Van De Graaff generator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Van De Graaff generator

Inlägg av squiz3r »

Hej, För någon dagsedan såg jag en tråd i allmänt om VDG (Van De Graaff generator), och då fick jag inspiration till att bygga en. Jag har länge velat bygga en, men jag trodde att det var väldigt svårt, så nu har jag ängnat de senaste dagarna åt att läsa på. Jag har byggt en liten VDG, mestadels av smältlim nu, tanken är att jag ska bygga en mer seriös sen när jag lärt mig av denna vad man ska tänka på. Nog med snacket, nu kommer bilderna :).

Eftersom glas väldigt lätt släpper ifrån sig elektroner och gummiband (syntetiskt gummi?) tar emot dem ganska lätt tänkte jag ha ett glasrör som övre axel. Jag tog en glasrörssäkring och plockade av metall "hattarna" från den.
Bild

Jag tog en bit PVC-rör och satte fast en träaxel som jag satte glasröret runt.
Bild

Sedan limmade jag fast en motor på undersidan av PVC-röret (Det är ett kullager på motoraxeln). Och trädde ett gumiband mellan motoraxeln och glasröret.
Bild

Limmade sedan fast två träben på undersidan av den så den inte välter.
Bild

Tog en tjock sladd och gjorde ena änden till ett borst.
Bild

limmade fast den så att borstet ligger precis under gummibandet.
Bild

Tog bort ettiketten på en konservburk (och diskade den).
Bild

Satte på ett borst på ovansidan också, så nära gummibandet som möjligt. Byggde sedan ett rutmönster av träpinnar och smältlim.
Bild

Satte på burken där och tejpade fast andra sidan av borstsladden på burkens utsida.
Bild

Uppgradering(?)

En kinaprydnad var det rundaste föremålet jag kunde hitta, kunde varit lite större också..
Bild

Klädde in den i aluminiumfolie.
Bild

Efter ungefär ½timmes gnidande va den ganska slät. Då satte jag på den istället för konservburken.
Bild

---

Kan ni komma med några tipps på hur jag kan förbättra den? Kan ni se några saker som ser fel ut?

Tacksam för all hjälp att få den bättre! :)
Mvh.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Det var en sånhär dom byggde i mytbusters va? (Fast en mycket större :D )
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Aaa, det har de gjort en gång.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Alltid kul med lite experiment byggen. :)
Men har du inte testat den än?.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Fagge:Oj :oops:, Glömde ju skriva resultatet..

Med konservburken på den lyckades jag få en ca. 1cm lång gnista mot jordkabeln, och om jag tar på den så känns det lite ibland. Men det är så att man måste konsentrera sig för att känna stöten :P. Jag har testat att ladda upp migsjälv (så att håret står rakt upp) men lyckades inte, beror troligtvis på att jag var för dåligt issolerad mot GND..

Men av någon anledning så fungerar den bra ibland, och ibland vill den inte alls.. Sen jag uppgraderade den med den nya hatten så har den inte velat skapa någon elektricitet..

Tidigare uppmätte jag ca. 12µA från den (kortsluten), men normalt sett så låg det runt 2µA. Ibland gick den ner till så låg ström att mätinstrumentet inte kunde mäta någon alls..
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Efter lite intrimmning av borstarna ligger den nu på mellan 20µA och 40µA, vilket verkar vara väldigt bra, De ställen jag har sett att det står något om strömen har de tyckst att mellan 5µA och 20µA va bra.. :). Men endå vill den inte ladda upp sig av någon anledning.. Jag har kollat luftfuktigheten med ballong-hår metoden, och det fungerade bra..

Ingen som har tipps på vad det skulle kunna vara som gör att den inte laddar upp sig? Den ger ju ström om jag kortsluter den.. (För att kola om den laddar upp sig tejpar jag fast några pappersbitar på den, och de reagerar inte längre..)

Tacksam för all hjälp!
platinum
Inlägg: 364
Blev medlem: 10 mars 2006, 16:43:24

Inlägg av platinum »

Har också trixat lite med en VDG, fast min fungerade väldigt dåligt. Funderar på att byta band på den.

