilden visar bara en princip för hur det kommer se ut. Blir till att skruv fast något som håller ner kablarna på vardera sida av staget som går mellan gavlarna så de inte skaver mot den.
Kablarna från den bakre gaveln går i skyddsslang som vilar på listen till höger, tror nog inte den behövs men får se det sen. Den skruvas sen fast i botten som bilden visar. Kablarna går sen ut i sidan för att sen gå till baksidan av traversen.

Bild

Vilkat slangfäste på plats, lagomt svårt att få igenom kablarna men det gick tillslut.

Bild

Kablarna till stegmotorn för X(?) utdragna genom ett hål som borrats i skyddsslangen.

Bild

Kablar med kabelstrumpa monterad och klar.

Bild

En liten träbit sågades ut och limmades fast på staget mellan traversen för att kunna skruva dit ytterligare ett vinklat slagfäste.

Bild

Så vart sidan.

Bild

Fortsättning av skyddslangen såhär, upp mot bakdelen av åkvagnen.

Bild

Bild

En liten plastlåda för elektronik ovanpå åkvagnen fixas till och placeras ut.

Bild

Lådan fastskruvad samt kabelstrumpa på stegmotorn ditsatt.

Bild

Helhetsbild av kabledragningen på baksidan/sidan.

Måste säga att jag vart mycket nöjd med hur det vart tillslut.
Tänkte först köra på samma modell som de flesta andra, med slangarna i kabelrännan mellan traversbenen. Men gillade inte riktigt att man mister "slaglängd" då så det fick bli denna lösning som ändå var mycket enkel och smidig.

Det som återstår av monterandet är stegmotorn till Y, fästa kablarna i bottendelen och lite annat så som förstärkning av mutterhållaren i botten, lyse m.m. Nätagget är halvfärdig men det får vänta till senare. :)

Postat: 15 mars 2008, 01:48:21
av Borre
Reserverad för uppdateringen av elektonikrelaterade saker.

Postat: 15 mars 2008, 08:25:36
av jojje
Tack för bilderna å texten. Spänningen är olidlig, hoppas vi inte behöver vänta så länge på fortsättningen.

Postat: 17 mars 2008, 00:32:06
av Borre
Varsågod, hoppas inte detta var allt för länge. :)

Har nu uppdaterat med nya bilder m.m!

Postat: 17 mars 2008, 01:01:07
av jojje
Tackar igen för fina bilder. Nu har jag fått lite flera ideer. :idea: :madmodder:

Postat: 17 mars 2008, 01:03:33
av Borre
Va bra :)

Det som kan tilläggas är att jag använder låsmuttrar (nyloc?) till alla avgasklämmor då de alldeles för lätt släpper med vanliga.

Postat: 17 mars 2008, 01:31:28
av hecke
Bra bilder Borre. Det gav mig en hel del inspiration.
Var har du fått tag i de där svarta rörvinklarna till VP-slangen?
Skulle vilja ha tag i sådanna.

Postat: 17 mars 2008, 01:35:03
av Borre
Tack.
Elfa, art nr 55-142-29, slangen är 55-140-54.