Problem med givare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Problem med givare

Inlägg av RDX* »

Jag har ett 24v system som normalt ska ha en 160 Ohms resistivgivare (potensiometer).
Problemet är att jag bara har en 10Mohms givare.

Bild


På något sätt får jag anpassa systemet till 10M ohms givare.

10M ohm givaren rör sig inte på hela skalan 0-10M utan den rör sig mellan 3M-6M ohm.

Dvs 3M-6M =>4-20mA

Jag har klurat på lite olika lösningar med får inte något att fungera.

det jag har funderat på är en strömgenerator:
Bild

med det blir svårt att anpassa gränserna.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att använda en OP (V-I).

Ett tredje alternativ är ett använda en uC med det ska helst undvikas.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

skulle gjort det i två steg
första att omvandla motstånd till spänning
andra spänning till strömgenerator

första så skulle jag prova att ha en bra opbaserad konstantströmsgenerator och ur den få spänningen, skala och nolla den så man får lämpligt sving på den

och sen en bra opbaserad spännings>strömgenerator
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Problemet med en konstantströmsgenerator är att strömmen blir så liten ~2,5uA.

En lösning med en spänningsdelare som ovan borde vara bättre. En resistor är trots allt en implementation av en strömgenerator visserligen en väldigt dålig men vad gör det. Man får leva med att det blir lite olinjärt.

Det finns ingen annan som har en idé, jag vet att det finns flera duktiga analog/op konstruktörer :wink:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

inga problem med en en lämplig konstanströmsgenerator
däremot så bör ju ett motstånd vid fuskkonstantström gärna vara 100 * lasten

hur hög noggranhet måste du ha på konstruktionen?

kollade igenom opböckerna och hittade både konstantströmsgenerator och v>4-20 mA
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Vad menar du med 100 * lasten, vilken last?

Noggrannheten behöver inte vara så bra, bara den rör sig någorlunda, Givaren kommer sedan att styra en av/på reglering.

Har du några bilder på kopplingarna?

Jag kom på att man kanske kan använda en OP som I-I direkt. Men det finns en massa frågor.
Systemet ska vara till en PT100 givare men jag kan ingenting om denna industristandard.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

ok, om det du har som givare är på 1k så bör man man mata det via ett 100k motstånd ,men det är ju extremt flexibelt , allt beror ju på hur man vill ha det

kan scanna dom om du vill, no problems

pt100 är platina hundra ohms tempgivare, hur hänger detta ihop med resten av sakerna?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Där ska egentligen sitta en Pt 100 men nu måste jag använda en 10M ohm fuktmätare.

ok. om det nu blir aktuellt med en spänningsdelning så kan jag maximera lasten med hjälp av matlab och lite 3D-plotar.

Det ska bli intressant att se hur dom konstruerar en konstantströmsgenerator.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

skickade ett pm till dig med min mailadress, skicka ett mail och jag mailar över dom scannade bilderna
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jag har nu hittat en R/I-tansmitter och tänkte att det är lättare att bygga om en färdig transmitter än att bygga en från scratch.


Jag har kommit fram till att den har följande schema:
Bild
R/I-transmittern kommer från PR electronics Den fungerar som så att man ansluter "sensorn" (0-1000Ohm) och får ut en ström (4-20mA).
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jag har nu hittat en R/I- transmitter och tänkte att det är lättare att bygga om en färdig transmitter än att bygga en från scratch.


Jag har kommit fram till att den har följande schema:
Bild
R/I-transmittern kommer från PR electronics.

Den fungerar som så att man ansluter en "sensor" (0-1000Ohm) och får ut en ström (4-20mA).

Schema förklaringar:
pot:arna 0_ och 100_ ställer man in noll nivån respektive 100% nivån.
Z3 och Z2 är inga zenerdioder utan spänningsregulatorer.
XMM1 mäter strömmen (4-20mA)
XMM2 mäter spänningen (0,2-1V)
texten V:20 |19,6 |16,8 är de spänningarna som uppmättes med sensor = 15, 220 och 1000 ohm

Nu är frågan hur ska jag modda transmittern så att den fungerar för en 3-6M ohm sensor :?:
och hur fungerar kretsen :?:

Båda op:arna har kondningar vilket borde betyda att de är lågpassfilter.
UA har heller ingen resistiv återkoppling så den borde vara en spännings (ström?) följare.
Men jag uppmätte en konstig ska på UA (6), den håller sig på konstant 2,4V men när sensorn kom över 1,5k så hoppa den till 20,8V precis som en komparator. Är den kopplad som en komparator eller är det spänningsregulatorerna som ställer till det.

Vidare har vi UB som borde ge spänning för att driva de 4-20mA i Q3.

På det stora hela så borde en fungera som grym föreslog dvs, Spänningsregulatorerna ser till att det går en konstant ström genom sensor. UA omvandlar sensorns spänning till ? med inställnings möjligheter mha. 0_ ,100_ potarna. UB styr mosfeten Q3 och bildar en strömgenerator.

Nå vad tror ni :?:
Har ni någon ide på hur jag ska få den att funka med 3M ohm < sensor <6M ohm
Jag har en fil med mer bilder och Multisim7-fil pt100.rar.bin [ta bort .bin och packa upp]

Jag fick en massa felmeddelanden när jag simulerade den i Multisim, förstår någon sig på multisims felmeddelanden?
ps. Jag kan också tillägga att det kan ha smugits sig in fel så lita inte 110% på ritningen.
Skriv svar