Belastningstest bilbatteri

Berätta om dina pågående projekt.
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Hej!
Jag har spånat lite på en liten testare som man egentligen kan göra både enkel och lite mer övertänkt och invecklad.

Mitt mål är att jag vill konstruera något som kan belasta mitt bilbatteri så att jag på riktigt kan mäta i vilket skick det är i.
Ett spänningstest med en multimeter ger ju inte mycket.
Att bara använda en 55W halogenlampa som belastning är inte tillräckligt heller.

De batteritestare/analysatorer som finns använder ju konduktans som mätning. Vilket inte alltid stämmer i dess resultat.
Det kan t.ex stå "Good" på ett batteri som väldigt dåligt osv.

Tanken är då att man skulle kunna göra ett kretskort eller nån låda där jag har olika effektmotstånd med kylflänsar, nån typ av knapp/knappar/vippor för val av belastning/motstånd
Samt en liten display som visar spänning och om möjligt även strömmen.
Kanske en och annan lysdiod för status, kanske någon PIC-processor för enkel bearbetning av de värden som hanteras?
Eller lite som ett minne som lagrar funktion/värden.

En önskan hade ju varit om det hade gått att bygga ut så att man kunde logga detta.
Kanske som en datafil för enkelhetens skull typ i ett format du kan importera i excel eller liknande för att kunna göra grafer.

T.ex så trycker man på knappen "starta test" så startas ett belastningtest i 5sek som sedan lagrar datan i ett minne av nåt slag och/eller visar det på en display.

Vet inte om ni förstår riktigt vad jag skulle vilja och om det ens är lönt att tänka på ett sådant projekt.
Lär ju inte vara särskilt billigt. Såg ju att effektmotstånden över 600W börjar kosta en del.

Korrigera mig gärna om det går att göra på något annat sätt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33596
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Glenn »

På ett tidigare jobb hade vi en köpt sådan belastningsprovare, själva belastningen var då en rejäl låda med veckade plåtar innanför galler och en fläkt på dessa.

De är mycket effekt som ska kylas bort.

Man borde kunna göra en egen resistor med tunn rostfri plåt kanske ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av TomasL »

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33596
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Glenn »

Ja typ, fast den vi hade var mycket större, men samma ide iaf.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Teknikern »

Jag köpte min på Biltema, dels vill man veta kallstarteffekten och dels är det inte värt tiden man lägger ner för att spara ett par hundra max.
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Vad får man egentligen ut av dessa test?

Retorisk "hot take": Är det inte risk att man gör batteriet sämre genom att köra dessa testare? Åtminstone om testet är hårdare än vad ordinarie driftfall är. Om testet t.ex. varar fem sekunder medan en modern bil startar på mindre än fem sekunder så är väl testet inte riktigt rättvist. Å andra sidan, en gammal bil med förgasare och mekanisk bränslepump kan väl kräva en halv eller hel minuts malande på startmotorn för att komma igång om den stått så länge att bränslet i slangarna runnit tillbaka till tanken och bensinen i förgasaren dunstat. (Sidospårstips: Håll gaspedalen i botten på en sån bil - luftmotståndet minskar och därmed drar startmotorn mindre ström. Har på en bil noterat bilens varvräknare gå upp från ca 350 till ca 400 (svårt att avgöra exakt pga inte särskilt bra graderad skala) av att göra detta).

För bilar nya nog att ha elektronisk styrning av insprutning (och tändning för ottomotorer) så är det väl ungefär helt enkelt så att om batteriet orkar kallstarta bilen när den stått ett tag och det är kallt ute så är batteriet bra nog, annars inte.

För äldre bilar och/eller eventuellt fordon med någon form av fel på styrelektroniken (eller elektronik från stenåldern som glömmer bort hur den lärt sig motorn varje gång man bryter strömmen eller så) så är det väl istället bara att byta batteri vid behov och använda det gamla i ett nyare fordon?

Vill passa på att slå ett slag för att låta en modern elektronisk laddare köra länge, riktigt länge, på batterier som man inte helt säkert vet att de nyligen fått denna behandling. Merparten av de fordon jag köpt under modern tid har haft batterier som visserligen fungerat men inte verkat vara helt på topp, och efter denna behandling så har alla utom ett blivit i mycket gott skick. Det som inte läkte ordentligt var verkligen ruttet, det gick från att med nöd och näppe kunna stå utan laddning någon dag till att kunna stå någon månad i sommarvärme och någon vecka i vinterkyla, men krävde märkligt nog att man laddade det med gammeldags "dum" laddare som matar på högre spänning för att faktiskt ta laddning. Inget vidare slutresultat men fantastiskt jämfört med starttillståndet. Ett annat batteri krävde flera månader (!) med modern laddare men blev bra nog att orka starta en bil som egentligen ska ha klart större batteri; detta var väl ca 40Ah och fordonet jag testade det i krävde egentligen 60Ah. De flesta batterier har mest bara krävt några dagar eller någon/några veckor.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16967
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av AndLi »

>Vill passa på att slå ett slag för att låta en modern elektronisk laddare köra länge, riktigt länge, på batterier som man inte helt säkert vet att de nyligen fått denna behandling.

