Tottish’s Lillasyster har fått ett hus

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om du drar iaf utblåset genom fönstret eller en ventil ut, så slipper du både ljudet och findammet.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

MM:>
Jo det är något sådant som det får bli. Problemet kan ju dock kvarstå med vin/drag-ljud om man har lite otur men jag tror det är trial 'n' error som gäller här.. Står en del om ljudfällor i tidigare nämnd tråd av mri där han ljuddämpar sin kompressor. Har för mig att den tråden började med att handla om ett projekt att bygga en pastadispenser med ett RC-servo =)...
Men jag kommer nog på nåt. Eftersom jag fått så mycket bassningar för att jag inte har någon cirkulation så ska jag frsöka fixa detta i helgen =).

Jojje:> Nja, jag tror inte det går, för långt till fönstret helt enkelt. Samt att min väldigt miljömedvetna fru nog inte skulle gå med på att forsla ut mer än 1kW (dammsugare inräknat) värme genom fönstret =).
Jag lyckades få tillåtelse att bygga en projektor med 400W-lampa endast genom att lova att bygga kanaler som distrubierade överskottsvärmen på ett bra sätt i rummet. =)

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

Tottish: En annan spontan tanke jag fick när jag såg bilderna var: Vilken helshysst fru du har, som låter dig bygga en sån där grej i ert kök/vardagsrum! :)
När det gäller ventilation till lådan, låt dig inte övertalas här på forumet och göra det till overkill. :) Sätt först en termometer inne i lådan och ta reda på att du faktiskt behöver ventilation. Hur du än bygger ljudfällan kommer det att försämra ljuddämpningen avsevärt. Bäst är att ha lådan helt lufttät med tätningslister på locket som du har nu.

På tal om Oslo så bodde min fru och jag några år i Oslo också. På Helsfyr i en 50 m2 lägenhet, med kombinerat kök/vardagsrum. Fin stad och bra jobbmöjligheter.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Hur du än bygger ljudfällan kommer det att försämra ljuddämpningen avsevärt."

Nja, isåfall har man byggt fel, eller en för kort ljudfälla. :)
Det går lätt att snickra ihop en ljudfälla som dämpar minst lika bra som en normalisolerad ytterdörr.

Det måste inte vara tätt för att ljudisolera. Tricket är att i princip stanna vågrörelserna i luften. Hur paradoxalt det än låter så är luft det bästa ljudisolerings"materialet" näst efter vakuum. Tänk på vad som händer med örats delar när det slår lock för öronen... :)

Naturligtvis så är självdrag ingen bra lösning för att få ventilation om man använder ljudfällor. :D
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

Utan att ha hört den nuvarande slutna (overkill) lådan föreställer jag mig att den dämpar ljudet väldigt bra. För att bibehålla samma dämpning med luftkanaler (ljudfällor) måste fällorna dimensioneras minst lika overkill, annars är det ju inte så stor mening med den tjocka isolering han har satt i lådans väggar. Ungefär så menade jag. Det är nog betydligt svårare att "stanna vågrörelsera i luften" när det skall vara en öppen kanal, jämfört med när man kan bygga slutna lådor och hindra luftrörelserna med 24mm spånskiva och tätningslister. :)
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Tja, vi får se. Har i alla fall byggt en spånsug nu och när jag fräste ut delar till den så blev det väl en 10minuters-fräsning i alla fall och det höjde inte tempen nämnvärt i lådan så jag tror det får bli ventilationslöst och tempövervakat tills vidare. Lite ställtid får man ju räkna med mellan varven och då måste ju lådan vara helt öppen...
Synd bara att dammsugarmotorn i spånsugen säker alstrar minst lika mycket värme som spindelmotorn =)...

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Går det inte att ha spånsugsmotorn utanför och ha en hyfsat modern tyst dammsugare som alstrar lite luftcirkulation?
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

dar303:
Nja, kan vara ett alternativ. Jag har inte så bra koll på dammsugarmaknaden men jag skulle som sagt vilja sitta en och en halv meter ifrån boxen/spånsugen och se på film om det är möjligt. Tror inte att det finns dammsugare (med rimlig sugeffekt) som grejar att stå och "brumma" på det avståndet utan att jag ska uppfatta det som ganska störande, vilket jag alls inte gör med ljudet från lådan nu.
Kan dock som sagt bli ett alternativ om det visar sig att det blir för varmt i lådan och jag får problem med ljudfällorna. Måste ju i vilket fall som helst bygga en (för in-luft) så då borde det ju bara vara att göra en till kan man tycka =).


MVH
/Tottish
Skriv svar