plexi tangenter

Berätta om dina pågående projekt.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

plexi tangenter

Inlägg av Virr3 »

ja å min polare ska slakta hans gamla fina v-tec tangentbord.. eller snarare tangenterna.. vi ska slakta tangenterna och spara fästena.. och på fästena ska vi sätta dit en plexibit.. så det kommer inte bli några boksäver kvar:D
vi ska sedan mosa in några lysisar under plexi tangenterna:D

vi ska börja bygget i övermorgon.. så då kommer det bilder..(om det händer något)
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

låter som om det kan bil ett häftigt resultat, ett äkta sci-fi tangentbord från vilken sci-fi rulle som helst =)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vilket evighetsarbete. >100st uppsättningar som ska modifieras likadant.
Kan det bli skönt att skriva på?
Jag är också nyfiken på resultatet!
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

jag började på det förut. Tänkte att det skulle bli så häftigt. Tog fram en plexiskiva, tittade på den och la ner projektet :P Nu kan man ju köpa såna tangentbord och då är det inte lika skoj att lägga ner massor av arbete på att fixa massor av knappar som troligtvis blir jobbiga att skriva på. Bara för att muntra upp er tänkte jag :D
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

hehe.. ska beställa plexi genom farsan(lite rabatt:D) som ska vara mjölkfärgat.. tror det blir bäst.. men är det någon som vet in fall lysdioder lyser igenom?
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

hehe.. ska beställa plexi genom farsan(lite rabatt:D) som ska vara mjölkfärgat.. tror det blir bäst.. men är det någon som vet in fall lysdioder lyser igenom ett "mjölkfärgat plexi?
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

lyser säkert igenom men jävligt svagt!
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

skaen är den att lysisarna käns über starka så vi vill inte ha vanligt för då blir vi bländade...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Har ni skaffat er ett (mer än) 100-pack med lysisar att bygga med? Det är ju lätt att dämpa dem genom att "stämma av" med rätt resistor.
Hur har ni tänkt koppla alla 100 LEDs? Jag hoppas verkligen att ni inte ska ansluta varje LED parallellt till 5V med individuell serieresistor, då blir det lätt 2A som går åt för att driva kalaset, och tre femtedelar av det blir bara värme.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

nej men vi har köppt ett 100 pack från besthong kong och delat på.. men vi ska inte använada alla... kanske 10-15 stycken.. det ska väll inte vara några problem med att paralell koppla dom eller?


jaja.. i dag har vi sågat alla tangenter och spray "målat ramen" svart.. plexi fixar nog farsan i morn och sen motstånd ska vi te stan å köpa..
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Innan du fixar motstånd ska du kanske bestämma varifrån du ska ta strömmen och hur du ska koppla lysdioderna. Är det bara ett dussin per tangentbord du ska använda så är det nästan fritt fram att koppla hursomhelst utan att komma upp i onödiga strömmar.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

vi ska koppla från tangentbord strömmen.. men det är en ska jag är lite orolig över.. det är nämligen varken usb eller ps/2 utan det är e 5-pols kontakt tror jag dom kallas(föregångaren till ps/2) är det bättre att ha ett 9v batteri eller kvittar de?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Sådant stenålders? DIN-kontakt? Som ps/2, fast större?

Batteri är ju hopplöst, snylta ström från datorn istället. Du får ju dra två extra sladdar mellan tgb och datorn, men du slipper byta batteri!
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

går det inte att köra från våran fina kotakt.. den är jätte stor och fin ju.. de måste gå ju!
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Finna adaptrar, kolla på clasohlsson tex.
Skriv svar