Förstärkarbygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Förstärkarbygge

Inlägg av MNorrgren »

Fick ett ryck att bygga en förstärkare nu idag. Hade lite lite att göra då jag har ett taskigt schema på jobbet som gör att jag blir ledig nån dag mitt i veckan ibland.

Så bestämde mig för att bygga en ny förstärkare åt tösen. Hon har länge velat ha en ny till sina datorhögtalare. Så nu blev det av och lyckades faktiskt ganska bra tycker jag nog själv.

Jag har tyvärr inte några byggbilder, hade förlagt kameran, och först nu när jag var klar upptäckte jag att den låg mitt på skrivbordet, precis där jag inte letat.

Men iaf.

Till bygget.


Jag har förr provat att bygga diverse förstärkare, men utan något riktigt bra resultat, iaf inte de som ska kunna ge någon större effekt.
Jag satsade därför på ett par färdiga moduler från kjell o co.

Köpte 2 st av denna.

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,81900000

(onödigt lång länk men kan ej korta av den :S )

Hoppades det skulle ge något bra ljud ifrån sig. De sa i affären de skulle vara helt ok, kanske inte något i jämförelse med en NAD-förstärkare men det kan man ju inte heller förvänta sig så.

Köpte även en låda därifrån, var lite lat denna gången, brukar annars bygga lådorna själv men orkade inte det nu, dessutom hade det blivit svårt att få det lika snyggt också. Hade man orkat så.

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,78000000

Säkringshållare:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,83900000

Brytare:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,87000000

Kabelgenomföringen för strömsladden fick jag av farsan, han har några liggandes för hittade ingen riktigt snygg som jag ville ha, dessutom är fördelen med denna, och liknande, att den låser fast kabeln så den inte kan komma någonstans, vilket underlättar monteringen inuti lådan då man inte behöver tänka på att montera fast kabeln i lådan.
Och snyggt blev det också.

Strömförsörjningen löste jag med en liten ringkärna jag hade liggandes, ant till något förstärkarbygge för några år sen. Men nu blev den bra till detta.
Tror den ligger på ca 150 VA, så det är lite i överkant men den behöver varken mjukstart eller så så då går det ju bra till detta.

Har 3 st 10000µF elektrolytkondingar plus en liten liten 220nF polyesterkonding för att glätta spänningen. Behöver ej vara så noga i denna lådan därför jag skippade att fixa en stabil spänning.

Kylflänsen fick jag också av pappa, han hade fått den på sigg jobb när den blev över på nåt bygge där. Och den var på milimetern rätt höjd och bredden var ganska lagom den med.

Volymen reglerar jag med en dubbelpot. och jordar signalen via poten. Vet ej vad det kallas, har ju nåt speciellt namn.
En polen på poten till jord, mittenuttaget till signal ut och sista polen till signal in.
Ratten är en aluratt från http://www.futurlec.com, kostade $1,25 om jag inte minns fel.


Började bygga på lådan, allt flöt på bra. Stötte på lite problem med trafon, skruven var för kort, alltså centrumbulten till ringkärnan. Men det löste sig snabbt med en tur till skrotlådan.

Sen var det när jag skulle borra kylflänsen, det visade sig farsan hade tagit med sig alla borren utom de gamla slöa till jobbet. Skulle ut o borra nåt tydligen.
Så fick ta fram diamantklingan till fräsen och sätta sig och slipa borr.

Men det gick fint, blev nåt så otroligt vasst, kunde hyvla ost med skiten. Och de tog inte mer än tre varv så var det hål i kylflänsen. Det bokstavligen käkade upp stålplattan, 10 mm stål, när jag fick för mig att prova hur vasst det egentligen blivit.
Oppa, det blev ju bra. Nåja, ibland lyckas man faktsikt.


Efter det flöt det på, fick fast allt på de platser de skulle sitta på.

Och så här blev resultatet:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Och sen, hur låter denna förstärkaren då??

