Status för mitt Projekt Arbete

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

"skolan betalar"

hmm, den frasen önskar jag också jag kunde använda. vårt projekt har lätt sprungit lös på några tusen...
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Jo jag har känt samma sak... det är först denna senaste månaden då jag har bytt handledare som det har blivit möjligt att skolan betalar... jag har köpt i stort sett allt själv... det ända som skolan har betalat är några komponenter (används dock inte ännu... lär nog inte göra det heller) samt då stagen som kommer ngn dag... stagen kommer dock användas :)

Har nog köpt grejor för några hundra lappar jag med... mellan 1000 - 2000kr... lätt... köpte dock en BS2... har ingen direkt användning för den nu dock... nu när man kör på gratis samples från MicroChip :wink:

//Rille
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Tja jag gjorde ju klart styrkortet igår... väntar på att stagen ska komma... ska se om jag inte har tid till å kolla upp IR och RF:en senare idag... nu har jag testat om konstruktionen för mitten benen (som ska lyfta respektive sida) fungerar och tro det eller ej men det funkar! :)

Här är en film på att... (QuickTime)
EJNOY!
http://devinc.sytes.net/geekjoan/parb/P2180001.MOV

//Rille
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Jaha... situations uppdatering (så här är det nu):
Fått stagen... konstaterade att dem va veklingar... och gjorde egna förutom fästena i ändarna som jag använde från dem köpta... samt kullänkar köptes också... dessa har jag också använt...

Roboten ska kunna gå nu... ska man bara ta reda på nämpliga värden för benen... dvs när dem är bakåt/framåt etc... sedan är det bara att programmera...

Testade innan idag styrkortet tillsammans med IR etc... detta funkade inte tillredsställande dessvärre... "tror" jag måste köra att på mer än 4Mhz nämligen... läste om att i manualen för PICBasic och där rekommenderade dem typ minst 10Mhz för Freqout kommandot.... dvs det som skapar en skön 38Khz pulsning som studsar mot väggar etc... kommer nog köra i 20Mhz... återkommer när jag har satt ditt en 20Mhz kristall, kondingar etc... och testat så klart... bilder kanske kommer imorrn... eller i övermorrn... lite tight imorrn... jaja... more is to come....

//Rille
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Nice job! den där joysticken skulle man haft :( Du kan ju ropa till om du råkar få flera från skolan som ligger och skräpar :D

btw, kunde ha fått en joystick som man har i stridsvangnar, när man hade praktik på Miloverkstaden, dumt att man inte tog den som "bra att ha" grej :cry:
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

En uppdatering! :)

Ändring sedan sist: Kopplade in en NE 555 för å fixa IR:en lite lättare... slipper man göra det i mjukvaran.... det hade inte funkat lika bra (vilket det inte gjorde heller)... ser häftigare ut med en IC till dessutom :) Funkar perfekt nu... hur jag kopplade in den ses nedan...

Film:
http://devinc.sytes.net/geekjoan/parb/P4060003.MOV

Lite bilder:
Bild
Bild

Hur jag kopplade in 555:an...

Bild

Kvar att göra: Mjukvara! Så att den går etc... kommer kanske göra detta imorrn... eller åtminstone börja på att... allt annat funkar ju nu iaf... förutom RF:en som jag har gett upp mina försök med... funkar inte tillfredsställande...

//Rille
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

RF = radio? Vilka moduler använder du?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

$tiff>> Dem från Kjell & CO...

Har lyckats någorlunda med men inte tillräckligt för att det ska vara värt att använda dem i projektet...

Komplettering: Om man tittat noga på "styrkortet" så ser man en bygel historia... helt enkelt att man kan stänga av NE 555:an dvs IR dioden ifall man skulle vilja detta...

//Rille
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vad är det för fel på radion då? Jag och mulle lyckades sparka igång dessa moduler utan större problem, men räckvidden var inte mer än några meter :shock:
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

"Vad är det för fel på radion då? Jag och mulle lyckades sparka igång dessa moduler utan större problem, men räckvidden var inte mer än några meter"
Tja... du svarade på att själv känns det som :P
Jag hade ju hoppats att det skulle funka lite bättre iaf... när dem skriver att det är en räckvidd på 200 - 300m så... jaja...

Uppdatering: Sitter med slutrapporten förtillfället... gör nog en liten film på när roboten går lite, sedan slänger jag upp att här... kanske slänger upp slutrapporten också... det beror på hur nöjd jag blir, och hur stort intresset är...

Jobbar förtillfället med å revidera el schemat i Eagle, ska ha med det i en bilaga... har även reviderat ritningarna innan idag... även dessa går som bilagor... samt loggboken...

//Rille
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Åkej, men då har du överfört felfri data genom länken, även om det inte var mer än några meter. Jag börjar undra om det är något vi missat med dessa modulerna, eller om det är kjell.com som missat ett kommatecken i räckvidden (200-300m --> 2,00-3,00m) :lol:


När du nu sitter och skriver din rapport kanske du behöver lite inspiration? Isåf kan du ju kika i min & mullemeks rapport (länk) :wink: (lämnade in i fredags)
Vi gjorde också en bilaga med några schema, lite tabeller, några videos och en hel del bilder. Men vi brände det på CD, för att feta ut allt det på papper hade inte gjort någon glad (tips!).
Lycka till med skrivandet!
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm... konstaterar att jag inte har "uppdaterat" denna tråden... hmmm... konstaterar i vilket fall som helst att jag är helt klar med projektarbetet. Lämnade in det för snart 3 - 4 veckor sedan... har haft fjantigt mkt att göra, va i princip att skriva klart det och sen hoppa på matten och fysiken... dvs nada vila :?
Det börjar dock bli betydligt mkt bättre nu :)

Jaja... roboten funkar okej... jag är inte helt nöjd med visa saker, det gör ju inte ngn skillnad nu :)

Här har ni rapporten: http://devinc.sytes.net/geekjoan/parb/slutrapport.pdf
Observera att inga bilagor är med och att sid numrena INTE stämmer...

Jag har lite uppdaterade bilder på hemsidan: www.devinc.sytes.net

//Rille
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ingen film på när din robot förflyttar sig? :wink:
Skriv svar