Rullande LED-skylt på jacka (prjektlogg m. bilder)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

$tiff: du kan väl vara snäll och lägga upp schema och kod? koden ska helst vara kommenterad, så man kan lära sig nått.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ja, det kan jag göra strax, nä det börja likna något.

Om jag inte stöter på något massivt problem så väntar jag dock tills jag är ganska klar.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Fortsättningen...

Inlägg av gunne »

Nu har jag gjort klart matrisen i alla fall. Det blev faktiskt ganska bra och det gör inte så mycket att matrisen blev styv då ryggen faktiskt är ganska platt. Den är ändå lite flexibel... Om man inte vickar allt för mycket på dioderna tror jag inte att dom går av, men man vet ju aldrig vad som händer när man krökar...

Jag lödde som sagt ihop alla raderna och isolerade dem med svart vävtejp. Sen lödde jag ihop kolumnerna på samma sätt, och det såg då ut så här:
Bild

Sen tog jag en gammal flatkabel och lödde fast en ledare till varje kolumn och rad. Därefter isolerade jag hela rasket med vävtejp.
Bild

Resultatet på ryggen blev faktiskt bra! Eftersom fracken ändå är tajt så känns LED-matrisen faktiskt inte alls...
Bild

Jag ska sy fast kardborrband på fodret (som jag klippt upp) så att man kan öppna det och inspektera/laga matrisen. Sen ska jag så klart koppla in skiten till styrmojängen och så fort det är gjort så kommer jag att posta en liten film av resultatet. Jag tror att det kommer bli grymt!
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ohjisses vad bra det ser ut! Då är det bara upp till mig nu att göra ett jävligt bra jobb med övrig hårdvara :helgon:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe, häftigt :)
Annars skulle man ju kunna tagit små bitar av experimentkort, typ 2 hål stora :D och lött fast på baksidan, så lysdioderna låstes fast, och sen kopplat tunn flexibel kopplingstråd mellan allt.

"Hördududu! Taffsa inte på mina lysdioder!" :lol:
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Det finns böjbara kretskort :wink:
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Frågan är bara var man får tag i de RDX* ...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Sådär, nu är det så gott som klart...

Mikrokontrollern är en PIC. Fröst var jag inne på att köra med en liten 16F628 och två 74HC374 som I/O-expanderare. Det blir fyra IC så långt. Sen fann jag att teckentabellen inte fick plats i 628ans 2k-programminne, så då hade det behövts ett externt minne också.
Så det blev mycket enklare att bara använda en fet PIC16F877A. Det må vara överdrivet, men allt blev så enkelt den vägen. PICen driver alltså alla lysdioder ensam.

Någon frågade efter kopplingsschema, men det är inte lönt att visa eftersom det bara är en PIC, kristall med medhörande kondingar, spänningsregulator med stabiliserande konding, fyra knappar och sju serieresistorer på 100Ohm för drivningen av raderna.

Jag sitter på jobbet just nu, så jag kan inte tillhandahålla mycket mer info än det som är i huvudet :wink:
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nu har jag testat att kröka med fracken, och det gick ju inte helt bra... :(
Som misstänkt så veks dioderna lätt vid diverse vingel, rammel m.m. och jag tror inte att de klarar en kväll till.

Jag funderar på att gjuta in dioderna i något flexibelt, transparent material, typ LiquiSole eller nåt och bara låta topparna sticka ut. Eller kanske göra en liten form runt matrisen, smälta massa smältlim i en burk och hälla på det?Är det någon som har nån annan ide?

Hur mkt kan man slipa ner toppen på dioderna utan att de pajjar? (Om man skulle vilja minska utsticket bara)

Alla förslag är välkomna, eftersom jag inte tror att matrisen kommer klara sej om inget görs.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Kan du inte sticka igenom benen genom, som du gjorde nu, men sätta ett kretskort på baksidan? Skit samma om det blir lite hårt, det märker man inte efter några bira. :lol:
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Man kan dela upp det på ett par eller 4 kretskort, blir stabilt med ändå flexibelt.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ja, det skulle man kunna göra och det skulle inte bli alltför hårt, men då måste jag köpa 100 nya dioder och börja om från början vilket jag varken har råd eller tid med. Nu måste jag hitta en lösning som stabiliserar den matris som jag redan har.

Jag har även funderat på att göra en plexiskiva som är lika stor som matrisen, borra hål för varje LED och limma fast den. Eventuellt kanske såga spår mellan varje rad och kolumn så att den blir lite flexiblare. Probkemet med det är att LEDarna sticker ut så långt. Om dom bara stack ut typ 5mm skulle man kunna göra så att de slutate mitt i plexit, och på så sätt även fick en större pixel, men som det är nu måste dom gå igenom. Det var därför jag undrade om man kunde slipa ner LEDarna...
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Du kan i princip slipa ner dem så att du precis inte kommer in till innanmätet.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Men om du slipar ner dom så kommer dom att bli "frostade".

Sen kan det vara så att kupolen har en brytande förmåga dvs det fungerar dom en lins som förstorar.

Så det är säkrast att kolla hur det blir innan du börjar slipa hej vilt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Slipar man ner till kanske 1mm från själva guldtråden (eller vad det nu är) som sticker upp från "tratten" där i, så lyser det i princip bara från den punkten, och inte från hela plastkroppen.
Skriv svar