Motorola MDT-9100 till mp3-spelare

Berätta om dina pågående projekt.
FunkerL
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 april 2022, 20:11:17

Motorola MDT-9100 till mp3-spelare

Inlägg av FunkerL »

Hej! Ny medlem här.

Jag skulle vilja anlita någon här som kan hjälpa mig att bygga om en gammal 80/90-tals polisbilsdator till en mp3-spelare med hjälp av exempelvis en Raspberry Pi. ☺️

Jag har en veteranpolisbil (Plymouth Fury-78) som jag har skaffat en Motorola MDT-9100 till. Den är egentligen ca 10 år för "ny" för min bil, men det får vi försöka bortse ifrån.

Tanken är att slita ur allt innehåll i den och bara nyttja själva höljet inklusive tangentbordet. Den lilla skärmen är en monokrom CRT, men den kanske man kan byta ur mot någon storleksmässigt liknande TFT skärm?

Det finns en site, där någon har plockat isär en MDT-9100 och använt en Teensy 3.2 för att få igång bl a tangentbordet. Det finns en del guider hur han gjorde på denna länk:
https://trmm.net/MDT9100/

Finns det någon här som är intresserad att fixa detta åt mig mot rimlig betalning?

Tack på förhand!
full.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Motorola MDT-9100 till mp3-spelare

Inlägg av psynoise »

Hej,

Vart i landet befinner du dig?

Jag hade försökt hitta närmsta studentelektronikförening och höra om någon student är villig att tjäna lite extra. Spontant känns det som att ganska många timmer behöver läggas på detta.
FunkerL
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 april 2022, 20:11:17

Re: Motorola MDT-9100 till mp3-spelare

Inlägg av FunkerL »

psynoise skrev: 7 maj 2022, 10:08:03 Hej,

Vart i landet befinner du dig?

Jag hade försökt hitta närmsta studentelektronikförening och höra om någon student är villig att tjäna lite extra. Spontant känns det som att ganska många timmer behöver läggas på detta.
Hej ! Ursäkta för sent svar, jag har missat att du svarade.
Jag bor strax norr om Göteborg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Motorola MDT-9100 till mp3-spelare

Inlägg av psynoise »

Hör med ETA på Chalmers om någon student är villig för lite extraknäck.

https://eta.chalmers.se/
eta@eta.chalmers.se
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Motorola MDT-9100 till mp3-spelare

Inlägg av MiaM »

Du kanske kan försöka dig på att göra en del själv?

Om den där 386:an som sitter original kör tangentbordet på PC-kompatibelt vis så kan det räcka att köpa en PS/2-USB-adapter för att ansluta tangentbordet till en modernare burk. OBS - adaptern måste ha dubbla PS/2-kontakter, en för tangentbord och en för mus, även om du bara ska använda tangentbordet. Anledningen är att adapter med enbart en kontakt är passiva och förutsätter att tangentbordet (eller musen) kan köra USB-protokoll över PS/2-kontakten, medan en adapter med två PS/2-kontakter innehåller elektronik som omvnadlar signalerna och funkar därför med äldre tangentbord (och möss) som tillverkats långt före USB dök upp.

Ser dock att det verkar vara en mångpolig flatkabel för tangentbordet. Ser dock ingen riktigrt bra bild på 386-kortet. Det är mycket möjligt att det går att göra lobotomi på det så att man behåller vad som kan tänkas vara en PC-tangentbordsprocessor men tar bort resten.

Annars om du vill ha generell USB-tangentbordsinterface till gamla XY-tangentbord så finns det ett par färdiga projekt tänkta för att använda retrodatortangentbord med moderna datorer. Risken är väl att dessa inte har tillräckligt många ledningar. Exempelvis finns Keyrah som om jag minns rätt klarar tangentbordet från en Commodore 128 som har en matris om 8x11 samt två separata switchar. Ditt tangentbord verkar ha en matris om 8x14.

En annan variant är att helt enkelt använda 386:an som den är, göra hacket för att kunna överföra filer med Laplink, och helt enkelt skriva ett användarinterface för WIndows 3.x som kan köras på 386:an och som kan prata med en modern spelare. Skulle nog rekommendera en modern bilstereo som kan spela MP3 från cd/minneskort och som också har radio med RDS. Det är verkligen jättebra med RDS-trafikinfo om man åker lite längre resor, t.ex. för veteranbilsträffar utsocknes. Tyvärr är det väl svårt att få tvåvägskommunikation med en stereo - vet inte riktigt vilka som klarar detta?
Skriv svar