Någon som vet va som funkar bäst? (har ingen bra gummisnodd)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Mylar borde vara optimalt då det är en väldigt bra isolator samt blir statiskt som fan.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

istället för gummiband som inte är den bästa på att ge elektroner, vad jag vet. (Har säkert fel) så bör du använda någon form av vinyl-band. Svårt att få tag på jovisst men det lär vara bättre.

Hade en sån VanDe Graff generator på fysiklektionen i gymnasiet. Fysik B om det har nåt med det att göra men. I den satt nämligen ett vinylband, av nån form at genomskinlig vinyl.
De hade även en gammal grej med nästan ett tygband med någon form av ledande material invävt i sig.

Med denna generatorn, den var ca 70 cm hög fick min lärare en ca 40 mm lång gnista rätt in i skalet(huvet) när han skulle demonstrera hur håret reste sig not kulan.

Samma lärare spände även upp en tråd med 5000 volt i taket på klassrummet. Vi skulle fånga radon-partiklar för att näta radonhalten i klassrummet.
Av denna ledning fick han sig en stöt i klass med den att han ramlade ner från bänken han så vackert stod uppå. Synen av detta går ej och borde ej återges med ord utan på film. Dock finns ej detta mnen iaf.

Han fick även för sig att spränga en 1,5 liter Coca cola 4 kr's petflaska i klassrummet med flytande kväve. Vilket resulterade i att halva klassen fick besöka skolsyster för hörselundersökning.


Men vad jag egentligen ville säga var att du kan prova me ett band i vinyl så borde du få bättre gnista.

Micke
platinum
Inlägg: 364
Blev medlem: 10 mars 2006, 16:43:24

Inlägg av platinum »

Rolig lärare :wink:

Funkar det bra med (nästan) vilken genomskinlig plast som helst tro?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Hehe jo han var lätt lustig. Han gjorde en del annat men orkar inte dra upp det här.

Jag vet ej, men vinyl är väldigt bra till just detta. hur andra plaster funkar kan jag ej svara på tyvärr.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om man använder en övre rulle av glas blir det väldigt bra med "silicone rubber", jag vet inte vad det heter på svenska bara, och om man kan få tag på det lätt.. Nån som vet?

Är mylar samma som "polyethylene"? I så fall är det rätt bra, men "silicone rubber" drar till sig elektroner lättare :). PVC plast drar till sig elektroner bra också, dock är det ju svårt att göra ett band av det :P. Men det kan vara värt att ta en titt på mylar. Vet du var man kan köpa det i sverige? Säger man "mylar" på svenska??

Vinyl vet jag inget om hur bra det är, men det anväder man ju ibland på VDG kommer jag ihåg nu när du säger det. Någon som vet vad det heter "igentligen", är det inte något med "poly.."??
--
Lustig lärare för övrigt :lol:

Mvh
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Vet inte om möjligen overheadplast skulle kunna fungera. Använder det ialf som isolermaterial till kondensatorerna i lasern jag har och det fungerar ialf för det men vet ej hur bra det är till den du gör. Klipp en remsa och limma ihop ändarna annars och se om det blir någon skillnad.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Förr har jag köpt mylarfilm av http://www.al-composite.com/, men sen en tid tillbaka har de stängt men verkar komma igång snart igen.

Jag köpte det till ett luftskepp. LÄtt och hyffsat heliumtätt.

Men nåt som liknar detta är i de riktiga ESD-påsarna man får från elfa. De metallklädda. Det påminner om mylar men är väl inte ritkigt samma sak.

De är tjockare så kanske lättare att göra band. Vet ej hur det funkr men kankse värt att prova.

Vinyl vet jag ej vart det finns att få tag på men nån vet kanske...
Användarvisningsbild
Calle
Inlägg: 656
Blev medlem: 14 mars 2006, 19:52:56
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Mylar är om jag inte är helt fel på det en sorts alu folie, helium ballonger brukar vara gjorda av de om jag inte är helt fel på det. (de metalliska som finns i massa olika former)
Skriv svar