JO jag kopplade in den och hoppas på att det inte skulle smälla nåt direkt. OO, säkrigen höll och lysdioden tändes. Stängde av igen och kopplade in mina små studiohögtalare.
Inte något missljud alls. Helt tyst. Perfekt ju, inget nätbrum, inget jordbrum.
YES, det gick bra där iaf.

Kopplade inte mobilen till RCA-ingångarna och skrivade upp volymen.

Jodå, där kom ljud. Och vilket fint och klart ljud det faktsikt var. Ingen antydan alls missljud eller så.

Detta fick betraktas som en lite seger och kräver en pilsner ikväll när ska till tösen och koppla in den till henne.


Priset för denna förstärkare blev inte så farligt dyrt.

Förstärkarmoduler: 300 kr
Säkring m hållare: 20 kr
Brytare: 23 kr
Låda: 120 kr
Resten hade jag hemma så det blev inte någon kostnad så direkt. KLart nån gång var det väl men nu var det inte så.

Enda dyra till var nog ringkärnan och kylflänsen. Trafon gick nog på en 400 kr tror jag.

Nåja, nöjd blev jag iaf.

Hoppas ni gillar det.


MVH

Micke
neezzen
Inlägg: 313
Blev medlem: 6 december 2005, 15:30:35
Ort: Vimmerby

Inlägg av neezzen »

Det blev ju kanoners :) Har byggt nåt liknande en gång. En chipförstärkare byggd på LM3875. Tycker lådan blev väldigt bra i ditt fall, snyggt :tumupp:
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Tackar tackar :)

JA de brukar bli bra också, har du bilder på ditt eller??

Jo, för att vara en färdigköpt låda så var den helt ok. Enda jag retar mig på var att inte kopplingarna till högtalaren och RCA fick platrs på baksidan.

Sen var det ju inte direkt någon snygg kabeldragning i lådan men det kan ju kvitta.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt! :) Gillar den genomskinliga fronten. :tumupp:

Att ha anslutningarna på sidan kan nog vara en fördel. Då slipper man stå böjd som ett U när man ska plugga in något. :)


Sedan kan jag inte låta bli den här raden:

"Kopplade inte mobilen till RCA-ingångarna"

Vad kopplade du in istället då..? :D
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

lacka insidan på panelen svart så blir det riktigt snyggt :wink:
supersnyggt bygge!!

edit: började fundera på att bygga något liknande själv när jag fick se din :wink:
Användarvisningsbild
IN270
Inlägg: 132
Blev medlem: 18 september 2007, 00:43:42
Ort: Järfälla

Inlägg av IN270 »

På översta bilden ser den lite dyr ut faktiskt! :)

Men jag tror, också, att en täckfärg på insidan av fronten skulle bli bra!

Intressant!
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Ja jag gillar faktiskt den genomskinlig när jag tänker efter. Så den kommer nog få vara genomskinlig.
Nu är den ju inte så stor så det är ganska enkelt att koppla in sladdarna ändå. Men helt klart, det underlättar en hel del.

Dock, det känns fel med att ha dem på sidan, det är bara principen. Men hey, det funkar ju så :)

Stavfel, orkar inte leta upp det bara. Förstår nog ändå.

Jo det är ganska kul, inte för jag vet att jag behöver den egentligen men det var kul att bygga. Kommer nog till nytta nån gång.

Kan verkligen rekomendera lådan, den var enkelt att arbeta med och helt ok resultat.


En uppdatering till på den.

Förstärkarna drivs på mellan 6-16 volt, därför har jag satt dit ett par polskruvar för 12 volt. Så kan jag driva den utan nätspänning, om ksulle få för sig att ha med den på stranden eller nåt liknande. Bara att ha med sig ett bilbatteri och ett par högtalare så är festen igång.

Och den spelar högt och bra, det blir en otorlig volym, mycket bättre än jag någonsin kunde tro. Kan ej vara i rummet på halva volymen.

Dock ska jag sätta i en förförstärkare med tonkontroll i den också. Så kan ljustera bas etc. Nu är det nästan ingen bas alls så.


Micke
Skriv svar