Belastningstest bilbatteri

Berätta om dina pågående projekt.
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Mindmapper skrev: 14 mars 2022, 08:23:48 Spindelled i mycket dåligt skick är nog förklaringen till att hjulinställningen inte är i topp och att styrningen inte känns bra.
Gnisslet i bromsarna kan vara att glidbulten kärvar eller om du har ok med dubbelkolvar att en kolv kärvat. Du får då tryckfördelningen på bromsskivan mest på ena sidan. De kan kärva fort i dina trakter då du har mycket salt på många vägar där uppe.

Det övriga vågar jag inte gissa på vad det kan vara. Det finns massor av anledningar.
Jo, man kan ju bara gissa. Men att ta ur glidpinnarna o det o rengöra kan mån ju roa sig med. O se till att oket glider fritt.

Eventuellt är skivan skev höger fram. Då det hugger lite då man bromsar lätt men inte hårt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32559
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av säter »

Har en S40 elektrisk servostyrning?
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Ja, elektrohydraulisk.
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Så nu är frågan. Kommer flimret via PTCn eller generatorn?
Nu då batteriet är nytt och fräscht.
Flimrar när PTCn värmer. När den inte är aktiv så flimrar det inte.
Då kylarvätska osv uppnått en viss temperatur.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32559
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av säter »

I och med att fungerade med nytt batteri, hur har du med laddningsstatus nu?
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Jag ska kolla upp det.
Men generatorn laddade bra med gamla batteriet också.
Dessutom så laddar generatorn inte batteriet direkt efter uppstart enligt den tekniska dokumentationen jag har om laddning/generatorn.

Jag skulle kunna bifoga.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Mindmapper »

Orfeous skrev: 14 mars 2022, 15:37:18
Mindmapper skrev: 14 mars 2022, 08:23:48 Spindelled i mycket dåligt skick är nog förklaringen till att hjulinställningen inte är i topp och att styrningen inte känns bra.
Gnisslet i bromsarna kan vara att glidbulten kärvar eller om du har ok med dubbelkolvar att en kolv kärvat. Du får då tryckfördelningen på bromsskivan mest på ena sidan. De kan kärva fort i dina trakter då du har mycket salt på många vägar där uppe.

Det övriga vågar jag inte gissa på vad det kan vara. Det finns massor av anledningar.
Jo, man kan ju bara gissa. Men att ta ur glidpinnarna o det o rengöra kan mån ju roa sig med. O se till att oket glider fritt.

Eventuellt är skivan skev höger fram. Då det hugger lite då man bromsar lätt men inte hårt.
Skivan blir lätt skev om oket kärvar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32559
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av säter »

Orfeous skrev: 14 mars 2022, 16:25:01 Dessutom så laddar generatorn inte batteriet direkt efter uppstart enligt den tekniska dokumentationen jag har om laddning/generatorn.
Det låter konstigt, men vad vet jag.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av mrfrenzy »

Prova att ladda batteriet med en separat laddare minst 10 timmar.
Flimrar det sedan när du kör eller är det bra igen?
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Batteriet har jag redan laddat. Det har jag skrivit här förut har jag för mig. Laddade i ett dygn innan jag satte i det t.om plus att det fick vila nån timme.

Flimret börjar efter att jag startat bilen och PTC-elementet värmer kupén. Flimret slutar sedan när kriterierna är uppfyllda då den stängs av. Inget flimmer annars.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32559
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av säter »

Du ska ladda batteriet nu på plats, för att se om det blir någon skillnad.
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

På plats i bilen då tänkte du?
Det jävliga är att jag inte har tillgång till något uttag med konstant ström.
Har endast motorvärmarstolpen på 10A som är tidsstyrd och temperatur.
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Bifogar lite teknisk dokumentation på hur batteriet, generatorn, strömbegränsning, PTC-elementet.. osv fungerar.
Det är säkert sådant som ni elektronikgurus förstår er på. Och kanske bättre kan förstå mitt flimmer.

◾ Den elektriska förvärmaren aktiveras endast vid omgivningtemperaturer lägre än 10 °C.
◾ Då kylvätsketemperaturen uppnår 70 °C, kopplas förvärmaren ifrån. Den aktiveras därefter först när kylvätsketemperaturen understiger 60 °C.
◾ Den elektriska förvärmaren aktiveras beroende på vilken kapacitet generatorn har.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av MiaM »

Oj, wow, jag trodde det var en dieselbil.

Koppla loss PTC-grejen så är problemet löst?

Angående generatorn så går det på vissa fordon att lossa kablar för "intelligent laddning". Tanken med dessa är att spara bränsle genom att bara ladda när nån styrbox tycker det behöver laddas. Om man lossar dessa kablar och lyckas få generatorn att fungera ändå så får du full laddning upp till rätt spänning, som på ett äldre fordon.

Flimmer kan väl bero på att "intelligensen" pulsar laddningen av/på. Mät (t.ex. med testlampa eller voltmätare som kan visa tillräckligt snabba förlopp) om flimret verkar bero på att PTC-värmen pulsas av/på eller om generatorns laddning pulsas av/på medan PTC är igång konstant.

Angående laddning så gissar jag att du bor i lägenhet. Skarvsladd från balkongen eller genom ett fönster funkar hyggligt om du måste ladda. Om bilen står på andra sidan av en väg så knyt sladden i nån stolpe eller liknande så den inte kan hänga ner och fastna i fordon som kör på vägen.

Annars om motorvärmarstolpen har mekanisk timer så kan det gå att sätta dit nånting som får timern att kärva fast i påslaget läge.

Vet inte om det finns smarta laddare som garanterat startar i laddläge utan att man måste välja batterityp/laddprogram, utan att de kostar massor. Om det finns så kör en sån på motorvärmaruttaget. Bättre med en stunds laddning än ingen laddning alls.

Om motorvärmaruttaget har egen temperaturgivare i stolpen så kan du kanske tejpa fast en peltiergrej som får den att tro att det är kallare :wink:

Annars är väl en motorvärmare med rejäl effekt bästa lösningen? Typ värma upp kylvätskan såpass att PTC-värmen inte behövs.

Vet inte hur det är på din bil. På äldre Volvo finns en styrsignal man kan skicka in batterispänning till och då ställer klimatanläggningen in sig på att värma kupén från kylarvattnet även med motorn avstängd, tänkt för bensindriven motorvärmare. Du kanske kan ordna ett fläskigt 12V-nätagg kopplat så att det dels driver PTC-värmaren direkt och dels tvingar igång fläkten, drivet av motorvärmaruttaget?
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Startade bilen ikväll.
Inget flimmer eller blinkande.
Styrningen var tillbaka till normaltrögt.

Detta vid -3 grader och svag frosthinna på rutorna.

Man kunde ana ett svagt svagt svagt flimmer från LCD-displayen samt ifrån "taklamporna"
Pigg på startmotorn.
Skriv svar