Mitt garagetak visar fortfarande spår av vad som kan hända om man följer det rådet (ja det var en ctek laddare)
Batteriet exploderade och lämnade ett fint streck av batterivätska på väggar och tak. Helt mirakulöst missades allt av värde som förvarades där, bara någon meter från ett 10 tal hästtäcken tex...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av mrfrenzy »

MiaM skrev: 13 januari 2022, 12:28:33 Är det inte risk att man gör batteriet sämre genom att köra dessa testare? Åtminstone om testet är hårdare än vad ordinarie driftfall är. Om testet t.ex. varar fem sekunder medan en modern bil startar på mindre än fem sekunder så är väl testet inte riktigt rättvist.
Testet är mindre krävande än verkligheten.
Korta urladdningar sliter inte på batteriet, det finns två saker som förstör batterier:
1) Urladdning till under 50% av kapaciteten, ju lägre desto värre.
2) Att låta batteriet stå oanvänt med mindre än full laddning långa tidsperioder.

Startmotorn på en modern bil drar ca 500A, långt mer än en sånhär testare.
Om man kört slut på bränsle eller fått luft i systemet av annan anledning kan man behöva mala på startmotorn i 30 sekunder.

Batteriet ska också klara att driva belysning, motorstyrning etc i 30 minuter så man kan köra hem om generatorn dör under färd.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Inlägg: 575
Blev medlem: 25 februari 2011, 00:09:21
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av MarcusUmeå »

Off topic:
Själv kör jag en väldigt primitiv metod när jag letar rätt på ett bättre begagnat batteri. Jag tar bara en lite lagom grov kabel och nuddar polerna lite snabbt. Storleken på gnistan och hur mycket bly som smälter bort avgör om batteriet är värt att använda eller ej.

Såklart göres detta utomhus med skyddsglasögon på. Och jag räknar såklart inte med att batterierna är tipptopp. Dock var det nu snart 3 år sedan jag senast bytte batteri i min bil och det batteriet testades med precis den metoden. :D :shock:
Många kunders bilar som haft startproblem på min arbetsplats (återvinningscentral) har startats med hjälp av denna typ av batterier och startkablar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33596
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Glenn »

AndLi skrev: 13 januari 2022, 12:36:19 >Vill passa på att slå ett slag för att låta en modern elektronisk laddare köra länge, riktigt länge, på batterier som man inte helt säkert vet att de nyligen fått denna behandling.

Mitt garagetak visar fortfarande spår av vad som kan hända om man följer det rådet (ja det var en ctek laddare)
Batteriet exploderade och lämnade ett fint streck av batterivätska på väggar och tak. Helt mirakulöst missades allt av värde som förvarades där, bara någon meter från ett 10 tal hästtäcken tex...
Man kan få en meteorit i huvudet också, det känsn ungefär lika troligt.

Jag har batterier på långtidsladdning med ctek hela tiden (just nu 7 stycken, med fyra laddare), och har i princip haft det hela tiden i snart 30 år, det måste vara nån miljon timmar sammanlagt iaf.

Nästan varenda bil och MC-tok jag känner gör likadant.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av mrfrenzy »

Klart det kan hända, oavsett laddare. Om batteriet har en dålig cell och gasar fastän det håller korrekt strömkurva så laddaren tror det är friskt.
Då står den där och laddar så en massa vätgas bildas, blir det sedan en gnista pga dålig kontakt i en polsko tex så kan det bli en smäll.

Dock är det extremt ovanligt, jag har också laddat många batterier och aldrig råkat ut för något liknande.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16967
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av AndLi »

Ja jag var också av inställningen att det var lite connect and forgett... Jag var konfunderad över vad märkena i taket kom ifrån till jag såg det spräckta batteriet...

Säger väl mest att ha inte finkostymen hängande bredvid, olyckor kan ske...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av säter »

Glenn skrev: 13 januari 2022, 17:58:57 ctek
Överreklamerad laddare.
Jag har alltid prisat dessa, man jag har ändrat uppfattning.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Hobbyisten »

mrfrenzy skrev: 13 januari 2022, 12:39:59 Batteriet ska också klara att driva belysning, motorstyrning etc i 30 minuter så man kan köra hem om generatorn dör under färd.
Märker man att generatorn pajar ? Första tecknet på detta är väl att indikatorn för låg laddning på batteriet tänds, och att därefter köra 30 minuter måste vara svårt. Jag har råkat ut för detta själv och tror motorn dog efter 10 minuter. Jag kom säkerligen i radio Stockholms trafiklägesrapport då jag fick stopp på en bro :D Men nu talar vi om före år 2000.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av TomasL »

Jag klarade mig 1,5 mil ungefär, sedan tändes ESP och ABS, därefter slutade lådan att växla, sedan var det stopp.
Skriv svar