Belastningstest bilbatteri
Re: Belastningstest bilbatteri
Laddat upp det en gång till nu. Tänker låta det vila till imorgon kväll och sen mäta igen.
Re: Belastningstest bilbatteri
Okej, det ska bli intressant att se vad resultatet blir av bytet.
Så du menar att 10% är felmarginalen? Att SoH kan vara högre än den är? Det är ju lite störande när det är ungefär 30A som är borta.
Så du menar att 10% är felmarginalen? Att SoH kan vara högre än den är? Det är ju lite störande när det är ungefär 30A som är borta.
Re: Belastningstest bilbatteri
Läs i manualen till ditt instrument vad felmarginalen är.
Egentligen är det inte intressant att veta om du har 720 eller 750 CCA. Huvudsaken är att det ligger i närheten då vet man att batteriet är friskt.
För en helt korrekt mätning måste man också låta batteriet ha stabil temperatur ett antal timmar, och instrumentet måste ha samma temperatur som batteriet för att kunna kompensera för detta.
Egentligen är det inte intressant att veta om du har 720 eller 750 CCA. Huvudsaken är att det ligger i närheten då vet man att batteriet är friskt.
För en helt korrekt mätning måste man också låta batteriet ha stabil temperatur ett antal timmar, och instrumentet måste ha samma temperatur som batteriet för att kunna kompensera för detta.
Re: Belastningstest bilbatteri
Du har för bråttom - nya batterier har inte 100% kapacitet och behöver stå till sig och har ett antal mildare i och urladdnings-cykler innan de får full kapacitet och kanske tom några procent över denna. - kolla kapaciteten när batteriet har använts i bil i 3-6 månader med arbets-daglig körning. - Det beror på att plattorna är inte fullt formerade från tillverkningen och det tar sin tid att få ut de sista 5-10% av batteriets kapacitet. blybatterier brukar nå till 5% över sin angivna kapacitet efter ett antal i och urladdnings cykler innan kapaciteten sjunker igen med antalet i och urladdnings-cykler. Dock startbatterier för fordon tål inte mer än fåtalet djupa urladdningscykler under sin livslängd - de är inte byggda för detta och kan vara slut (dvs mindre än 80% kvar) redan efter 10-20 st till 100% urladdade och uppladdnings-cykler, medan fritids och marin och bodels-batterier för båt/husvagn kan tåla över 50-100 sådana cykler och de som är avsedda för solpaneler för tex. sommarstugor utan elnät uppemot 200 cykler.
Till detta så är de flesta fordonsbatterier idag av MF-typ (med tittöga och boll) vilket innebär att det är kalciumlegerade batterier (ibland med en smula silver mm i legeringen) och dessa är trögladdade för de sista 5-10% och kräver lite högre slutspänning (14.7 Volt) än de tidig klassiska antimonlegerade batterierna med skruvkork på cellerna.
Antimonlegerade batterier har bra laddningsmottaglighet vilket gör att de fortfarande används i samband med truckar mm. där man laddar var dag medans kalcium-legerade batterier har svårare att laddas, kräver längre tid och behöver lite högre spänning för att laddas till 100% om man kör lite djupare urladdnings-cykler.
Har man en äldre Ctek så får man ibland använda 'snöflinge-knappen' för att få den högre spänningen (14.7 Volt) även vid rumstemperatur om man skall ladda Kalicum-legerade batterier om de skall bli helt fullt laddade. - modernare laddare har ofta så man kan växla till typ 14.7V slutspänning för kalciumbatterier då det numera är norm idag än de gamla antimon-legerade batterierna med 14.4V som slutspänning. Renbly-batterier som många AGM-batterier kan behöva uppemot 15 Volt för att bli fulladdade - och den högre spänningen beror på dess högre syra-halt.
Re: Belastningstest bilbatteri
Har du en faktalänk till det batteri du köpt?
Mäter du enligt batteriets specifikation 750 EN?
Sen är detta mätförfarande en indikation inte en 100% rättvisande mätmetod.
Citat:
"Kan man bestämma ett batteris CCA-värde med hjälp av batterianalysatorer?
Att bestämma ett batteris exakta CCA-värde kräver en relativt omfattande provning enligt standardiserade förfaranden
och eftersom de beräkningsformler som batterianalysatorer arbetar med innebär en förenkling kan de inte användas för exakta bestämningar av CCA-värden. Batterianalysatorerna är däremot utmärkta hjälpmedel för att på ett snabbt och effektivt sätt bedöma ett batteris status."
https://www.battericentralen.se/files/pdf/tudor-faq.pdf
Mäter du enligt batteriets specifikation 750 EN?
Sen är detta mätförfarande en indikation inte en 100% rättvisande mätmetod.
Citat:
"Kan man bestämma ett batteris CCA-värde med hjälp av batterianalysatorer?
