rf-sändare och mottagare modul

Berätta om dina pågående projekt.
markus00
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 maj 2004, 12:10:33

rf-sändare och mottagare modul

Inlägg av markus00 »

Hej!

är ny på detta forum.

Jag har tänkt bygga en liten rf-sändar/mottagare modul där jag har sändaren kopplad till mitt billarm så att den skickar en signal till mottagaren när larmet går. På mottagaren ska jag ha ett rälä med en siren på andra sidan.
Larmet har en smidig relä utgång som sluts när larmet går.
Avståndet blir ca 30-50m

Jag har funderat på att använda mig utav en sådan här:
http://www.swcab.nu/radio1.html

Går det??
Isåfall hur ska jag enklast ansluta sändaren??
Mottagardelen tror jag blir enklare bara en transistor och ett relä.


En pdf fil med mer info om sändar och mottagar modulen och några enkla cheman finns här.
http://www.rentron.com/Files/rf.pdf
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag antar att de modulerna är samma som kjell & company säljer. Isåfall undrar jag hur i hela friden de lyckats överföra något på 1km avstånd! Jag har själv lyckats med max 4 meter.

http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?88901
http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?88900


Jag vet inte om det är så lätt att överföra information, även om det bara handlar om en enda bit, som i ditt fall. Modulerna är gjorda främst för digitalt bruk och lämpar sig ypperligt att använda med mikrokontrollers.
Jag hade själv slösat ett par mikrokontrollers för att skapa en digital länk mellan sändaren (bilen) och mottagaren ("extralarmet"). På så sätt kan man även införa felkorrigering för att hindra larmet att starta utan önskad anledning.
Men, det måste finnas någon enklare lösning. Den lösningen får någon annan bidra med :humf:
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

$tiff> Har du testat med en YAGI antenn?

Software Crew: Antennen har stor betydelse och en s.k. YAGI antenn gör mycket. Tänk dig en spiralfjäder lätt utdragen och sedan tillplattad.
Det hade vara kul att se hur mycket anntenen kan förbättra räckvidden?
markus00
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 maj 2004, 12:10:33

Inlägg av markus00 »

Märkligt att du bara klarat 4 m.
Vad har du använt för någon antenn??

Om som i mitt fall tänkte jag ju bara skicka en fast signal.
Går det göra så att man bara matar en liten låg spänning till Data In på sändaren eller. Isåfall hur låg ska den va? Eller hur gör man annars?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> RDX*

Njä, körde med en vanlig rak sladd på 30-35cm, precis som databladet rekommenderade.
Jag tycker också det var mycket märkligt att räckvidden är så kort.
Jag köpte mig ett parti "riktiga" RF-moduler istället, som dessutom kör på FM. De fungerade som de borde med samma antenner...
markus00
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 maj 2004, 12:10:33

Inlägg av markus00 »

Har du någon adress till stället du köpte dina "riktiga" rf-moduler??
Är det både sändare och mottagare??
vad kostade dom??
markus00
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 maj 2004, 12:10:33

Inlägg av markus00 »

om någon är intresserad så hittade jag ritningar för antenner
http://www.hth.com/antenn.gif

är till en annan sändare/mottagare men på samma frekvens och uteffekt.
brodin
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 mars 2004, 14:31:22

Inlägg av brodin »

Jag antar att de modulerna är samma som kjell & company säljer. Isåfall undrar jag hur i hela friden de lyckats överföra något på 1km avstånd! Jag har själv lyckats med max 4 meter.
Konstigt, min funkar utmärkt för 100-200 meter med en enkel trådbit som antenn.

De går inte att använda för bara 1:a eller nolla:0. De är väldigt ostabila när sändaren är inaktiv. Men när man börjar skicka data så blir de stabila!
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> brodin

Jag & mullemeck provade dessa moduler genom att ha en portabel sändarmojäng bestående av en PIC som fetade ut seriell data hela tiden till sändaren. Mottagaren var kopplad via en PIC till datorn som visade den mottagna datan i ett terminalprogram.
En av oss sprang iväg med sändarmojängen inne i huset, men kom inte många steg förrän terminalprogrammet började visa galen data. Hastigheten var 1200 baud...

Något måste vi gjort fel, om nu någon annan här lyckats komma upp större överföringsavstånd med samma moduler.
markus00
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 maj 2004, 12:10:33

Inlägg av markus00 »

De går inte att använda för bara 1:a eller nolla:0. De är väldigt ostabila när sändaren är inaktiv. Men när man börjar skicka data så blir de stabila!
Ok då blir det bara att skicka tillbaka modulen hade som tur är inte börjat exprimentera med den.

Har ni något förslag på en enkel sändare/mottagare det går att bara skicka en till signal??
markus00
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 maj 2004, 12:10:33

Inlägg av markus00 »

Har någon en ritning på en enkel krets för att skicka några 1or och 0or??
Både mottagardel och sändrardel.
rogan
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2004, 00:15:08

Inlägg av rogan »

$tiff skrev:>> brodin

Jag & mullemeck provade dessa moduler genom att ha en portabel sändarmojäng bestående av en PIC som fetade ut seriell data hela tiden till sändaren. Mottagaren var kopplad via en PIC till datorn som visade den mottagna datan i ett terminalprogram.
En av oss sprang iväg med sändarmojängen inne i huset, men kom inte många steg förrän terminalprogrammet började visa galen data. Hastigheten var 1200 baud...

Något måste vi gjort fel, om nu någon annan här lyckats komma upp större överföringsavstånd med samma moduler.
Jag har använt en del olika rf-chip/moduler i arbetet och där så skickar vi ett antal bytes i början av dataströmen så att mottagarmodulen ska kunna ställa in sig, dessutom så skickar vi datan kodad i manchester så att antal 1 och 0 är lika (nästan).

Och angående räckvidden på modulerna så ska man ta det med en nyppa salt. De flesta har ett framräknat värde, som man kan nå upptill under ideala fårhållanden. På arbetet så skulle vi använda oss av en modul som hade konstruerats av ett tyskt företag. Dom uppgav en räckvid på 2km vi kunde bara mäta upp en räckvid på 600m. Och det visade sig att de hade mätt mellan några berg.

Mvh RRA
markus00
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 maj 2004, 12:10:33

Inlägg av markus00 »

Någon som skulle kunna hjälpa mig med att göra en pic som bara skickar ut massa data till sändardelen och sen en pic till mottagardelen som bara ska användas för att bryta ett relä?
killer00
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 september 2003, 13:19:32

Inlägg av killer00 »

$tiff skrev:>> RDX*

Njä, körde med en vanlig rak sladd på 30-35cm, precis som databladet rekommenderade.
Jag tycker också det var mycket märkligt att räckvidden är så kort.
Jag köpte mig ett parti "riktiga" RF-moduler istället, som dessutom kör på FM. De fungerade som de borde med samma antenner...
Vad var det för rf-moduler ni köpte och hur stor räckvidd var det?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det var ett parti av dessa vi kom över. Räckvidden är mycket bra. Allt vi har testat är iofs att springa omkring med sändaren i en stor flerplansvilla och mottagningen var klart godkänd överallt.
Skriv svar