Att bestämma ett batteris exakta CCA-värde kräver en relativt omfattande provning enligt standardiserade förfaranden
och eftersom de beräkningsformler som batterianalysatorer arbetar med innebär en förenkling kan de inte användas för exakta bestämningar av CCA-värden. Batterianalysatorerna är däremot utmärkta hjälpmedel för att på ett snabbt och effektivt sätt bedöma ett batteris status."
https://www.battericentralen.se/files/pdf/tudor-faq.pdf
Re: Belastningstest bilbatteri
Ok, ja det är ju ett bra batteri.
Men det skall mätas enligt CCA750 inte enligt EN750.
Men det skall mätas enligt CCA750 inte enligt EN750.
Re: Belastningstest bilbatteri
Nu är jag inte expert på dessa mätmetoder och tycker själv det är rörigt. Hur som så är det skillnad på CCA och EN enligt en tabell jag hittade så motsvara CCA 750A EN 680A.
https://battery-service.com/support/cca/
https://battery-service.com/support/cca/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Belastningstest bilbatteri
Okej, så du tycker att jag ska köra en omgång i recondläget alltså? Enligt instruktioner så ska man undvika detta eftersom det förbrukar batterisyra. Därför ska det endast göras max en gång om året.xxargs skrev: ↑12 februari 2022, 01:42:19Du har för bråttom - nya batterier har inte 100% kapacitet och behöver stå till sig och har ett antal mildare i och urladdnings-cykler innan de får full kapacitet och kanske tom några procent över denna. - kolla kapaciteten när batteriet har använts i bil i 3-6 månader med arbets-daglig körning. - Det beror på att plattorna är inte fullt formerade från tillverkningen och det tar sin tid att få ut de sista 5-10% av batteriets kapacitet. blybatterier brukar nå till 5% över sin angivna kapacitet efter ett antal i och urladdnings cykler innan kapaciteten sjunker igen med antalet i och urladdnings-cykler. Dock startbatterier för fordon tål inte mer än fåtalet djupa urladdningscykler under sin livslängd - de är inte byggda för detta och kan vara slut (dvs mindre än 80% kvar) redan efter 10-20 st till 100% urladdade och uppladdnings-cykler, medan fritids och marin och bodels-batterier för båt/husvagn kan tåla över 50-100 sådana cykler och de som är avsedda för solpaneler för tex. sommarstugor utan elnät uppemot 200 cykler.
Till detta så är de flesta fordonsbatterier idag av MF-typ (med tittöga och boll) vilket innebär att det är kalciumlegerade batterier (ibland med en smula silver mm i legeringen) och dessa är trögladdade för de sista 5-10% och kräver lite högre slutspänning (14.7 Volt) än de tidig klassiska antimonlegerade batterierna med skruvkork på cellerna.
Antimonlegerade batterier har bra laddningsmottaglighet vilket gör att de fortfarande används i samband med truckar mm. där man laddar var dag medans kalcium-legerade batterier har svårare att laddas, kräver längre tid och behöver lite högre spänning för att laddas till 100% om man kör lite djupare urladdnings-cykler.
Har man en äldre Ctek så får man ibland använda 'snöflinge-knappen' för att få den högre spänningen (14.7 Volt) även vid rumstemperatur om man skall ladda Kalicum-legerade batterier om de skall bli helt fullt laddade. - modernare laddare har ofta så man kan växla till typ 14.7V slutspänning för kalciumbatterier då det numera är norm idag än de gamla antimon-legerade batterierna med 14.4V som slutspänning. Renbly-batterier som många AGM-batterier kan behöva uppemot 15 Volt för att bli fulladdade - och den högre spänningen beror på dess högre syra-halt.
Re: Belastningstest bilbatteri
förbrukar batterisyra ? syftar dom på helt öppna batterier då ?
Re: Belastningstest bilbatteri
Jag trodde jag läst det i instruktionerna men jag måste sett fel. Måste ha läst på något forum eller någon hemsida.
Bifogar manualen.
Bifogar manualen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Belastningstest bilbatteri
Dagens test blev såhär.
Resultatet är som sådant..
Kopplade på multimetern med krokodilklämmorna. Anslöt ancelen. Såg att spänningen sjönk från 12.8v till 12.78v på multimetern.
720A/750A EN
R 3.80 mOhm
SoH 96%
SoC 98%
12.77v
Resultatet är som sådant..
Kopplade på multimetern med krokodilklämmorna. Anslöt ancelen. Såg att spänningen sjönk från 12.8v till 12.78v på multimetern.
720A/750A EN
R 3.80 mOhm
SoH 96%
SoC 98%
12.77v
Senast redigerad av Orfeous 12 februari 2022, 16:28:50, redigerad totalt 1 gång.
Belastningstest bilbatteri
Verkar som om du har ett utmärkt batteri färdigt att montera i bilen.
Det är mätfel du får, men instrumentet är endast till för att indikera statusen på batterier och ditt är i bra kondition (det är ju nytt).
Edit
Smyg in på Biltema och testa på lite olika batterier med ditt instrument så får du en bild av hur bra det mäter.
Det är mätfel du får, men instrumentet är endast till för att indikera statusen på batterier och ditt är i bra kondition (det är ju nytt).
Edit
Smyg in på Biltema och testa på lite olika batterier med ditt instrument så får du en bild av hur bra det mäter.